سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
فقرزدایی

حوزه/ معاون تبلیغ حوزه علمیه قزوین گفت: کمک به نیازمندان یک وظیفه جهادی است و آگاه‌سازی مردم نسبت به این امر هم در این برهه از زمان به این رسالت اضافه‌شده است.

حجت‌الاسلام عباس فغانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین اظهار داشت: کمیته امداد به‌تنهایی قادر به از بین بردن فقر و محرومیت نیست، بلکه این مهم به یاری سایر نهادها، خیرین و مردم محقق می‌شود.

معاون تبلیغ حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره) اولین نهادی است که برای کمک به محرومان و نیازمندان تأسیس شد و در چهار دهه پیروزی انقلاب خدمات بسیاری در همه عرصه‌ها به محرومان ارائه داده است.

وی افزود: اسلام که یک دین کامل فطری و الهی است، رفع نیاز و مشکلات و گرفتاری انسان‌ها را یکی از برنامه‌های بنیادی و اساسی خود اعلام کرده و نه‌تنها به اجر و پاداش دنیوی و اخروی اجراکنندگان این برنامه حیاتی و انسان‌ساز اشاره می‌کند، بلکه مسئولیت هرکس را در حد توان خود تعیین کرده و چگونگی برآوردن حاجات مردم را بیان می‌کند و عدم رفع نیاز (در صورت توانایی) را زشت شمرده و آن را محکوم و وعده عذاب الهی را می‌دهد.

حجت‌الاسلام فغانی خاطرنشان کرد: در اسلام علاوه بر حقوق واجبه از قبیل خمس و زکات، حقوقی هم بر عهده ثروتمندان و صاحبان قدرت گذاشته‌شده است و لذا به ثروتمندان دستور می‌دهد که پس از تأمین نیازهای ضروری و گاه نیمه ضروری، دست از مصرف‌گرایی و اسراف بردارند و بخشی از امکانات مالی خود صرف رسیدگی به ضعفا کنند.

وی اظهار کرد: اگر در جامعه، کسانی هستند که نیاز مالی دارند، در مقابل، کسانی هم هستند که می‌توانند به دیگران کمک کنند و بدین‌جهت است که وظیفه ثروتمندان سنگین‌تر می‌شود، چراکه همیشه وظائف بر اساس امکانات تعیین می‌شود.

معاون تبلیغ حوزه علمیه قزوین افزود: کمک به نیازمندان یک وظیفه جهادی است و آگاه‌سازی مردم نسبت به این امر هم در این برهه از زمان به این رسالت اضافه‌شده است.

وی تصریح کرد: نبی مکرم اسلام (ص) همچنین فرموده است که «مردم به‌منزله عیال خداوند می‌باشند، دوست‌داشتنی‌ترین خلق پیش خدا کسی است که به مردم نفع برساند یا خانواده‌ای را خوشحال کند یا با برادر مسلمانش به خاطر برآوردن حاجتش راه برود، این عمل از اعتکاف دو ماه در مسجدالحرام بهتر است».

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha