یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
محمد ملک زاده

حوزه/ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم گفت: بی شک یکی از مهم ترین الزامات مقابله با بحران های جهانی همچون کرونا، همکاری و همبستگی میان ادیان است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به نامه اخیر مدیر حوزه‌های علمیه ایران به رهبر کاتولیک‌های جهان اظهار داشت: نامه آیت‌الله اعرافی به پاپ در روزهای اخیر بازتاب قابل توجهی در رسانه‌های مختلف بین المللی داشته، ضمن آن که با توجه به محتوای میان ادیانی آن، مورد استقبال رسانه‌های بین المللی به ویژه رسانه‌های فعال در واتیکان قرار گرفته و با عناوین مختلف همچون «همکاری حوزه علمیه قم با کلیساهای جهان»، «بیایید برای خدمت به بشریت متحد شویم»، «وحدت ادیان برای خدمت به بشریت»، «لزوم همکاری بیشتر و پشتیبانی میان ادیانی» و... انعکاس یافته است.

وی افزود: مدیر حوزه های علمیه در این نامه که همزمان با شیوع ویروس کرونا در جهان ارسال شده، ضمن ابزار همدردی با قربانیان این بیماری در سرتاسر جهان و تاکید بر وظیفه رهبران دینی، برای تبادل تجربیات حوزه‌های علمیه با مراکز علمی و دینی و رهبران ادیان آسمانی جهان اعلام آمادگی کرده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین با اشاره به استقبال قابل توجه اکثر رسانه‌های خارجی از این نامه و ارزیابی آن در راستای تعامل و همکاری حوزه و کلیسا برای خدمت به بشریت گفت: درخواست همکاری میان ادیانی و اتحاد و همبستگی جهانی برای مبارزه با این بلای عالمگیر، دارای مبانی عمیق دینی در دین اسلام می‌باشد و ریشه در کرامت انسانی در اسلام و احترام این دین آسمانی به تمام انسان ها به عنوان اشرف مخلوقات الهی دارد.

وی اضافه کرد: از دیدگاه اسلام، وجود انسان به خودی خود و صرف نظر از اینکه پیرو چه ملیت یا آیینی است، اصالت دارد؛ قرآن کریم تمام انسان ها را امت واحدی می‌داند که خداوند پیامبرانش را به عنوان مبشر و منذر بر ایشان فرستاد(بقره، ۲۱۳) و آنان را در قالب گروه‌ها و نژادهای مختلف قرار داد تا شناخته شوند(حجرات، ۱۳)؛ خدای متعال انسان را جانشین خود در زمین قرار داد(بقره، ۳۰) و از روح خود در او دمید(حجر، ۲۹) از این رو خداوند با صراحت به مسلمانان دستور داده با همه مردم جهان به زبان نیک سخن گویند(وقولوا للناس حسنا؛ بقره، ۸۳) چرا که ذات انسان کرامت دارد؛ کرامتی که او را برتر از تمام مخلوقات الهی قرار داده است: «ولقد کرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر و والبحر و رزقناهم من الطیبات و فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا»(اسراء، ۷۰).

حجت الاسلام و المسلمین ملک زاده همچنین با اشاره به این که دین اسلام از همان ابتدای ظهور با همه انسانها و پیروان ادیان مختلف با مهر و عطوفت برخورد نموده است، گفت: پیامبر اکرم(ص) برای تمام افراد و گروه‌های غیرمسلمان که وارد مدینه می‌شدند احترام بسیار قائل بود تا آنجا که عبای مبارک خود را زیر پای مسیحیان نجران پهن کرد چرا که پیامبر اسلام رسول رحمت و محبت به ابنای بشر است. (انما بعثت رحمه؛ بحار، ج۱۰، ص۳۰) از این همه آیات و ادله به روشنی می‌توان حسن روابط و تعامل صحیح میان تمام ابنای بشر با هر نژاد و ملیتی را استنباط و در این مقطع بر لزوم تقویت همبستگی و اتحاد پیروان ادیان مختلف برای شکست بیماری عالمگیر کرونا تاکید نمود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha