یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کتر ابراهیم علیپور، رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

حوزه/ مجموعه منشورات و کتاب های پژوهشکده فلسفه و کلام وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی بیش از ۱۰۰ مورد است و نشست ها و کرسی های آن بیشتر از ۹۵ مورد است. هم چنین در سال جاری۲ کرسی تخصصی هم برگزار خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، دکتر ابراهیم علیپور، رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گویی دستاوردهای پژوهشی سال  گذشته پژوهشکده و برنامه های سال جاری آن را تشریح کرد:

در سال ۹۶ عمده فعالیتی که پژوهشکده فلسفه و کلام انجام داده، این بوده که پژوهشکده و طرح هایش را از رکود خارج کند. با آسیب شناسی موفق شدیم تمام روندها و فرایندها که عقب افتاده بود، را به روز کنیم. الان جلسات شورای پژوهشی، شورای مدیران و سمینارها همه به روز هستند. امسال موفق شدیم علاوه بر ۱۲ جلسه شورای پژوهشی،  بیش از ۲۰ جلسه شورای مدیران، ۹ مورد سمینار در رابطه با پروژه های خودمان برگزار کنیم. بسیاری از پروژه هایی که شاید مشمول مرور زمان شده بودند همه را به روز کردیم.

الان در اندیشه های امامیه نزدیک به ۱۵ پروژه فعال داریم که ۵ مورد از کارهای پژوهشکده که راکد بوده، در حال اصلاح، بروزرسانی و ویراستاری علمی همه آنها و انشالله آماده چاپ کردنشان هستیم. علاوه بر این کارهای متعدد، برای بیش از ۱۰ مورد از کارهای قطب با آنها قرارداد بستیم. همچنین موفق شدیم سمینار یکی از کارهایی را که امسال شروع کردیم برگزار کنیم.

جدا از کارهای تالیفی، با حدود ۴ مورد ترجمه ای که قطب پیشنهاد داده بود قرارداد بستیم و از روند پیشرفت کارها راضی هستیم. اما کارهایی هم برای تحول در موضوعات پژوهشکده برای سال آتی برنامه ریزی کردیم و امسال فقط برای گروه کلام بیش از هزار ساعت  برای طراحی ۲ مورد کلان پروژه وقت گذاشته شده است. جلسات متعددی در تهران، مشهد و قم با حضور آقای دکتر محمدتقی سبحانی، کارشناسانی مثل آقای توکلی از تهران و دوستانی از مشهد برگزار شده و ۲ کلان پروژه را طراحی کردند که یکی از آنها الحاد مدرن است. الحاد مدرن بیش از ۳۰ پروژه در دل خود فعال خواهد کرد که در فاز اول کارهایی اعم از دوره های کارورزی، کلاس های تابستانی، کارهای تالیفی و مجموعه ای از ترجمه ها که ۵ مورد از آنها را اولویت بندی کردیم و انشالله در سال ۹۷ اجرایی خواهد شد و این کار تحت حمایت قطب تعمبق باورهای دینی و تحت اشراف دکتر سبحانی انجام می شود. این یک طرح کلان بسیار خوبی است که اوایل اسفندماه، طرح پژوهشی آن در شورای پژوهشی مطرح، تصویب و در قطب  برای اجرا ابلاغ شده و کلید اجرایی این کار از اول سال ۹۷ زده خواهد شد.

کلان پروژه دیگری هم با پیشنهاد و تحت اشراف قطب تعمیق باورهای دینی انجام می شود که کلام کاربردی است. این کار نزدیک به ۴۰ پروژه ذیل خود دارد. برای چکش کاری طرح ها تا الان ۳ یا ۴ مورد با همکاری انجمن کلام، مجموعه پژوهشکده دارالحدیث در حوزه کلام ۳ یا ۴ کرسی برگزار شده و طرح اینها برای سال آینده آماده می شود و این کار اجرایی خواهد شد و ما سعی می کنیم ۳ نفر هیات علمی که هر کدام راس کلان پروژه هستند جذب کنیم. علاوه بر اینها یک کلان پروژه ای در سلفیه داریم و همان طور که می دانید الان اساسی ترین مشکل جهان اسلام غیر از بحث الحاد مدرن بحث تکفیر و منازعات دینی از طریق اشراب سلفیه سنتی و مدرن است که این را هم تحت عنوان کلان پروژه سلفیه که ۱۰ یا ۱۵ مورد در ذیل خود خواهد داشت انشالله برای سال آینده فعال خواهیم کرد که اینها بخش عمده ای از کارهای پژوهشکده است؛ اما در گروه فلسفه هم برای سال آینده  کارهای متعددی دیده شده که از جمله آنها کلان پروژه چیستی عرفان شیعی است. در این پروژه قصد داریم ببینیم که آیا ما عرفان شیعی داریم یا نه؟ اگر داریم چه مقدار از اهل بیت و متون و نصوص صریح دینی خودمان و چه مقدار از متون عرفانی اهل سنت و یا احیانا غیر از اهل سنت متخذ شده است. الان ۱۰ پروژه از این کلان پروژه را پیش بینی کردیم که ۲ مورد از آن اجرا شده و ۱ مورد دیگر در دست اجراست و ان شاءلله سال آینده ۵ کار را در این حوزه فعال خواهیم کرد و این مجموعه ای از کارهایی است که به صورت وسیع برای سال آینده جداگانه تدارک دیدیم؛ البته برای تکمیل پازل های کارهای قبلی پژوهشکده هم کار رها نخواهد شد. مثلا در نفس و بدن و همچنین چیستی فلسفه اسلامی چند مورد کار ناقص داریم که انجام خواهیم داد و درصدیم اگر توفیقی پیدا کنیم برای کلان پروژه هنر هم با همکاری بعضی از مراکز دفتر کلان پروژه ای را فعال کنیم.

نکته مهمی که حتما باید بگویم این که در سال آینده ۳ همایش داریم که مقدماتش را امسال انجام دادیم: همایش تصوف، شاخصه ها و نقدها که نیمه اول سال ۹۷ برگزار می شود. اواسط سال آینده علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش که مجموعه ای از ۳ پیش نشست آن برگزار شده و سال آینده ۲ کرسی تخصصی برگزار خواهیم کرد؛ به علاوه این که مقالات سفارش داده می شود و مجموعه ای از کارها و حتی تدوین ۲ کتاب در دستور کار پژوهشکده است که سال آینده به ثمر خواهد نشست. یک همایش بین المللی هم داریم که جاودانگی و اسلام و مسیحیت که از پروژه های الحاقی نفس و بدن است. سال ۸۹ اولین همایش آن برگزار شده و این همایش تکمیلی هم  در بخش  بین الملل و هم در بخش داخلی مقالاتش سفارش داده می شود و یک نشستی هم برای این برگزار کردیم واوایل  سال آینده هم ۲  پیش نشست خواهد داشت و این همایش انشالله در  اواخر سال ۹۷ برگزار خواهد شد.

مجموعه منشورات و کتاب های پژوهشکده فلسفه و کلام بیش از ۱۰۰ مورد است و نشست ها و کرسی های آن بیشتر از ۹۵ مورد است. هم چنین در سال جاری۲ کرسی تخصصی هم برگزار خواهیم کرد. این خلاصه ای از چشم انداز کارهای آینده ما بود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha