یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
لاله افتخاری

حوزه/ معاون امور بانوان کمیته فرهنگی اربعین گفت: یکی از آثار نتیجه رسالت و صبر زینب(س) در میان مدت، نهضت‌ها و بیداری‌هایی بود که بعد از عاشورا به وقوع پیوست و در دراز مدت انقلاب‌هایی که در کشورمان و حتی کشورهای دیگر بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، لاله افتخاری در وبینار تخصصی «سلوک زینبی و مسئولیت های امروز» که عصر یکشنبه به مناسب سالروز میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار، با حضور معاون امور بانوان کمیته فرهنگی اربعین، کارشناس مسائل دینی از لبنانۀ دبیر کل مرکز فرهنگی شهید ابومهدی المهندس از لبنان به صورت مجازی برگزار شد با اشاره به ویژگی های حضرت زینب(ع) اظهار داشت: ایشان عالمه غیرمعلومه، عقیلة النساء، شریکة الشهداء، بلیغه، فصیحه، و شریکةالحسین، ولی الله، فاطمه صغری و عقیله بنی هشم لقب گرفته اند به گونه ای که  مسلمان و غیر مسلمان همه نسبت به ایشان ارادت دارند.
وی افزود: همچنین ایشان نائبةالزهرا (س) لقب داشتند یعنی اینکه بعد از مادرش راضیه مرضیه(س) نه تنها در حق پدرش و برادران و خواهرش جای خالی مادر را حفظ کردند بلکه در دفاع از ولایت و اسلام ایستادند.
استاد حوزه، با بیان اینکه بصیرت، فهم و ولایت مداری حضرت زینب(س) در تاریخ نمونه شد گفت: این بانو تربیت شده مکتب اسلام بود و و زمان رسول اکرم(ص)، پدر بزرگوارشان و برادرانشان را درک کردند و از سیره رفتاری و اخلاقی آنها درس گرفتند.
وی ادامه داد: حضرت زینب(س) به اصطلاح امروزی ها ژن خوب بود و خصوصیات فردی و اجتماعی را از امامان معصوم که با آنها در ارتباط بود به ارث بود و با لیاقت و صبر و شکیبایی که داشت آن را توسعه بخشید.
افتخاری با تاکید بر اینکه نام حضرت زینب(س) در تاریخ ماندگار و به آن حیات بخشید گفت: در بین همه ویژگی های که ایشان دارند صبر زینبی نمونه است ایشان به عنوان بانویی نام دارد که تاریخ بیشتر با مواضع صبرش آشناست.
وی اضافه کرد: صبر ایشان در دفاع از ولایت، مقابله با دشمنان و انحرافات می درخشد و ایشان انواع صبر از جمله صبر بر مصیب، معصیت و طاعت از ولی خویش را به مرحله ظهور و بروز گذاشت.
معاون امور بانوان کمیته فرهنگی اربعین خاطر نشان کرد: ایشان در همه دوران تاریخی صبر بر طاعات را داشتند و این امر را در شرط ضمن عقد نشان دادند که هم حق همسری و هم حق دفاع از اسلام و ولایت را ادا کردند.
وی با بیان اینکه ایشان عصمت صغری داشتند گفت: این بانو دیگران را بر دوری از معصیت دعوت می کردند و ایشان در شهادت پدر و مادر و برادرانش صبر بر مصیبت را نمایان کردند و این امر در واقعه کربلا به اوج رسید.
وی تاکید کرد: صبر ایشان نشانگر بصیرت و آگاهی از رسالتی است که در آن قدم گذاشتند از این رو در عرصه های مختلف انواع صبر را به خوبی به تصویر کشیدند و صبر را خسته و به زانو در آورند.
استاد حوزه با اهتمام بر اینکه حضرت زینب(س) با رسالت و ابلاغ پیام عاشورایی تاریخ و بشریت را مدیریت کردند گفت: همانگونه که مادرشان ام ابیها بودند ایشان سر ابیها شدند و این در حقیقت به خاطر شخصیت و بصیرت ایشان بود که در واقعه کربلا به نمایش گذاشتند.
وی خاطر نشان کرد:این بانو به همه زنان و مردان یاد داد که چطور از زنان دلشکسته و مصیبت دیده و حادثه دیدگان پرستاری کنند و روح و جسم بیماران را تیمار کنند ضمن اینکه این حضرت بیماری هایی که تاریخ آن زمان، به آن مبتلا شده بود و با خون سیدالشهدا و یارانش شسته شد را به گوش جهانیان رساند.
معاون امور بانوان کمیته فرهنگی اربعین ابراز داشت: حتی دشمن نیز در مقابل صبر و خطبه های این بانو منفعل شد و بسیاری از افرادی که با حق بیگانه بودند هوشیار شدند و به مسیر اسلام بازگشتند.
وی با اشاره به نتایج صبر زینبی در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت گفت: نتیجه صبر این بانوی بزرگوار در کوتاه مدت در خطبه اش در مجلس یزید بود که خیلی از مردم آگاه شدند و حتی همسر یزید گریه کرد.
افتخاری گفت: یکی از آثار نتیجه رسالت و صبر زینب(س) در میان مدت، نهضت ها و بیداری هایی بود که  بعد از عاشورا به وقوع پیوست و در دراز مدت انقلاب هایی که در کشورمان و حتی کشورهای دیگر بود.
وی با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) پرستار و قافله سالار کربلا بود گفت: ولادت این بانو به نام روز پرستار نامگذاری شده است تا چگونگی پرستاری ایشان از کودکانی که درد یتیمی را چشیده بودند و زنانی که بی خانمان شده بودند را نشان دهد.
معاون امور بانوان کمیته فرهنگی اربعین تاکید کرد: در حقیقت ۱۴ قرن از واقعه کربلا و رسالت حضرت زینب(س) میگذرد و این امر نشان می دهد که امروز نیز این بانو تاریخ را پرستاری می کنند، این بانو همه مردم که در جای جای این دنیا خدمت می کنند الگوست تا با تاسی از این بانو قدم بردارند.
وی با بیان اینکه امروز نیز کادر درمانی و پرستاران با تاسی از این بانو ایستاده اند گفت: نه تنها کادر درمانی بلکه کسانی که سالمند و معلول دارند با شوق و تلاش و با آگاهی که خدمتی که انجام می دهند در این مسیر ایستاده اند.
افتخاری افزود: زندگی و سیره حضرت زینب(س) درسی جاودان برای همه مردم است تا در مسیر حق و اسلام حرکت کنند.
در ادامه این وبینار لیندا طبوش کارشناس مسائل دینی از لبنان به زبان عربی به به جهاد و انقلاب از دیدگاه حضرت زینب(س) و عفاف و حجاب پرداخت.
وی، حضرت زینب(س) را هدایت کننده و بیدارکننده اندیشه ها عنوان کرد و این بانو را عظیم ترین شخصیت بعد از مادرش حضرت زهرا(س) در تاریخ عنوان کرد و تاکید کرد که ایشان نماینده زنان مسلمان در رویدادهای سیاسی و اجتماعی بود که بناهای نهضت فکری را بنا گذاشت و طی سخنان و خطبه های انقلابی خود چهره یزدیان را معرفی کرد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha