جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مدیر حوزه خراسان و شورای شهر مشهد

حوزه/ مدیر حوزه علميه خراسان از ظرفيت این حوزه برای تعامل با همه دستگاه هاي نظام اسلامي گفت و گفت: بحث تعامل برای ایفای نقشی که برعهده حوزه علمیه است را دنبال می کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در دیدار با اعضای شورای شهر مشهد در محل مرکز مدیریت حوزه خراسان، با اشاره به رویکرد تحولی و روزآمدي حوزه علمیه خراسان و با توجه به حکم انتصاب اعضاي شواری عالی و مدیریت این حوزه از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: هر حوزوی که بخواهد در جامعه نقشی ایفا کند باید نسبت به مسئله تحول توجه داشته باشد، زیرا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «اگر حوزه بخواهد از تحول بگریزد، منزوی خواهد شد؛ اگر نمیرد و اگر زنده بماند!»

وی با بیان اینکه پویایی عامل حفظ کننده حیات این مجموعه و هر مجموعه دیگری محسوب می‌شود، تاکید کرد: همه نهادهای خدمتگذار نظام و انقلاب باید فعالیت‌ها و حرکات تحولی داشته باشند تا دچار رکود نشوند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه جلسه حاضر بستر بسیار مناسبی برای تعریف نقش متقابل میان حوزه علمیه و مسئولین شهری این شهر مقدس است، افزود: ما مدعی تبدیل مشهد به مرجعیت علمی و فرهنگی جهان اسلام هستیم و این مهم با تلاش بخش های مختلف، امری میسر است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی به وظیفه پیاده سازی فرهنگ قرآنی در جامعه توسط حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: ما بحث تعامل برای ایفای نقشی که برعهده حوزه علمیه است را دنبال می کنیم، زیرا این امر به هم افزایی و استفاده بهینه و مطلوب از ظرفیت هایی که به عنوان امانت در اختیار داریم، منجر می شود و می توان کارهای مفید و ارزنده ای را به نتیجه رساند.

وی تاکید کرد: اگر توان ها و ظرفیت ها در هر عرصه ای با یکدیگر همراه و جمع شوند، فرآیند و بازدهی چند برابری خواهد داشت.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه یکی از ارکان حوزه انقلابی خراسان را تعامل خواند و اظهار کرد:حوزه علميه خراسان ظرفيت تعامل با همه دستگاه هاي نظام اسلامي را دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی يكي ديگر از بركات تعامل را انسجام و حرکت های نظام واره ای دانست و گفت: حرکت های جزیره ای کاری است که از ابتدای انقلاب وجود داشته و در واقع حرکت های جزیره ای تا صد سال دیگر هم به جایی نمی رسد، در حالی که بر خلاف آن، حرکت های نظام واره ای برای رسیدن به یک هدف مشخص به طور حتم به نتیجه می رسد.

وی افزود: بحث شهروندی و به ویژه حاشیه شهر مسئله مهمی است و انتظاری که از مسئولان، مردم و حوزه علمیه مشهد نسبت به این امر وجود دارد در هیچ شهر دیگری نیست.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ماه مبارک رمضان و با بیان اینکه سه شاخص اصلی در این ماه وجود دارد که مجموع آن زیربنای هر تعقل و حرکت سازنده در زندگی فردی و جمعی است، ابراز کرد: «قرآن نخستين شاخصه است و این امر که قرآن در این ماه نازل شده یک معنای خاصی را می رساند و باید به این معجره الهی توجه بیشتری داشت و بهره کافی را از آن به دست آورد.

مدیر حوزه علمیه خراسان، «خودسازی» در قالب امساک و روزه گرفتن و نیز «لیله القدر» که نتیجه و خروجی بهار قرآن و تلاش در جهت خودسازی است را دو شاخصه دیگر برای ماه مبارک رمضان عنوان کرد.

وی افزود: این سه شاخص در قالب یک زنجیره با سه حلقه مصونیت، مسئولیت پذیری و اقدام و عمل قرار می گیرد که اگر در پایان ماه مبارک رمضان کامل شده باشد، نتیجه ای که از شب قدر به دست آورده ایم به قطعیت می رسد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی اظهار کرد: مصونیت، در قالب فکری، سیاسی، اقتصادی، نفسانی و دوری از هرگونه انحراف می باشد که همان تقوای الهی به دو صورت ایجابی و سلبی است.

وی با اشاره به اینکه مصونیت برای هر حرکت تحولی که در زندگی فردی و اجتماعی بخواهد تحقق یابد، فرد را آماده انجام کار می کند، گفت: بنابراین، مسئولیت پذیری که از دیگر برکات و آثار ماه مبارک رمضان است، در انسان رشد و افزایش می یابد و فرد نسبت به تکالیف و وظایف خود دغدغه دارد.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha