یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
میرشکار

حوزه/ مدیرکل کمیته امداد قم با اشاره به ظرفیت عظیم حوزه و روحانیت در شهر مقدس قم گفت: این کمیته در عرصه مددکاری اسلامی ورود جدی داشته است و با استفاده از حضور طلاب جهادی در ارائه خدمات فرهنگی و مشاوره ای سعی دارد که زمینه مشکلات مددجویان را رفع کند تا به مشکلات سابق بر نگردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» اکبر میرشکار امروز در نشست خبری گزارش عملکرد سال 96 و چشم انداز سال 97 ، گفت: کمیته امداد امام خمینی(ره) از ابتدای فعالیت خود سعی کرد که سال به سال  وضعیت ممدجویان خود را بهبود ببخشد؛ پوشش حوزه اشتغال و امدادرسانی و درمان و کارآفرینی و...مجموعه خدمت رسانی مددجویان توسط کمیته امداد است.

وی گفت: یارانه مددجویان نیز مازاد بر مستمری از دو ماه گذشته با تعامل و توافقی که با دولت صورت گرفت به حساب صندوق قرض الحسنه کمیته امداد واریز می شود که به شکل راحت تری دریافت کنند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم، بیان کرد: در عرصه توانمندسازی موفقیت های چشمگیری ایجاد شده است، در استان قم، هرساله تعداد زیادی از خانواده هایی که دریافت کننده کمک بودند با مشاور های شغلی و پرداخت تسهیلات لازم توانستند روی پای خود بایستند و درآمد کسب کنند و این درآمد 30 درصد بیش از مستمری است که دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه توجه به مسائل فرهنگی مددجویان نیز مهم است، تصریح کرد: در همه طرح هایی که برای توامند سازی مددجویان انجام می شود پیوست فرهنگی نیز به خوبی لحاظ شده است و در هفته احسان و نیکوکاری در روز 17 اسفندماه جشن توانمندسازی 1300 نفر از خانواده هایی که امسال و سال گذشته توانستند روی پای خود بایستند برگزار می شود که جشن خروج خانواده ها از چرخه فقر است.

*استفاده از ظرفیت حوزه و روحانیت در حل مشکلات فرهنگی مددجویان

مدیرکل کمیته امداد قم با اشاره به ظرفیت عظیم حوزه و روحانیت در شهر مقدس قم گفت: این کمیته در عرصه مددکاری اسلامی  ورود جدی داشته است و با استفاده از حضور طلاب جهادی در ارائه خدمات فرهنگی و مشاوره ای  سعی داریم که زمینه مشکلات مددجویان را رفع کنیم تا به مشکلات سابق بر نگردند.

میرشکار خاطر نشان ساخت: امسال برای کل خانواده های تحت پوشش، سبد معیشتی به شکل کالا و بن تهیه شد؛ 2400 خانواده روستایی بسته های معیشتی مناسبی دریافت کردند که 12 قلم کالا در اختیار مردم قرار دریافت کردند؛ به ازای هر هزار نفر 50 هزار بن کالای جانبازان دریافت اهدا شد که 1میلیارد و 1600 میلیون تومان بن در بین مددجویان توزیع شد؛ یک خیر در استان قم 550 میلیون تومان پارچه های درجه یک به کمیته اهدا کرد پس از دوخت به مددجویان اهدا می شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم، بیان کرد: سرانه پرداخت مردم قم در سال 96، 22 هزار تومان بوده است که در کل کشور بی نظیر است؛ کمیته امداد قم در شهریور امسال 10 برابر آمار استاندارد کل کشور به نیازمندان و از محل کمک های مردمی اهدا شد.

*تصویب طرح های اشتغالزایی برای مددجویان

وی تصریح کرد:  در سال 96 بیست و هشت میلیارد تسهیلات اشتغالزایی مصوب شد که بیست و هفت میلیارد اعطا شد و تا پایان دی ماه  تعداد 1700 نفر به بانک معرفی شدند ولی متاسفانه نیمی از این مصوبات تخصیص نمی یابد و 47 درصد از این مبلغ باقی مانده است و به این شاخص اقتصاد مقاومتی عمل نمی شود؛ کمیته امداد قم نسبت به کل کشور اولین استان در معرفی به بانک و آخرین استان از نظر پرداخت به مردم است.

میرشکار اظهارکرد: یکی از مسایلی که مردم باید نسبت به آن آگاه و مطمئن باشند، آن است که یک ریال از کمک های مردمی در امور اجرایی و حتی ساخت و سازهای کمیته امداد هزینه نمی شود.

وی گفت: 32 میلیارد تومان دریافت کمک های مردمی در سال 96 حاصل شده و اگر کالایی نیز از سوی مردم اهدا شده است بهترین نوع کالا بوده است که این رقم تا آخر سال به 35 میلیارد تومان است؛ امروزه شیوه های نوین دریافت صدقه نیز به کار برده می شود.

میرشکار اظهارکرد: از مهرماه سال 95 تا آذرماه 96 موفق شدیم که 1700 خانواده از پوشش حمایتی خارج شدند؛ در همین مدت 800 خانواده نیازمند دیگر شناسایی شدند.

وی گفت: طلاق و بیکاری از مهمترین دلایل نیازمند شدن هستند؛ امروزه 3816 زن مطلقه در قم وجود دارد که به جمعیت نیازمندان اضافه می کند و مشکلات دیگری را نیز از نظر اجتماعی ایجاد می کند که اگر همین مساله طلاق در استان حل شود درصد نیازمندی در استان و حتی آسیب های اجتماعی نیز کاهش می یابد.

*جشن نیکوکاری متفاوت

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم بیان کرد: جشن نیکوکاری امسال متفاوت با سالهای دیگر خواهد بود که با مراجعه با خیرین و برنامه ریزی و برگزاری نشست هایی که با خیرین و اصناف و... برگزار شد و روش های دیگر سعی می شود که امسال کمک های بیشتری جذب شود.

وی تصریح کرد: جشن نیکوکاری در روز 16 اسفندماه این جشن در مدارس و 17 اسفندماه نیز در 12 پایگاه ثابت برگزار می شود و کمک های مردمی جمع آوری می شوند؛ در این زمینه 20 اکیپ سیار نیز وجود دارد.

میرشکار در پایان اظهارکرد: در سال گذشته 1 میلیارد و 670 میلیون تومان در جشن نیکوکاری جمع آوری شده که به شکل کالایی و نقدی بوده است و کالاهای مردمی نیز نو و قابل استفاده بوده است.

 

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha