جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س) اصفهان

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، علم منهای اخلاق را فاجعه ای بزرگ دانست و گفت: انسان باید در تمام مراحل زندگی مزیّن به اخلاق نیک باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، نشست اخلاقی، با موضوع «وظایف طلاب»، باسخنرانی حجت الاسلام شریعت و با حضور مدیر، کارکنان، ‌اساتید و طلاب مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س) اصفهان برگزار شد.

حجت الاسلام شریعت در این نشست با بیان آیه دوم سوره جمعه، گفت: خداوند در این سوره، تزکیه نفس و خود سازی را قبل از تعلیم  آورده است، بنابراین انسان باید ابتدا به تزکیه و بعد به دانش افزائی بپردازد و انسان باید مجهز و مسلح به سلاح اخلاق باشد.

وی، علم منهای اخلاق را فاجعه ای بزرگ دانست و گفت: انسان باید در تمام مراحل زندگی مزین به اخلاق نیک باشد.

حجت الاسلام شریعت، اخلاق را از جنبه عرفی و اجتماعی به سه بخش تقسیم کرد و افزود: خوشرویی، خوش خوئی و خوش گویی در جمع از مهمترین شاخصه های اخلاق نیک است، طلبه باید انبساط وجه داشته باشد؛ دارای چهره ای گشاده باشد.

وی با بیان اینکه چهره گشاده، خلق و خوی بهشتیان است گفت: لبخند و تبسم از ویژگی های پیامبراکرم(ص) می باشد و برخورد با چهره باز، جذب مخاطب را به همراه دارد.

استاد حوزه خاطر نشان کرد: یکی دیگر از گزینه های اجتماعی خوش اخلاقی، خوش خوئی می باشد و یکی از شاخصه های خوش خوئی، تواضع است، «مَن تواضع للّه رفعهُ اللّه ومن تَکبّر وضعَهُ اللّه» کسی که برای رضای خدا تواضع کند، خداوند او رفعت می دهد و کسی که تکبر کند، خدا او را زمین می زند.

حجت الاسلام شریعت ادامه داد: از اخلاقیات پسندیده در بین مردم خوش گویی می باشد، طلبه باید به احسن وجه این مورد را رعایت نماید.

وی در پایان گفت: جوانان باید در کسب اخلاق خوب، تمرین و ممارست داشته باشند و هرآنچه می آموزند را در مجامع خانوادگی و عمومی بیان کنند و به دیگران نیز انتقال دهند زیرا زکات علم، نشر آن است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha