دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده

حوزه/ مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی گفت: انقلاب اسلامی توانست ارزش‌های اسلامی را حاکم سازد و مباحث مطرح در نماز جمعه طی سال‌های گذشته و کنونی این مهم را بیشتر گوشزد می‌کند.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به تشریح برکات و دستاوردهای این آئین در کشور پرداخت.

وی با بیان اینکه عمومی شدن آموزش و ارتقای سطح علمی جامعه ازجمله برکات نماز جمعه است، خاطرنشان کرد: آموزش و سوادآموزی از مباحث مهمی بود که با وقوع انقلاب اسلامی با رشدی سریع پیگیری شد.

حجت‌الاسلام آزموده افزود: نقش آموزش از مباحث مهم اجتماعی است که در نماز جمعه نیز مطرح شده و هم اکنون نیز بر آن تأکید می‌شود؛ به عبارتی، نماز جمعه تریبونی بوده است که ارزش سوادآموزی، ارتقای سطح علمی جامعه را در کنار مسائل دینی و سیاسی ارج نهاده است.

وی با اشاره به اینکه تقویت هویت ملی از دیگر دستاوردهای نماز جمعه است، گفت: در انقلاب اسلامی ایران، هویت ایرانی جایگاه اصلی خود را پیدا کرد. انقلاب اسلامی نه‌تنها توانست ارزش‌های اسلامی را حاکم سازد، بلکه هویت ملی را که در فشار تقلید گرایی پهلوی از غرب قرار داشت و به انحراف رفته بود را جهت ارزشی داده و آن را زنده کرد و مباحث مطرح در نماز جمعه طی سال‌های گذشته و کنونی این مهم را بیشتر گوشزد می‌کند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی با اشاره به اینکه آزادی و برابری از دیگر برکات نماز جمعه است، افزود: درس مساوات و برادری و جلب همکاری برای حل مشکلات عمومی، رسیدگی به حال نیازمندان جامعه از مواردی است که در نماز جمعه دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: در جماعت، انسان‌ها کنار هم هستند و تبعیض و تفاوت بین فقیر و ثروتمند، سیاه و سفید، ملک و رعیت وجود ندارد و همه در برابر خدای یگانه یکسان‌اند و بهترین کس آن است که تقوی بیشتر داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه نماز جمعه سبب ارتقای جایگاه زن در اجتماع شده است، اظهار کرد: همان‌گونه که انقلاب اسلامی توانست به بانوان جامعه ارج نهد آن‌ها در نماز جمعه نیز در این سال‌ها توانستند به‌موازات مردان از برکات این فریضه انسان‌ساز بهره‌مند شوند.

حجت‌الاسلام آزموده با بیان اینکه تقریب بین مذاهب یکی دیگر از دستاوردهای نماز جمعه است، گفت: نماز جمعه ابزار مهمی برای تبدیل جامعهٔ متفرق به جامعهٔ یکپارچه، بر اساس اشتراکات دینی است. تشکل و اجتماع واحد، همیشه عاملی برای تحریک اعضای آن به تعقیب اهداف گروه و حفظ مواضع جمع بوده است.

وی با اشاره به اینکه تحکیم بنیان خانواده یکی دیگر از برکات نماز جمعه است، اضافه کرد: "خانواده محوری" یکی از مباحث مهمی است که در این چند سال در نماز جمعه‌ها به آن پرداخته شده است.

حجت‌الاسلام آزموده تصریح کرد: در این چهار دهه در خطبه‌های نمازهای جمعه عزم بر آن بوده که خانواده به عنوان هسته اولیه وحدت‌بخش جامعه اسلامی همواره مورد تحکیم و تکریم قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha