جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
یازدهمین مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

حوزه/ معاون آموزش حوزه های علمیه گفت: حوزه در حال پوست اندازی جدید از حیث آموزشی است، ۱۲ عنوان درس اخلاق در برنامه درسی دیده شده که با نگاه خاص و پلکانی همراه بوده است؛ همچنین برنامه های کاربردی، انقلاب و دفاع مقدس از برنامه های دیگری است که پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد شامگاه پنجشنبه در جلسه گام دوم انقلاب و اندیشه تحول و تعالی در حوزه های علمیه که در سالن جلسات دفتر جامعه مدرسین برگزار شد، عنوان کرد: توسعه کمیته های علمی، سازماندهی دروس خارج شهرستان ها، آئین نامه امتحانات شفاهی و مباحثی از این دست از کارهای انجام شده در معاونت پژوهشی حوزه های علمیه است.

وی با بیان برنامه های سطح یک حوزه افزود: ورودی های حوزه یکی از اشکالات ما بود، سنوات تحصیل، متون آموزشی، نیازهای نظام جامع و اختلاف سلائق از ضعف های موجود در سطح یک حوزه بوده و رهبر معظم انقلاب از ابتدا این مطالبات را از ما داشته اند.

معاون آموزش حوزه های علمیه گفت: سالی که ما قبول مسئولیت کردیم، حدود ۱۲ مدرسه تحت پوشش برنامه آموزشی سطح یک بودند، امروز بیش از ۲۵۰ مدرسه تحت پوشش هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد بیان کرد: ۵۴ منبع در بخش منابع آموزشی تولید یا اصلاح شد، در این منابع و برنامه ها به قرآن و حدیث توجه ویژه شده است.

وی ادامه داد: در ۳۰ متنی که تولید شده، بیش از ۴ هزار حدیث و بیش از ۸ هزار بار مباحث قرآنی مطرح شده است؛ این برنامه آموزشی حاصل کار جهادی متخصصین است.

معاون آموزش حوزه های علمیه مطرح کرد: حوزه در حال پوست اندازی جدید از حیث آموزشی است، ۱۲ عنوان درس اخلاق در برنامه درسی دیده شده که با نگاه خاص و پلکانی همراه بوده است؛ همچنین برنامه های کاربردی، انقلاب و دفاع مقدس از برنامه های دیگری است که پیش بینی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد مطرح کرد: در این برنامه دروس اقتضائی دیده شده، یعنی ۱۲۸ ساعت برای این برنامه جدید آموزشی سطح یک پیش بینی شده که در اختیار مناطق قرار گرفته است، این برنامه برای اتفاقاتی است که در زمان های مختلف رخ می دهد، دست مدیران در این برنامه برای دنبال کردن مسائل روز باز است.

وی اضافه کرد: منابع جدید را ما به عنوان کتب بدیل برای همین سطح یک جاری حوزه ها تجویز کردیم، به این معنا کتبی که در برنامه جدید تدوین شده، برای افراد فعال در برنامه جاری و سنتی نیز قابل استفاده است.

معاون آموزش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: امتحانات شفاهی یکی از گلوگاه های حساس حوزه است، اما چند مسئله را دارد، یکی اینکه طلاب برای چند بار یک درس را به صورت شفاهی امتحان می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد ابراز کرد: در پایه هفتم شاهد بوده ایم خیلی از طلاب پشت یک درس گیر کرده اند، با یک توازن سازی که اتفاق افتاد گفتیم چرا از رسائل در پایه دوم امتحان می گیریم، اما تا پایه هشتم هیچ امتحانی نیست، طرحی برای شورای عالی رفت که این امتحانات پس از پایان هر درس گرفته شود.

وی یادآور شد: در قالب آئین نامه امتحانات شفاهی، چهار درس حذف شد و در پایان مقاطع امتحانات از کتب اصلی برگزار شود، با توجه به بسیاری از مسائل، این کار یک اتفاق مبارک بود.

معاون آموزش حوزه های علمیه یادآور شد: برای سطح یک ۹۷ نفر و برای سطوح عالی ۳۱ نفر استاد در قم وجود دارد و برای سطوح مختلف حوزه در سراسر کشور جمعا ۳۱۱ استاد وجود دارد که با این ظرفیت بسیاری از خلأها جبران شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha