جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تظاهرات لبنان

حوزه/ احزاب و شخصیت های اسلامی و مسیحی لبنان در واکنش به تظاهرات اخیر این کشور، بیانیه ای صادر کرده و ضمن حمایت از این تظاهرات، خواستار رسیدگی به مطالبات مردم و اجرای طرح اصلاحات اقتصادی شدند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، احزاب و شخصیت های اسلامی و مسیحی لبنان در واکنش به تظاهرات اخیر این کشور، بیانیه هایی صادر کرده و ضمن حمایت از این تظاهرات، خواستار رسیدگی به مطالبات مردم و اجرای طرح اصلاحات اقتصادی شدند.

جبهه عمل اسلامی:

باید طرح اصلاحات اقتصادی به مرحله اجرا برسد

جبهه عمل اسلامی لبنان با صدور بیانیه ای گفت: حرکت بزرگ مردمی لبنان باید به یک جنبش منظم و برنامه ریزی شده تبدیل شود که حقوق، خواسته های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و معیشتی قابل اجرا را مشخص کند و از سیاسی کردن و سوء استفاده از آن و دخالت قدرت های منطقه ای برای منحرف کردن آن از مسیر مسالمت آمیز جلوگیری نماید.

این جبهه اشاره کرد: طرح اصلاحات اقتصادی که در نتیجه فشار مردمی به تصویب رسیده، ناقص است و نیاز به افزایش حقوق، کاهش هدر رفت اموال و مجازات فاسدین دارد.

جبهه عمل اسلامی بر ضرورت اجرای طرح اصلاحاتی تاکید کرد و خواستار بازگرداندن اموال به به غارت رفته و مجازات فوری فاسدین شد.

عمل اسلامی خواستار حفظ ارزش های دینی و اخلاقی و دوری از ناسزاگویی در تظاهرات شد.

جنبش توحید اسلامی:

فرصت دیگری برای اجرای اصلاحات به دولت داده شود

جنبش توحید اسلامی لبنان با بیان اینکه آنچه مردم لبنان را به خیابان کشانده، گسترش فقر در بین اغلب اقشار لبنانی است، بر حمایت خود از تظاهرات کنندگانی که خواهان حقوق اقتصادی و معیشتی است، تاکید کرد.

جنبش توحید نسبت به سوء استفاده دشمنان لبنان از تظاهرات مردمی و منحرف کردن آن از مسیر مسالمت آمیز آن در جهت برنامه های غربی  اسرائیلی هشدار داد.

این جنبش از تظاهرات کنندگان خواست فرصت دیگری به دولت بدهند که طرح اصلاحات اقتصادی را اجرا کند و از آسیب رساندن به موسسات عمومی و خصوصی و بستن راه ها خودداری کنند.

سید فضل الله:

نباید از جنبش مردمی علیه مقاومت سوء استفاده شود

حجت الاسلام سید علی عبد اللطیف فضل الله از روحانیون شیعه لبنان طی سخنانی با بیان اینکه نباید از تظاهرات مردمی که به دنبال تحقق حقوق ملت هستند، علیه مقاومت سوء استفاده شود، از توطئه علیه این تظاهرات که مظهر فرهنگ مقاومت است، برحذر داشت.

وی خواستار تحقق اهداف حقیقی تظاهرات مردمی و مجازات فاسدان، دوری از تفرقه و مذهب گرایی شد و بر تحقق خواسته های معیشتی و اساسی ملت تاکید کرد.

سید فضل الله به برخی از روحانیون دینی که وجدان خود را فروختند و تسلیم بازی های سیاسی شدند که با التزامات دینی سازگار نیست، هشدار داد.

رهبر دروزی ها: باید حق ملت حفظ و میز مذاکره تشکیل شود

شیخ نعیم حسن رهبر مذهبی طایفه دروزی های لبنان گفت: اوضاع کنونی لبنان نتیجه عمق رنج های ملت لبنان است که برای مطالبه حقوق، کرامت و کمترین نیاز های زندگی به خیابان ها آمده اند.

شیخ حسن با بیان اینکه باید حقوق کامل ملت در داشتن زندگی با کرامت و عدالت، امنیت، استقرار و تحقق حقوق اجتماعی رعایت شود، تصریح کرد: باید یک میز مذاکره تشکیل شود و در آن  اولویت هایی که برای نجات کشور باید انجام گیرد، تعیین شود و این کار مطابق قانون و با مسئولیت طبقه سیاسی به انجام برسد.

مفتی اهل سنت لبنان:

 از تظاهرات مردم حمایت کرده و از دولت می خواهیم به مطالبات رسیدگی کند

 شیخ عبد اللطیف دریان مفتی اهل سنت لبنان با صدور بیانیه ای گفت: دار الفتوا از مطالبات اجتماعی و شعار های وحدتگرایانه تظاهرات کنندگان حمایت می کند و از مسئولین در پست های مختلف می خواهد به خواسته های ملت لبنان نگاه مثبت داشته باشند.

شیخ دریان ابراز امیدواری کرد که مصوبات اخیر هیئت وزیران آغاز اصلاحات مطلوب باشد و بیانگر نیت صادقانه در التزام به این اصلاحات و اجرای آن باشد تا اعتماد ملت را کسب کند و برای جلوگیری از غارت اموال و ریشه کن کردن فساد تلاش نماید.

وی افزود: دار الفتوا از تجمع ملت لبنان و مطالبات آنان استقبال می کند و از دولت و تمامی جریان های فعال می خواهد که به خواسته های به حق ملت رسیدگی و برای تحقق آن تلاش کنند.

مفتی اهل سنت لبنان تصریح کرد: دولت باید دلایل این تظاهرات مردمی را بفهمند و با مسئولیت کامل و استقبال از مطالبات ملت با آن تعامل کنند، به رنج های آنان توجه و به این تجمع تاریخی و ملی مردم احترام بگذارند.

سر اسقف مسیحیان:

باید اموال به غارت رفته بازگردد و دستگاه قضائیه مستقل تشکیل شود

مار بشاره بطرس سر اسقف کلیسای مسیحیان لبنان با صدور بیانیه ای تصریح کرد: حوادث چند روزه لبنان، یک انتفاضه تاریخی و استثنایی مردمی است که اتخاذ تدابیر ویژه و تاریخی را می طلبد.

وی افزود: ما از انتفاضه ملت حمایت کرده و با آن اعلام همبستگی می کنیم و از حکومت و دولت لبنان می خواهیم به خواسته های مردم پاسخ دهند و به موارد زیر عمل کنند:

برقراری نظام دموکراسی، دستگاه قضائیه مستقل و عادل، عملکرد شفاف، بی طرفی در درگیری ها، گسترش اجرای قانون برای همگی، مبارزه با فساد، بازگشت اموال به غارت رفته، فراهم کردن زمینه تعلیم و فرصت شغلی و تحقق حقوق اجتماعی.

سر اسقف مسیحیان لبنان از ملت خواست مسالمت آمیز بودن تظاهرات را حفظ کنند و اجازه ندهند از آن سوء استفاده شود.

وی از جامعه بین المللی خواست به وظیفه خود در حمایت از حرکت مردم لبنان که با مشارکت مسیحیان و مسلمانان آغاز شده، عمل کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha