جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر این که مدرک گرایی همه چیز را تحت الشعاع قرار می دهد، تصریح کرد: یک طلبه از ابتدا باید به دنبال فقاهت باشد، تا با تفقه در دین در میان قوم و مردم خود به تبلیغ دین بپردازد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در جمع طلاب برادر و خواهر و مسئولان شهرستان بجستان، با اشاره به اینکه حرکت با بال ایمان به علم نیاز دارد، اظهار کرد: اگر بنا باشد انسان حرکت تکاملی مورد نظر خداوند متعال به عنوان خلیفه خدا بر روی زمین انجام دهد باید با بال علم توانمندی لازم را به توانایی های ایمانی بیافزاید تا این حرکت را به درستی، کامل و جامع انجام دهد.

عضو شورای عالی حوزه علیمه خراسان افزود: علم می بایست ایمان انسانی را عمیق تر، توانمندتر و جذاب تر با انگیزه بیشتر کرده و به تعبیر قرآن با حرکتی معراجی و تکاملی به هدف خلیفه اللهی نزدیک کند.

وی با تاکید بر اینکه علم باید به طور عمیق خوانده شود نه اینکه سطحی باشد، گفت: این امر در حوزه علمیه رعایت می شود که البته انتظار بیشتری از طلاب در این مسئله داریم.

لزوم حرکت اجتهادی و فقاهتی در علوم حوزوی

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با تاکید بر اینکه مدرک گرایی همه چیز را تحت الشعاع قرار می دهد، اظهار کرد: یک طلبه از ابتدا به دنبال فقاهت است تا با تفقه در دین در میان قوم و مردم خود به تبلیغ دین بپردازد و به همین علت از همان زمان برای فهم دین حرکتی اجتهادی و فقاهتی در علوم حوزوی دارد.

وی به روایت «رَحِمَ اللهُ اِمرَأً عَمِلَ عَمَلاً فَاَحکَمَه» اشاره و با استفاده از تعبیر ارائه کالای دینی برای مردم، تصریح کرد: یک طلبه می بایست کالای خود که کلام دین است را به جامعه ارائه دهد.

اساتید و مبلغان محتوای ضعیف ارائه ندهند

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه علم عمیق که می خواهد ایمان را بارور کند نمی تواند سطحی باشد، اظهار کرد: دین و اسلام از هیچ طلبه یا استاد، مبلغ نمی پذیرد که محتوایی بی تاثیر ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه دعای «اللهم انّی اعوذُ بک من علمٍ لاینفعُ...»، یادآور شد: علم نافع دانشی است که روزآمد، کارآمد، موثر و گره گشا باشد و به نیاز های جامعه، نظام و بین الملل پاسخ دهد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه علم، زندگی بخش و نور است و باید بتواند اندیشه ها، زندگی ها، قلب ها و مسیر ها را روشنی بخشد، گفت: اگر نتوانیم با علم خود به جامعه تکانی بدهیم و راه پر افتخار و شکوهمند ا مام راحل(ره)، شهیدان گرانقدر و علمای بزرگی که در طول تاریخ خود را برای رسالت الهی فدا کردند و اگر نتوانیم همراه با ولی و رهبر خود به عنوان بازوهای توانمند ایشان نقش ایفا کنیم، خسارت بزرگی بر خود و جامعه وارد کرده ایم که البته این امر و مسئولیت آن تنها به حوزه علمیه اختصاص ندارد و همه دستگاه ها را شامل می شود.

نظام دینی  در سایه علم محقق می شود و به پیش می رود

وی در ادامه علم هدفمند و جهت دار را ویژگی سوم برای دانش دانست و گفت: دنیا با جهل و جهالت اداره نمی شود و همانطور که امام خمینی(ره) اشاره داشته اند، نظام دینی نیز در سایه علم محقق می شود و به پیش می رود.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به آیه ای که در بعثت پیامبر(ص) نازل شد، اظهار کرد: فرد در خواندن یک علم باید بفهمد که کدام خط و مسیر را انتخاب کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ابراز امیدواری کرد که مشعل علم در ادامه رسالت پیامبران و امامان با همین ویژگی های سازنده به دست رهروان باشد و پرچم توحید بر فراز جامعه بشری به اهتزار در آید.

فعالیت ۱۷ رشته تخصصی

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به فعالیت های قرآنی و تشکیل کانون های قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و 17 رشته تخصصی در این حوزه، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که مدارس علمیه با کمک مردمی و خیرین و موقوفات آن اداره شود.

وی افزود: تلاش شده در مدرسه سازی و فعالیت هایی از این قبیل کارهای خوبی انجام شود و در همین راستا نیز مردم برای همراهی با حوزه علمیه به طور چشمگیری آماده هستند و موقوفات بسیاری را داشته اند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی خاطر نشان کرد: انتظار از مدیران مدارس آموزشی، پژوشی و تربیتی است و باید اولویت اول آنها «یزکیهم و یعلمهم الکتاب» باشد.

تولیدکنندگان کالای با کیفیت ارائه دهند

مدیر حوزه علمیه خراسان، به شعار امسال و پیام نوروزی مقام معظم رهبری اشاره و خاطر نشان کرد: کسانی که به کار با کیفیت توجه ندارند، همانند همان کسانی هستند که کالای خارجی را وارد می کنند.

گفتنی است، در این مراسم که امام جمعه، تعدادی از مسئولان، روحانیون و طلاب بجستان حضور داشتند، 7 تن از طلاب این شهرستان توسط حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی به لباس مقدس روحانیت ملبس شدند.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha