یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مسابقه بزرگ کتابخوانی « منشور روحانیت » با حضور طلاب مدارس علمیه استان کرمانشاه

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان فارس نقش منشور روحانیت امام خمینی(ره) در حرکت راهبردی روحانیت را تبیین کرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد استوارمیمندی در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در شیراز، مطالعه و عمل به منشور روحانیت امام(ره) را امری ضروری برای طلاب دانست و اظهار داشت: حضرت امام در سال ۶۷ پس از سالها تجربه مقاومت و انقلاب این منشور را نوشتند.

وی با بیان اینکه منشور روحانیت، نقشه راهی برای روشن شدن مسیر جامعه روحانیت با هدف اعتلای انقلاب است، اضافه کرد: امام خمینی(ره) پس از گذراندن مشقت‌های بسیار و تجاربی که در دوران انقلاب از سختی‌ها به دست آوردند منشور روحانیت را صادر کردند.

مدیر حوزه علمیه استان فارس با تصریح بر اینکه حضرت امام(ره) دین‌شناسی است که مجاهد بوده و در طول این دوره‌های طولانی، سرد و گرم روزگار را چشیده و از درون حوزه جوشیده است، عنوان کرد: منشور حضرت امام(ره) به درد امروز جامعه روحانیت و طلبه‌ها می‌خورد، اگر کسی می‌خواهد با مبانی سیاسی امامین انقلاب آشنا شود باید این منشور را بخواند.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی‌ که منشور روحانیت حضرت امام(ره) را مطالعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که مقام معظم رهبری در این ۳۰ سال دقیقاً براساس همین منشور حرکت کشور را به جلو برده اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین استوارمیمندی تأکید کرد: راهبردهای رهبر معظم انقلاب همان راهبردهای حضرت امام(ره) یعنی راهبرد عدالت‌طلبی، استقلال کشور، نفی سبیل کفار، ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی و حرکت به سمت تشکیل امت واحده اسلامی و وحدت بین جهان اسلام است.

وی با اشاره به برخی از جملات منشور روحانیت حضرت امام(ره)، بیان داشت: ۱۴۰۰ سال است که از تاریخ اسلام می‌گذرد و بیش از هزاران سال است که از تاریخ تأسیس حوزه‌های علمیه می‌گذرد، بنیانگذاران اصلی حوزه‌های علمیه امام باقر و امام صادق علیهماالسلام هستند، حوزه پس از آغاز غیبت کبری توسط مرحوم شیخ طوسی در بغداد و پس‌ از آن در نجف اشرف تأسیس شد، بعدها هم حوزه‌های مختلف شیعی مثل حوزه حله، جبل عامل در لبنان، حوزه علمیه اصفهان، حوزه خراسان، حوزه قم و حوزه‌ علمیه شیراز تأسیس شدند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه فارس در ادامه با بیان اینکه حوزه علمیه فارس در بیش از ۴ قرن ملقب به دارالعلم بوده است، افزود: دشمنان با ایجاد شبهاتی در اصول دین و مکتب تشیع درصدد ضربه زدن به اسلام بوده‌اند که علما از آن پاسداری کرده‌اند، اما باید متوجه شد که امروز دشمنی از سوی جریان کفر و نفاق احساس می‌شود، از این‌ رو برای از بین بردن مذهب تشیع و تحریف مذهب تشیع دشمنان تلاش می‌کنند، تنها سنگری که می‌تواند دین را حفظ کند حوزه‌های علمیه هستند.

وی در تفسیر بخش دیگری از منشور روحانیت امام(ره) و در پاسخ به شبهه‌ای که بیان می‌کنند آخوندها جوانان مردم را جلوی تیغ می‌فرستند و خود آنان در حاشیه امن قرار گرفته‌اند تصریح کرد: بیشترین آمار صنفی شهدا از حوزه و روحانیت است، امروز نیز در بین شهدای مدافع حرم ۷۰ الی ۸۰ شهید طلبه و روحانی وجود دارد.

مدیر حوزه علمیه فارس به گلایه حضرت امام(ره) در منشور روحانیت از گروه تقدس گرایان و  لیبرال‌ها اشاره کرد و بیان داشت: طلاب جوان باید بدانند که این دو جریان هنوز ادامه دارد و شیوه دین فروشی و تقدس گرایی تغییر نکرده بلکه شکست‌خوردگان دیروز سیاست‌بازان امروز شده‌اند.

وی در پایان معتقد به ولایت‌فقیه، معتقد به حکومت دینی، دغدغه مند نسبت به رفع معضلات جامعه، اولویت دادن به منویات ولی امر در حوزه و جامعه، روحیه جهادی و تلاش خستگی‌ناپذیر برای ارتقای سطح اخلاقی سطح علمی حوزه‌های علمیه و توجه به نیازهای علمی و فرهنگی جامعه و رفتن به سمت رفع نیازهای آنان را از شاخصه‌های جریان انقلابی برشمرد و مطرح کرد: طلبه انقلابی امروز باید مجاهدت کند؛ مرحوم عراقچی از علمای اخلاق قم می‌فرمودند هر لحظه باید با نفس خودتان مجاهدت کنید تا بتوانید آن را شکست دهید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha