دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
دانشگاه مجازی

حوزه/ پنجمین نشست از سلسله نشست‌های ملیت‌پژوهشی با موضوع «آشنایی با ظرفیت‌های علمی و فرهنگی لبنان»، به همت دانشگاه مجازی المصطفی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  دکتر اباذر هاشمی معاون پژوهش دانشگاه مجازی المصطفی، در نشست ملیت‌پژوهی «آشنایی با ظرفیت‌های علمی و فرهنگی لبنان»، با بیان این که لبنان یکی از راهبردی‌ترین کشورها برای تمام اقوام است، خاطرنشان کرد: لبنان شاهراهی برای عبور و توسعه تمدن‌ها به شمار می‌رود.

وی، در ادامه، ضمن ارائه تعاریفی از واژه لبنان و تبیین بایسته‌های جغرافیایی این منطقه، اشاره نمود و اذعان داشت: لبنان از کلمه‌ای سریانی، به معنای سفیدی برف‌ کوه‌های منطقه برگرفته شده است.

هاشمی با بیان این که درخت ارز (نوعی کاج)، نماد لبنان به شمار می‌رود و در هیچ جای دیگری رشد نمی‌کند، خاطرنشان کرد: لبنان نزدیک به یازده‌هزار کیلومترمربع مساحت دارد و همچون نوار باریکی، در شرق مدیترانه ترسیم می‌گردد.

معاون پژوهش دانشگاه مجازی به شرایط اقلیمی این کشور اشاره نمود و ابراز داشت: غالب پوشش ساحلی لبنان، از کوه‌های آتشفشانی و صخره‌ای شکل گرفته و تنها در دو منطقه، ساحل آن رملی است.

سخنران این نشست با اشاره به این که منطقه لبنان از نظر تاریخی، از قدیمی‌ترین نمادهای تمدنی بشری است، یادآور شد: می‌توان آثار تمدن فنیقی‌ها را در جای جای این منطقه دید.

وی با بیان این که لبنان در گسترده تاریخی، همواره، تحت تکفل و سیطره کشورهای دیگر قرار داشت، ابراز داشت: بیش از دوبرابر جمعیت چهارمیلیونی لبنان، خارج این کشور زندگی می‌کنند. مهاجرپذیری و مهاجرشوندگی، بسترها و ظرفیت‌های ویژه‌ای در این کشور ایجاد نموده است.

دکتر هاشمی ضمن اشاره به ظرفیت‌های علمی و فرهنگی لبنان، وجود تنوع اقوامی را از ظرفیت‌های بایسته این منطقه عنوان و تصریح کرد: مهربانی، از ویژگی‌های شخصیتی لبنانی‌هاست که در عین تشتت قومیتی و بسامدهای دینی و مذهبی، در کنار یکدیگر با آرامش زندگی می‌کنند.

سخنران این نشست تجربه تاریخی لبنانی‌ها را مهم‌ترین مؤلفه تقویت همزیستی مسالمت‌آمیز برشمرد و ابراز داشت: عامه مردم لبنان در مقایسه با عامه مردم ایران حتی از سی‌درصد امکانات بهره‌مند نیستند و در عین این امر، از همه نعمت‌ها هر چند کم و از لحظه لحظه‌های زندگی حداکثر استفاده را می‌کنند.

وی با بیان این که علقه عجیب لبنانی‌ها به ایرانی‌ها، تنها ویژه شیعیان یا مسلمانان نیست، ابراز داشت: بیش از هشتاددرصد مردم لبنان از همه طوایف و اقوام، علاقه زیادی به نظام و مردم ایران دارند که فرصت‌های بی‌شماری برای حضور و تبادل علمی و فرهنگی ایجاد می‌کند.

دکتر هاشمی به مشکلات اقتصادی و اجتماعی لبنان اشاره نمود و اذعان داشت: لبنان از نظر اقتصادی، تابع رویدادهای و جریان‌های بیرونی است.

وی، در ادامه، به مقوله دین و آزادی در لبنان اشاره نمود و یادآور شد: در هیچ جای دنیا نمونه آزادی بیان، دین، عقیده و فکر به اندازه لبنان وجود ندارد و مدعیان آزادی، به ویژه کشورهای اروپایی، فاصله زیادی با این سرزمین دارند.

معاون پژوهش دانشگاه مجازی با بیان این که بر طبق قانون اساسی لبنان،‌ هجده فرقه دینی در این کشور رسمی هستند، اظهار داشت: در پنجاه سال گذشته، هیچ جریانی در لبنان به صورت رسمی جمعیت این کشور را بازشماری و اعلام نکرده است.

وی افزود: مفهوم حزب، برجسته‌ترین مفهوم بین مردم لبنان بوده، در عین برخورداری احزاب از مرام‌نامه، آنها با ترسیم چارچوب‌های مختلف حزبی، در عرصه‌های گوناگون اجتماعی فعالیت و خدمات زیادی به مردم ارائه می‌کنند.

دکتر هاشمی با بیان این که مسیحیان لبنان درصدد رسمی‌سازی زبان لبنانی به عنوان زبان رسمی این کشور هستند، اظهار داشت: روشن‌فکران مسیحی برای دوری جامعه اسلامی لبنان از مفاهیم قرآنی، درصددند زبان لبنانی را، که فرق زیادی با عربی فصیح دارد، ترویج نموده، رسمیت بخشند.

معاون پژوهش دانشگاه مجازی به ویژگی‌های نظام آموزشی لبنان اشاره نمود و اذعان داشت: مردم لبنان با توجه به پیوندهای دینی و مذهبی و علقه به ایران، زبان فارسی را زبان تولید علم اسلامی دانسته، با توجه به نبود مدیریت درست و راهبرد روشن و نیز فقدان کتاب مرجع در این حوزه، این ظرفیت آن گونه که باید، فعال نشده است.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود، به مشکلات اقتصادی حاکم بر لبنان اشاره نمود و اذعان داشت: لبنان کشور گرانی برای زندگی به شمار می‌رود، به گونه‌ای که می‌توان قیمت‌ها را با قیمت‌های گران‌ترین کشورهای اروپایی مقایسه نمود.

دکتر هاشمی ضعف مفاهیم ملی را در لبنان، از ویژگی‌های این کشور عنوان کرد و ابراز داشت: در لبنان، مفاهیم قومی، حزبی و مذهبی بسیار برجسته‌تر از مفاهیم ملی است و حزب‌الله در این کشور، جایگاه ممتازی دارد.

معاون پژوهش دانشگاه مجازی نظام آموزشی لبنان را مترقی‌ترین نظام آموزشی بین کشورهای اسلامی دانست و اذعان داشت: لبنان امروز با بیش از 94٪ باسوادی، از باسوادترین کشورهای جهان به شمار رفته، به کشور چاپ و نشر معروف شده و با توجه به گستره فعالیت‌های بین‌المللی فرهنگی، بیروت به پایتخت فرهنگی جهان تبدیل گشته است.

دکتر هاشمی، در پایان سخنان خود، ضمن اشاره به ویژگی‌های نظام آموزش عالی لبنان، با بیان این که در لبنان، 41 دانشگاه فعالیت می‌نماید و بزرگ‌ترین آن، دانشگاه امریکایی است، خاطرنشان کرد: هر کدام از این دانشگاه‌ها، به یکی از دانشگاه‌های معروف خارج این کشور وابسته هستند.

شایان ذکر است در بخش پایانی این نشست، جلسه پرسش و پاسخ با مشارکت استادان و کارشناسان دانشگاه مجازی المصطفی برگزار شد و دکتر هاشمی به پرسش‌ها پاسخ گفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha