دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
علی رویین تن
علی رویین تن

حوزه/ سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تا تا ابد نامش با ایران پیوند خورده، چون بزرگترین ایثارها را برای این سرزمین انجام داده است.

علی رویین‌تن، کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه درباره سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی چنین گفت: این شهید نامش در تاریخ این سرزمین ماندگار شده است، چون امنیت و آرامشی که برای مردم فراهم آورد، هیچگاه از یاد کسی نمی‌رود. این سردار تمام عمرش را صرف خدمت به مردم کرد و هیچگاه دست از مجاهدت بر نداشت، برای همین چنین اسطوره‌ای تکرار نخواهد شد، البته فرهنگی که حاج قاسم در این سرزمین به وجود آورد، جوانانی را پرورش داد تا با پیروی از او اجازه دست درازی به این سرزمین را به هیچ دشمنی نخواهند داد.

وی افزود: اگر بگویم، حاج قاسم مالک اشتر زمان خود بود، سخن به گزافه نگفته‌ام، چون تنها انسانهای اسطوره‌ای هستند که از جان و مال خود برای آرانش مردم می‌گذرند. نکته دیگر این‌که حاج قاسم تنها برای ایران قهرمان نبود، بلکه وجودش به نوعی دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد. این گفته را اگر از مردم عراق و سوریه بپرسید به روشنی روی آن صحه خواهد گذاشت، حتی می‌خواهم بگویم تاثیرات اقدامات حاج قاسم برای اروپا و آمریکا هم امنیت به همراه داشت، چون داعشیان همه دنیا را تهدید می‌کردند، اما این اژدهای چند سر (داعش) به واسطه حاج قاسم سر زده شد.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که رسالت سینما درباره الگوهایی چون سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی چیست؟ بیان کرد: بگذارید نکته‌ای را به روشنی بیان کنم، اگر در هالیود قهرمانی چون حاج قاسم وجود داشت، شک نکنید پیرامون وی فیلم‌های متعددی ساخته می‌شد، برای همین سینما و تلویزیون با هم قادرند در این راستا قدم بردارند، البته تنها رویکرد نیز نباید پرداخت مستقیم به زندگی حاج قاسم، باشد، بلکه کارهایی که در آنها به نوعی تاثیرات حاج قاسم نمود دارد قادر است اتفاقاتی خوبی را در این حوزه رقم زند.

وی با تاکید بر این‌که جدا از سینما، حوزه‌هایی چون ادبیات داستانی، هنرهای تجسمی و موسیقی نیز در این میان قادرند ایفاگر نقش باشند، تاکید کرد. در همین رابطه باید نکته‌ای را متذکر شوم. معمولاً در سینما  تلویزیون فیلمسازان را از قهرمان پروری به شکل افراطی پرهیز می‌دهد، چون کار از شکل واقعی خود خارج می‌شود، اما در آثاری که می‌خواهد حاج قاسم را محور قرار دهد، به نظر هیچ افراطی وجود ندارد، چون هر اندازه که قهرمان سازی شود باز هم نمی‌توان گوشه‌ای از کارهایی که حاج قاسم انجام داده را نشان داد.

رویین‌تن گفت: در هشت سال دفاع مقدس حاج قاسم جز فرماندهانی بود که همدوش رزمنده‌های خود در خط اول جبهه‌ها می جنگید و هیچگاه از مرگ واهمه نداشت. این اتفاق در جنگ با داعش بارها رخ داد. برای همین، بسیاری از همرزمان وی می‌گویند تا به حال چنین شجاعتی را در هیچ رزمنده ای ندیده بودند. این لطفی خداوندی بود که نصیب هر انسانی نمی شود و تنها بزرگانی نظیر حاج قاسم از آن بهره برده‌اند.

رویین‌تن در پایان گفت: همه مردم ایران قدردان زحمات حاج قاسم هستند و به خوبی عظمت وجود او را درک می‌کنند، اما نسل‌های آینده هم باید از چنین امری مطلع باشند، برای همین هم سینما و تلویزیون در این رابطه قادرند نقش بسیار مهمی ایفا کند، چون کارهایی که در حوزه تصویر انجام می‌شود، قابل قیاس با هیچ فیلم یا سریال دیگر نیست. نکته انتهای اینکه حاج قاسم به بزرگترین پاداشی که می‌توانست دریافت کند رسید، چون شهادت به واقع زیبنده نام اوست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha