دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدیر مدرسه علمیه عالی و مرکز تخصصی الزهرا س گرگان:

حوزه/ مریم میرکریمی با اشاره به این که دشمنان سعی دارند که با بزرگ جلوه دادن مشکلات، امیدواری را از جامعه گرفته و بی رغبتی به نظام را به مردم القا می کنند، بر ضرورت تبیین دستاوردهای انقلاب با بهره گیری از ظرفیت های تبلیغی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم مریم میرکریمی، در نشستی که با حضور کارکنان و شماری از مبلغین موسسه آموزش عالی الزهراء(س) گرگان برگزار شد، به بیان عوامل عدم بهره مندی از مجالس عزاداری امام حسین(ع) پرداخت و گفت: از جمله عواملی که باعث می شود بهره کافی از مجالس امام حسین(ع) برده نشود، «تبدیل شدن آداب دینی به عادت» است؛ وقتی آداب دینی عادت شود، نقش بازدارندگی خود را از دست داده و اثری بدنبال نخواهد داشت.

وی با تاکید بر این که مبلغین باید آداب دینی را از حالت عادت شدن خارج کنند، ادامه داد: اگر چیزی فقط با عواطف انسان ارتباط داشته باشد، تبدیل به عادت می شود، ولی اگر این عواطف و عادات با عقلانیت همراه شود، تبدیل به یک عمل زنده و اثر بخش خواهد شد.

مدیر موسسه آموزش عالی الزهراء(س) گرگان، «ضعیف بودن اطلاعات دینی» اهل منبر را یکی دیگر از عوامل عدم تاثیرگذاری مجالس حسینی معرفی کرد و خاطرنشان کرد: تبلیغ، کار بسیار بزرگی است به طوری که یک مبلغ رسالت هدایت مردم را برعهده دارد، لذا انجام این مسئولیت تنها با نیت خالص ممکن نخواهد بود بلکه باید با بصیرت و بینایی همراه باشد.

میرکریمی ادامه داد: دلایل متعددی بر لزوم دارا بودن یک مبلغ از بینش و دانشِ کافی وجود دارد که از جمله آنها آیه 108 سوره مبارکه یوسف است که در این آیه خداوند به پیامبر می فرمایند: «به مردم بگو روش من و پیروانم این است که خلق را به سوی خدا با بینایی و بصیرت دعوت می کنم».

وی افزود: روایات بسیاری از ائمه معصومین(علیهم السلام) در خصوص لزوم بصیرت در تبلیغ وارد است که به عنوان دومین دلیل در این زمینه مطرح است، در این میان  توجه به این نکته حائز اهمیت است که بصیرت از طریق تحقیق و پژوهش بدست می آید، البته پژوهشی که بر پایه تعقل و تفکر است.

این استاد حوزه با استناد به روایاتی اظهار کرد: نشانه مقبولیت عمل، درک عمیق از ابعاد مختلف دین است؛ به عبارتی، خداوند عملی را از انسان می پذیرد که بتواند باطن عمل را ببیند.

میرکریمی ادامه داد: یک مبلغ باید در نشر معارف دینی از سیره و روش اهل بیت(علیهم السلام) استفاده نماید که روش ائمه(علیهم السلام) در اینجا بر پایه رفق و مداراست.

وی با اشاره به دیگر وظایف مبلغین اذعان کرد: از دیگر وظایف مبلغین، فعالیت تبلیغی در فضای مجازی است، اگر دشمنان دین از فضای مجازی علیه مقدسات و ارزش های ما استفاده می کنند، مبلغین نیز باید از همین فضا برای نشر دین و ارزش ها استفاده کنند.

مدیر مرکز تخصصی الزهراء(س) گرگان اظهار کرد: در عرصه اخلاق هم یک مبلغ باید سعی نماید اخلاق اهل بیت(علیهم السلام) را بیان کند، اخلاق اهل بیت اخلاق تک بعدی و فردی نیست بلکه اخلاق در همه عرصه های فردی اجتماعی و سیاسی و ... آنان جریان دارد.

میرکریمی در پایان یکی از مهمترین مباحث تبلیغی مبلغین را در این ایام، تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و گفت: امروز دشمنان اسلام تمام تلاش خود را جهت دور کردن مردم از نظام به کار بسته است، به طوری که با بزرگ جلوه دادن مشکلات، امیدواری را از جامعه گرفته و بی رغبتی به نظام را به مردم القا  می کند؛ لذا شرایط اقتضا می کند از فرصت ها خصوصاً در برنامه های تبلیغی خود، برای تبیین درست اهداف این انقلاب استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دعوت مردم به صبر، مقاومت و ایستادگی در مقابل مشکلات امروز جامعه درسی است که عاشورا به همگان می دهد، به طوری که امام حسین(ع) در اوج مشکلات و بدترین شرایط، بهترین رفتار را کردند و همه مصائب را امتحان الهی دانسته و همه را زیبا می دیدند، زیبا ندیدن ناشی از ضعف توحید و خداشناسی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha