یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه

حوزه/ آیین آغاز رسمی سال تحصیلی حوزه های علمیه با حضور بزرگان و اساتید برجسته حوزه در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفاء قم آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، مراسم سال تحصیلی حوزه های علمیه امروز شنبه، 10 شهریورماه با حضور بزرگان و اساتید برجسته حوزه در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء قم آغاز شد. بسیاری از رسانه ها، شاهد ثبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه در فضای مجازی بودند.

بر اساس این گزارش: مراسم با قرائت قرآن و مدیحه سرایی مداحان اهل بیت(ع) در مورد غدیر شروع شد. در این مراسم حضور عکاسان و خبرنگاران دیداری و شنیداری استان قم و صدای و سیمای این استان، بیشتر به چشم می آمد، شاید بتوانند حماسه دیگری را از حضور طلاب و فضلای حوزه در قاب تصویر ثبت کنند.

بر اساس این گزارش: آیات و حجج اسلام والمسلمین اعرافی، مقتدایی، فقیهی، محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، فیاضی، غروی، رستم نژاد، میرمعزی، کعبی، خائفی، فاضل، بطحایی، سیفی مازندرانی، نبوی، فرخ فال، ملکی، حسینی کوهساری و ...اساتید و طلاب حضور داشتند.

عکاسان منتظر ورود حضرت آیت الله سبحانی از مراجع تقلید بودند تا بتوانند از این مسئله بهره برده و صحنه خاصی را ثبت کنند.

درسالن منتهی به درب ورودی محل برگزاری که طلبه ها و عکاسان برای استراحت و رفع خستگی تجمع کرده بودند، درب آسانسور برای لحظه ای باز شد و همه نگاها به سمت درب رفت،  آیت الله العظمی سبحانی از آسانسور پیاده و به سمت محل برگزاری حرکت کردند. لنز دوربین ها سراسیمه این لحظه را ثبت کردند.

با ورود این مرجع تقلید، طلبه های زیادی به محل برگزاری هجوم آورده بودند، به طوری که در سالن دارالشفاء جای برای نشستن نبود و طلاب بعضا ایستاده و حتی بعضی روی زمین نشسته بودند.

 آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه که مشغول سخنرانی بود، لحظه ای سخن خود را قطع و طلاب و حاضرین در جلسه به احترام این عالم و مرجع تقلید از جا بلند شد و در این لحظه صدای صلوات در سالن طنین انداز شد.

آیت الله اعرافی درادامه این حضور ایشان را برای آغاز سال تحصیلی جدید حوزه گرامی و پر از خیر و برکت دانست.

آیت الله العظمی سبحانی، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه و حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد معاون آموزش حوزه به ایراد سخن پرداختند.

حضرت آیت الله سبحانی با تبریک اعیاد این ماه  و تلاوت  آیه 122 سوره توبه «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ» به قرار گرفتن در آستانه صدمین سال تاسیس حوزه علمیه قم توسط آیت الله حائری یزدی اشاه کردند و اظهار داشتند: اگر بنا باشد برای حوزه های علمیه نکوداشتی انجام دهیم، در آستانه صدمین سال تأسیس حوزه علمیه قم قرار داریم؛ این حوزه در سال 1340 تأسیس شده و با گذشت چند ماه، 100 سال این حوزه کامل خواهد شد که بحمدالله برکات عظیمی داشته است.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه حوزه های علمیه ایران اسلامی را از انحرافات نجات داده است، خاطرنشان ساختند: مدیریت حوزه های علمیه باید خدمات، آثار، شخصیت های بزرگی که در این حوزه تربیت شده و کتاب های مفیدی که تألیف گشته را منعکس نماید.

این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: وظیفه علما و روحانیت، بالابردن فکر و دانش انسان ها و ارتقای مباحث اخلاقی جامعه می باشد.

معظم له با اشاره به دو مسئولیت حوزویان، بیان داشتند: تعلیم و تهذیب دو مسئولیت بزرگ حوزویان نسبت به جامعه بوده تا شاهد ارتقاء فکری و اخلاقی مردم باشیم.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشتند: درس اخلاق، درسی علمی است که طلاب باید در این دروس شرکت نمایند تا بتوانند با یادگیری مباحث اخلاقی، ضمن ساختن خود، جامعه خود را نیز بسازند.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: سخن گفتن خوب است؛ اما باید همراه با عمل باشد تا جامعه با مشاهده اعمال یک طلبه به سوی خوبی ها روی بیاورد.

این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: طلاب برای درس خواندن کامل، حداقل باید 8 ساعت در روز مطالعه  کنند تا بتوانند خروجی مناسبی برای جامعه داشته باشند.

گوش دادن به نوار درسی مناسب تحصیل نیست

معظم له بیان داشتند: امتداد تحصیل برای حوزویان ضروری است؛ گوش دادن به نوار درسی مناسب تحصیل نیست؛ چراکه نوار درسی همانند شیرخشک است که فقط تأثیر حداقلی دارد؛ رسیدن خدمت استاد و شنیدن مطلب از نزدیک بسیار مهم و اثرگذار است.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشتند: نوار و اینترنت در جای خود خوب است؛ اما شاگرد باید سؤال و جواب و اشکال را در کلاس لمس کرده تا بتواند ملا شود.

ایشان ابراز داشتند: استعدادسنجی از دیگر ضروریات حوزه های علمیه است که باید اهمیت ویژه ای نسبت به آن داشت؛ باید دید این طلبه برای چه کاری آفریده شده و بر اساس همان، برای او برنامه ریزی کرد.

تعمم طلاب ضروری است

این مرجع تقلید خاطرنشان ساخت: تعمم طلاب از دیگر ضروریات طلاب است؛ نباید طلاب درس خارج خوان ما بدون لباس در کلاس حضور داشته باشند؛ معمم شدن، سربازی رسمی حضرت بقیه الله الاعظم است که طلاب باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند.

این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: امروز تفسیر در حوزه های علمیه حضوری پررنگ داشته که بسیار مناسب است و حفظ قرآن باید جنبه عمومی در حوزه های علمیه پیدا کند.

باید اصالت خود را حفظ نماییم

حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر اینکه باید از القاب حوزوی بهره ببریم، اظهار داشتند: باید از حجت الاسلام، آیت الله، محقق، دانشمند و ... بهره برد و از اصطلاحات خارجی دوری کرد؛ افتخار ما القابی است که در حوزه وجود دارد؛ استفاده از تعبیرات غیرحوزوی نشانه عجز ماست و باید اصالت خود را حفظ نماییم.

ایشان ابراز داشتند: امروز مسئله تکفیری ها یکی از مسائل اصلی دنیای اسلام است که محمد بن عبدالوهاب ریشه اصلی آن می باشد که حوزه های علمیه در این راستا باید شناخت تکفیری ها را به عنوان یک واحد اصلی در حوزه های علمیه باشد.

 

ولایت و مرجعیت اصول اساسی حوزه هستند

آیت الله علیرضا اعرافی نیز ضمن تبریک عید سعید غدیر و ولادت امام کاظم(ع)، اظهار داشت: همه ما در آغاز سال تحصیلی با مولا و آقایمان حضرت ولی عصر(عج) که صاحب ما و حوزه های علمیه است، میثاق بسته و دست بیعت می دهیم که برای تعالی و پیشرفت حوزه های علمیه تلاش کنیم؛ همچنین با مراجع عظام و رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی و شهیدان سرافراز بیعت کرده تا پایبند به ارزش های اسلامی وحوزه های علمیه باشیم.

وی ابراز داشت: حوزه دارای اصالت، ذات تاریخی و خدمات بزرگ در طول تاریخ است؛ حوزه از عناصر و مقومات و آداب بزرگی برخوردار بوده و علیرغم اینکه ما به بازسازی و بالندگی9�زه های علمیه بالاتر رفته و تعداد کمتری را پذیرش کرده ایم که نگرانی از این بابت نداریم؛ چراکه باید استعدادهای ناب در حوزه حضور پیدا کنند.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه طرح کارویژه ها و آمایش روحانیت نیز به اتمام رسیده است، اظهار داشت: همچنین نظام جامع رشته های حوزه های علمیه به پایان کار خود رسیده و در سال جاری این درختواره تکمیل خواهد شد؛ ما در این نظام شتاب و سطحی نگری نداشته و با تحقیق کامل در این میدان قدم گذاشته ایم.

 

تحول در امتحانات طلاب

آیت الله اعرافی ابراز داشت: مصوبه 1076 شورای عالی تحولات بسیاری در امتحانات حوزوی ایجاد کرده و طلاب با احساس آرامش بیشتر به این مقولات خواهند پرداخت.

وی خاطرنشان ساخت: ارتقاء تقویم تحصیلی از برنامه های جدید مدیریت حوزه های علمیه بوده که بر این اساس، تعطیلی حوزه نسبت به سایر مراکز کمتر شده است.

 

قریب به 20 هزار طلبه مشغول به تحصیل بودند

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: در تابستان امسال استفاده از فرصت های تعطیلی 10 برابر سال های گذشته بوده و قریب به 20 هزار طلبه مشغول به تحصیل بوده اند.

امام جمعه قم بیان داشت: همکاری ها و تفاهم نامه های بسیاری از سوی مدیریت حوزه های علمیه در حال پیگیری است تا بتوانیم دستاوردهای مناسبی برای طلاب و حوزه های علمیه داشته باشیم.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: ما حوزه ای بزرگ و جوشنده داریم و این مسیر باید بالندگی خود را طی می کند؛ حوزه جای اندیشه های بزرگ، علم و اندیشه است که باید نیازهای امروز جامعه را پاسخ دهد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: حجم عظیم تولیدات حوزوی نشان دهنده زندگی و پویایی در حوزه های علمیه است؛ حوزه جای پرورش انسان های بزرگ، مهذب و اخلاقی است؛ حوزه دارای جایگاه اجتماعی مردمی است.

 

مرجعیت در حوزه رکن رکین و قله عظیم معرفتی است

آیت الله اعرافی تصریح کرد: مرجعیت در حوزه رکن رکین و قله عظیم معرفتی است؛ مرجعیت و ولایت اصول اساسی حوزه های علمیه است و مدیریتن در پرتو مرجعیت و لایت و با هدایت های شورای عالی حوزه در مسیر تعالی و پیشرفت قدم های اساسی بردارد.

وی بیان داشت: رویکردهای کلان مدیریت حوزه با هدایت مرجعیت و رهبری عظیم الشأن رویکردهای جامعه نگر، آینده نگر و اصولی، اساسی و مبتنی بر سنت و ناظر به نیازهای زمانه بوده و خواهد بود.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: ما از تمام بزرگان، اساتید، طلاب و جریان های اصیل حوزه و همچنین اساتید خارج از حوزه اعم از دانشگاه و ... استقبال کرده و از رهنمودها و پیشنهادهای آنان بهره می بریم.

به دنبال کیفیت هستیم

آیت الله اعرافی در بخش دیگر سخنان خود به فعالیت های صورت گرفته در مدیریت حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: تاکنون به 18 حوزه علمیه استانی سفر داشته و به دنبال توسعه کمی حوزه های علمیه نبوده؛ بلکه به دنبال کیفیت هستیم تا بتوانیم به بالندگی حوزه بیفزاییم.

وی تصریح کرد: در موضوع هجرت طلاب به استان ها نیازمند قدم های بلند بیشتری بوده تا شاهد حضور پرشورتر طلاب به اقصی نقاط کشور باشیم.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: امسال سطح پذیرش طلبه در حوزه های علمیه بالاتر رفته و تعداد کمتری را پذیرش کرده ایم که نگرانی از این بابت نداریم؛ چراکه باید استعدادهای ناب در حوزه حضور پیدا کنند.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه طرح کارویژه ها و آمایش روحانیت نیز به اتمام رسیده است، اظهار داشت: همچنین نظام جامع رشته های حوزه های علمیه به پایان کار خود رسیده و در سال جاری این درختواره تکمیل خواهد شد؛ ما در این نظام شتاب و سطحی نگری نداشته و با تحقیق کامل در این میدان قدم گذاشته ایم.

 

تحول در امتحانات طلاب

آیت الله اعرافی ابراز داشت: مصوبه 1076 شورای عالی تحولات بسیاری در امتحانات حوزوی ایجاد کرده و طلاب با احساس آرامش بیشتر به این مقولات خواهند پرداخت.

وی خاطرنشان ساخت: ارتقاء تقویم تحصیلی از برنامه های جدید مدیریت حوزه های علمیه بوده که بر این اساس، تعطیلی حوزه نسبت به سایر مراکز کمتر شده است.

 

قریب به 20 هزار طلبه مشغول به تحصیل بودند

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: در تابستان امسال استفاده از فرصت های تعطیلی 10 برابر سال های گذشته بوده و قریب به 20 هزار طلبه مشغول به تحصیل بوده اند.

امام جمعه قم بیان داشت: همکاری ها و تفاهم نامه های بسیاری از سوی مدیریت حوزه های علمیه در حال پیگیری است تا بتوانیم دستاوردهای مناسبی برای طلاب و حوزه های علمیه داشته باشیم.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: طرح جامع پژوهش در سطوح عالی، ایجاد شورای هماهنگی نهادها در قم و استان ها، ایجاد دفتر فقه معاصر، جمع آوری 4 هزار اثر علوم انسانی-اسلامی و ... از دیگر فعالیت های مدیریت حوزه های علمیه بوده است.

وی در پایان گفت: حوزه های علمیه انقلابی بوده و انقلابی خواهند ماند و در این راستا تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست.

گام های تحولی حوزه یکی پس از دیگری در راه پیموده شدن است

حجت الاسلام والمسلمین  مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه، ضمن تبریک سال تحصیلی جدید و اعیاد این ماه گفت: خدا را شاکریم که در ماه امامت و ولایت و در شهر کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) آیین سال تحصیلی جدید را آغاز می کنیم و یاد و خاطره امام خمینی(ره) و شهدا به ویژه شهدای روحانی و مدافع حرم را گرامی می داریم.

وی با بیان اینکه این برنامه برای بیان عرض ادب نسبت به مراجع عظام تقلید، علما، اساتید و طلاب علوم دینی است ادامه داد: گام های تحول حوزه های علمیه یکی پس از دیگری در راه پیمودن است و برای سریع شدن این مساله فقط برنامه ریزی مسئولان کفایت نمی کند، بلکه اصل کار عناصر دخیل در کار است.

معاون آموزش حوزه های علمیه گفت: همه تلاش ما در راه تحول حوزه های علمیه برای این است که حوزه ای پویا و پاسخگو داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به ضرورت تحول در حوزه های علمیه و تاکید رهبر معظم انقلاب نسبت به این مساله در چند سال گذشته بیان داشت: از آنجایی که بیشترین بخش تحول در حوزه های علمیه تدوین و ویرایش متون درسی به شمار می رود بیش از 65 متن تولیدی و اصلاح شده در بخش های ادبیات عرب، اعتقادات، تفسیر و دیگر عناوین به رشته انتشار درآمده است.

وی در ادامه افزود: هشت هزار و صد و هشتاد بار از آیات قرآن کریم و بیش از چهار هزار روایت اهل بیت(ع) در 26 متن از این 65 متن تولیدی و اصلاحی وارد شده است و هم اکنون در 224 مدرسه علمیه در حال استفاده است.

معاون آموزش حوزه های علمیه مطرح کرد: اشکال و ایراد هایی در متون جدید وجود دارد و هنوز هم پرونده این متون درسی باز است و ما می گوییم که طلاب آخرین چاپ را تهیه کنند.

وی در پایان گفت: افتخار ما این است که توانسته ایم با استفاده از آیات الهی و روایات اهل بیت(ع) متون درسی را آماده کرده و از مدیران مدارس علمیه و اساتید در خواست داریم که با اقبال از این متون ،حوزه را در تحول یاری نمایند.

 

جدیّت و نظم در تحصیل و پژوهش از شاخصه های حوزه انقلابی است

آیت الله محسن فقیهی نیز در حاشیه این مراسم  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن تبریک سالروز ولادت باسعادت امام کاظم(ع) و آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه ابراز داشت: از آن جا که حوزه متولی نظام دینی در جامعه است، لذا برای دست یابی به اهداف تحولی که مدنظر مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید است، می بایست بیش از هر چیز بنیه های علمی و معنوی و معرفتی و اخلاقی خود را تقویت کند تا بتواند به خوبی پاسخگوی نیازهای جامعه و نظام اسلامی باشد.

وی افزود: برای داشتن حوزه انقلابی ما قبل از هر چیز دیگری نیازمند برخورداری از طلاب و اساتید و علمای متقی، فاضل و عالم و اصل بصیرت داریم که هیچ شک و تزلزلی در اهدافشان وجود نداشته باشد و با تمام وجود در خدمت قرآن و اهل بیت(ع) و حل مشکلات نظام اسلامی باشند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: طبعاً در این خصوص نیاز به نظم و انضباط در درس و بحث ، استقامت و همت بلند و خسته نشدن از سختی ها و مشکلات جزو اساسی ترین مباحث است.

وی گفت: حفظ زی طلبگی، ساده زیستی و پرهیز از تشریفات و نیز کمک حال مردم بودن از دیگر ویژگی ها و شاخصه های طلبه و حوزه انقلابی است که به لطف الهی بسیاری از طلاب و فضلای ما این گونه هستند ، منتهای مراتب تاکید بر این مباحث همواره ضروری است و ما برکات بسیاری از این حیث در حوزه مشاهده کرده ایم.

آیت الله فقیهی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه منشا خیرات و برکات بیش از پیشی برای عموم حوزویان در مسیر تحقق حوزه انقلابی باشد و همه بتوانیم زمینه رضایتمندی حضرت حجت بن الحسن(عج) به عنوان سرباز کوچک ایشان را فراهم نماییم.

راه اندازی سامانه جامع پژوهشی

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین میر معزی معاون پژوهش حوزه های علمیه  نیز در حاشیه برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اهمیت کاربردی شدن پژوهش ها در حوزه های علمیه بیان داشت: کاربردی شدن پژوهش و فعالیت علمی مطابق با نیاز روز برای پیشبرد اهداف انقلاب و اسلام هدف اصلی ما است.

وی ادامه داد: در سال تحصیلی جدید طرح های متعددی در دست اقدام است که قسمتی از این برنامه ها در آغاز سال تحصیلی اجرا می شود و بخشی دیگر از این برنامه از ماه های آینده شروع می شوند.

برنامه جامع پژوهشی برای همه سطوح برگزار می شود

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به برنامه جامع پژوهشی ابراز داشت: در سال تحصیلی جدید برنامه جامع پژوهشی از سطح یکم شروع می شود و سطوح دو سه و چهارم را در بر می گیرد، تا کنون برنامه های پژوهشی برای سطح یکم اجرا می شده اما هم اکنون با تنظیم برنامه جامع پژوهشی در دیگر سطوح نیز برنامه پژهش محور برگزار خواهد شد.

وی در ادامه افزود: این طرح در سطوح دوم، سوم و چهارم به صورت تدریجی و تا جایی که قابل امکان است وارد نظام آموزشی حوزه های علمیه می شود.

کارنامه پژوهشی برای هر طلبه

حجت الاسلام والمسلمین میر معزی با اشاره به طرح کارنامه پژوهشی گفت: کارنامه پژوهشی طلاب یکی دیگر از تحولات اخیر در نظام پژوهشی حوزه های علمیه به شمار می رود بدین صورت که برای همه طلاب همانند کارنامه آموزشی تحصیلی کارنامه پژوهشی اجرا می شود.

وی گفت: متاسفانه تا کنون فعالیت های پژوهشی طلاب به صورت سیستمی و سامانه ای در جایی ثبت نمی شد به همین سبب، طی برنامه ریزی های انجام شده با بخش فناوری اطلاعات راه اندازی سامانه جامع پژوهش در دست اقدام و عملیاتی شدن است و این مساله قطعا در آینده طلاب تاثیر ویژه ای خواهد داشت.

از طلاب پژوهشگر حمایت می شود

معاون پژوهش حوزه های علمیه مطرح کرد: طرح ارزیابی و حمایت از پژوهشگران حوزوی از دیگر برنامه های معاونت پژوهش حوزه های علمیه در سال تحصیلی جدید است و این مساله نیز بعد از راه اندازی سامانه جامع پژوهشی، به مرحله ظهور خواهد رسید.

وی در پایان یادآور شد: صندوق حمایت از پژوهشگران از طرح های قدیمی و روی زمین مانده، که در سال گذشته آیین نامه این طرح در شورای عالی حوزه های علمیه تدوین و تصویب شده بود به حول و قوه الهی این صندوق با سرمایه ای کم و البته با برکت در سال تحصیلی جدید شروع به کار خواهد کرد.

 

سال تحصیلی بهارعلم آموزی و تکامل معنوی است

حجت الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی، سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه در گفت گو  با  خبرنگار حوزه گفت: سال تحصیلی بهارعلم آموزی و بهار تکامل معنوی و تهذیبی حوزه های علمیه است.

وی عنوان کرد: برنامه ای که مرکز مدیریت برای رشد حوزهای علمیه طراحی و تدوین کرده، بسیار ارزشمند و قطعا تحولات آموزشی را هم به دنبال خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی اظهارداشت: این برنامه ها در قالب نظام جدید آموزشی برای طلاب جدید الورود و هدایت تحصیلی برای طلاب سطوح عالی خواهد بود و می توانند از این برنامه ها برای رشد علمی بهره ببرند.

 

ارائه حداقل 20 درس فقه معاصر متناسب با فقه حکومت

حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  نیز در گفت گو  با ما گفت: حوزه های علمیه از گذشته بر سنت دیرینه تحت هدایت مرجعیت و نیز برمدرا ولایت فعالیت و رشد داشته اند.

عضو خبرگان رهبری افزود: در شرایط حاضر حوزه با بهره مندی از تراث شیعه و علوم اهل بیت(ع) در حال برطرف کردن نیازهای معاصردر بحث فقه است ودراین رابطه مباحثی را طراحی و در حال  ارائه است.

وی عنوان کرد: به دنبال این هستیم حداقل 20 درس فقه معاصر متناسب با فقه حکومت ارائه کنیم و برای تحقق این امر مهم نیز کارگروه درحوزه شکل گرفته است

حجت الاسلام والمسلمین کعبی اظهار داشت: حوزه ما حوزه سنتی، انقلابی، فعال و با هدایت مرجعیت و ولایت و آماده تحقق اهداف بزرگ است.

آیت الله سید محمد غروی عضو  شورای عالی حوزه های علمیه نیز در سخنان کوتاهی بر توجه طلاب به تهذیب، تعلیم و تربیت و پاسخ گویی به نیازهای روز تأکید کرد.

آقای محمدی، 45 ساله،   والدین یکی از طلاب که خود را به این مراسم رسانده بود، این روز را برای خود در حوزه افتخار می داند می گوید: امسال فرزند من وارد حوزه شده است واین افتخاری برای من و خانواده ام است.

او اظهار داشت: همیشه دوست داشتم مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه ها را از نزدیک ببینم و امروز این افتخار نصیب من شد.

 محمدی گفت: حوزه جای مقدسی است و باید سعی کرد جوانان با تلاش و کوشش و تعلیم و تربیت جای در پای بزرگان بگذارند.

حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال،رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین و از  استاد حوزه نیز گفت: حوزه های علمیه همواره سرشار از عشق و علاقه به تحصیل علم بوده و هست و معتقدیم که هیچ وقت در حوزه تعطیلی نداریم.

وی عنوان کرد: در ایام تابستان و ایام فراغت از تحصیل، طلاب مشغول تبلیغ در مناطق محروم بودند.

این استاد حوزه  عنوان کرد: همانطوری که آیه نفر می فرماید« اهل علم باید از منشاء قرآن و کلمات پر فیض اهل بیت(ع) و علوم حوزوی فراگیرند تا در فصل های تبلیغی به خوبی انجام وظیفه کنند»، طلاب نیز برای به روز شدن، کسب اطلاعات جدید و اثر بخشی بیشتر نشر معارف قرآنی دوباره با

شروع تحصیلی به حوزه ها برگشتند تابتوانند برای آینده نشر دین قدمهای قویتری بردارند.

تهیه و تنظیم: قربان اسلامی نژاد

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha