یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام زمانی فرد

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که عظمت حوزه های علمیه به این است که اخلاق و معنویت را همراه با آموزش داشته باشند، گفت: امروز مسئله ترویج اخلاق و معنویت در حوزه های علمیه در دستان شما قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام مهدی زمانی فرد، در سومین روز اجلاسیه سراسری اساتید اعزامی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلمیانیه مشهد با بیان این که هر نفسی باید در این تفکر کند که برای فردا و آینده چه پیش فرستاده است، به یکی از مهمترین محورهای تفکر یعنی تفکر در آینده انسان اشاره و بیان کرد: خداوند متعال برای همه انسان ها اینطور تقدیر فرموده که انسان از این دنیا رخت بر ببندد، بنابراین باید این سفر را در تهیه زاد و توشه صرف کنید و تفکر در این داشته باشید که دنیا فانی است و مشخص نیست مرگ چه زمانی به سراغ انسان می آید.

وی با بیان این که امام رضا(ع) همین مسئله را مطرح می کنند که می فرمایند مرگ ناگهانی می آید و دفعتا حادثه ای برای انسان رخ می دهد، تصریح کرد: پس باید در اندیشه آخرت بود و آذوقه و توشه برای آن بیاندوزید.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که انسان باید برای آینده تدبیر داشته باشد، اما به گونه ای نباشد که از این دنیا نیز غافل شود، خاطر نشان کرد: برای دنیا نوعی برنامه ریزی کنید که توشه ای برای آخرت بیاندوزید و در عین حال هرگز رکون و اعتماد به این دنیا نباید داشته باشید چراکه خداوند متعال به هیچکس ضمانتی نداده است.

حجت الاسلام زمانی فرد با بیان این که در قرآن خداوند اشاره می فرماید حضرت سلیمان ایستاده قبض روح شد و فرصت نشستن به او ندادند، اظهار کرد: حضرت سلیمان در حال ایستاده با تکیه بر عصا قبض روح شدند و کسانی که آنجا بودند فکر می کردند حضرت سلیمان ایستادند و دارند تماشا می کنند در صورتی که قبض روح شده بودند که پس از این موریانه عصای حضرت سلیمان را خورد و پوک شد؛ پس از آن حضرت بر زمین افتادند و همه فهمیدند ایشان از دنیا رفته اند.

وی با بیان این که ایمان و تقوا برنامه آخرت است و بی برنامه بودن و غفلت سبب می شود عمرتان محل نگرانی و اضطراب برای آینده و سرنوشت شما باشد، گفت: کسی که برنامه دارد منتظر سفر ابدی است و عاشق لقاء الله است؛ بنابراین باید برنامه ریزی کرد و اندیشید و بدانید از نشانه های انسان مومن همین است که لقاء الله برای او محبوب است و از این امر واهمه ای ندارد.

استاد حوزه علمیه خراسان به تفکر در نفس به عنوان محور دیگر تفکر اشاره و عنوان کرد: اعاظمی که در حوزه ها بودند ستارگان فروزانی در همین حوزه های علمیه دانسته می شوند که خودشان تدبیر کردند و ضمن شناسایی نقاط ضعف خود، تلاش کردند این ها را جبران کرده و نقاط قوت را نیز روز به روز بالا ببرند که به این سبب رشد حاصل شده است.

حجت الاسلام زمانی فرد با بیان این که استادِ آیت الله العظمی بهجت(ره) به ایشان گفته بود باید سخنانی بگویید که تنها جنبه فایده و ایمانی دارند، خاطر نشان کرد: مرحوم آیت الله بهجت این دستور اخلاقی استاد را تا پایان عمر سرلوحه قرار دادند.

وی با بیان این که همه عوالم در حال رشد و توسعه هستند، اظهار کرد: انسان نباید نسبت به گذشته خود عقب بیافتد بلکه باید در روند رشد و تعالی قرار بگیرد و اگرچه گاهی برخی ها توجیه نسبت به وضعیت خود دارند، اما خوب می دانند در چه مرحله ای هستند و شیطان نیز در انتظار فرصت هایی است که در اختیار او قرار داده می شود تا انسان را در زندگانی به انحطاط بکشاند.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که شاگردان شما اساتید انقلابی، عملتان را نگاه و دنبال می کنند و این توفیقی برای شماست که در کرسی تدریس و تعلیم قرار گرفتید، ابراز کرد: بدانید بنای حوزه های علمیه از ابتدا بر مسیر تعلیم بود، اما شما عزیزان باید ضمن تعلیم، تزکیه نفس نیز داشته باشید و پیش از تعلیم به دیگران، خودتان را زنده کنید.

حجت الاسلام زمانی فرد با بیان این که مرحوم شیخ انصاری نیز این چنین بود و با عمل خود شاگردان را تربیت می کرد، گفت: ایشان در نظر شاگردان آینه قداست بود، هر روز نماز جعفر طیار می خواند، زیارت عاشورای ایشان ترک نمی شد و به همین سبب خداوند نورانیت خاصی نصیب ایشان کرد که دوبار نیز با معرفت به حضور امام زمان(عج) مشرف شدند.

وی با بیان این که  عظمت حوزه های علمیه به این است که اخلاق و معنویت را همراه با آموزش داشته باشند، تصریح کرد: امروز ترویج اخلاق و معنویت در دست شماست و ان شاء الله بتوانید در کرسی تدریس وظائف خود را در زمان انتظار دنبال کنید.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha