پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
مصاحبه 9 دی - قندهاری سمنان

حوزه/ سران فتنه اگر اعتباری کسب کرده بودند به خاطر نظام، شهدا و مردم وفادار به اسلام و انقلاب بود، اما تحت تاثیر شیطان و القائات و نفوذ دشمن ماه ها کشور را درگیر بحران کردند، اما مردم در نهم دی ۸۸ به میدان آمدند و طومار آنها را در هم پیچیدند.

خبرگزاری «حوزه» - سمنان/ از روز نهم دی‌ماه سال ۸۸ در ایران اسلامی به‌عنوان روز حماسه مردم این کشور یاد می‌شود که در آن دفاع از حریم ولایت و مکتب عاشورا در پناه اسلام تحقق پیدا کرد و این نام حماسه با ذهن مردم عجین و ماندگار شد.

۹ دی ازآن‌جهت حماسه شد که بعد از آشوب‌های فتنه گران داخلی و خارجی، مردم با همه اختلاف‌ها پای اعتقادات، انقلاب ولایت و رهبری و خون شهدا ایستادند و در تاریخ انقلاب اسلامی با عنوان روز «بصیرت» تبدیل به یوم‌الله و ماندگار گردید.

خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در راستای واکاوی جریان فتنه ۸۸ و تبیین آثار و برکات حماسه  نهم دی‌ و اهمیت آن در تاریخ انقلاب اسلامی با حجت‌الاسلام‌ غلامرضا قندهاری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانید.

با توجه به سالروز حماسه ۹ دی، مهم‌ترین مختصاتی که این روز را در تاریخ انقلاب اسلامی برجسته و خاص کرد، چه بود و این روز چه عبرت‌هایی در آینده سیاسی کشور خواهد داشت؟

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دشمنی‌ها از سوی نظام سلطه استکبار جهانی و مزدوران وابسته به آن شروع شد و هر روزی سعی می‌کردند به هر شکلی کشور جمهوری اسلامی ایران را درگیر کنند و به طور شاخص فتنه سال ۷۸ را ما پشت سر گذاشتیم و بعد فتنه سال ۸۸ ده سال بعد از آن رخ داد و به غیر از این‌ها  فتنه های دیگری از سوی دشمن در گوشه و کنار  بود، ولی فتنه ۸۸ به لحاظ اینکه بعضی از خواص جامعه نقش داشتند و هم گسترش بیشتری پیدا کرد و هم اقشار مختلفی را تحت تاثیر قرار داد، لذا ۸ ماه تمام سراسر کشور به ویژه تهران ملتهب بود و مردم واقعا احساس آرامشی نمی‌کردند و برنامه به شکلی می‌شد که می طلبید یک حضور معناداری را مردم داشته باشند، خصوصا بعد از اینکه در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) افرادی تحت تاثیر فتنه گران، به ساحت مقدس امام حسین(ع) و مراسم عزاداری دهن کجی و هتک حرمت کردند، لذا دیگر کاسه صبر ملت عزیز، عاشورایی و حسینی لبریز شد و با ورودشان به صحنه در  سراسر میهن اسلامی که در بعضی از استان ها، مثل استان سمنان روز هشتم دی ماه مردم به خیابان ها آمدند و نسخه فتنه گران را در هم پیچیدند.

در تهران روز نهم دی ماه آن اجتماع عظیم و به یاد ماندنی شکل گرفت و واقعا حماسه بسیار بزرگی را مردم آفریدند و بساط فتنه را جمع کردند. در فتنه هم بعضی از خواص بی بصیرت فعال بودند و هم سران استکبار با تمام وجودشان حمایت کردند.

لذا حضور مردم اینجا معنا پیدا می‌کند که چقدر به هنگام و به جا بوده و این حاکی از لحظه شناسی مردم عزیز است. البته شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مقدمات حضور مردم را فراهم کرد و فراخوان داد و مردم هم به میدان آمدند و این اتفاق بزرگ افتاد و این حماسه بزرگ خلق شد و حالا ما یک چنین تجربه را داریم و یک سرمایه عظیم یعنی حضور مردم را داشتیم که می‌تواند برای آینده این انقلاب الهی و نظام اسلامی پشتوانه قوی باشد.

ما از این ظرفیت باید بیشتر استفاده کنیم و با همین نگاه است که شورای هماهنگی هر زمانی که لازم بداند برای حضور مردم در صحنه فراخوان می‌دهد و مقدمات کار را فراهم می‌کند تا مردم بیایند و نقش خودشان را در پاسداری از این نظام الهی ایفا کنند.

چه می‌شود افرادی مانند سران فتنه که در این نظام مسئول بودند، آن فتنه را به وجود می‌آورند و با دشمنان خارجی همراه می‌شوند و آن ظلم بزرگ را نسبت به نظام و مردم مرتکب می‌شوند؟

یکی از مهم ترین دلیل آن هوای نفسانی است یعنی وقتی انسان گرفتار دنیا که شود، حقایق را خود به خود زیر پا خواهد گذاشت و لذا حب دنیا، ریاست، مقام و... خیلی چیز خطرناکی است.

کسانی که به هرحال اگر اعتباری کسب کرده بودند به خاطر نظام، شهدا و مردم وفادار به اسلام و انقلاب بود، شیطان آنان را وسوسه کرد و خیال کردند که این پست مقام و ریاست باید تا قیام قیامت در اختیار آنها باشد و فرصت برای دیگران معنا ندارد، لذا وابستگی به دنیا و حب ریاست و  مقام خواهی از یک طرف و از طرف دیگر شیطنت دشمن و پیچیدگی هایی که حالا آنها در کارشان دارند و نفوذی که اتفاق می افتد و یک سری عوامل وابسته به دشمن را در بدنه دستگاه های مختلف نفوذ می‌دهند، باعث می‌شود یکسری از افراد جاه طلب و دنیا طلب خیال کنند که همه افرادی که دوروبر آنها هستند، واقعا از مردم اند، در حالی که اینطور نبود و نشان داده که مردم واقعا با فتنه نگران نیستند و نخواهند بود. اگرچه لحظات اولیه بعد از آن قضایای انتخابات یکسری فریب خوردند و رفتند، اما به مرور زمان مخصوصا با روشنگری هایی که رهبر معظم انقلاب داشتند خیلی از مردم از فتنه گران فاصله گرفتند و  با آنها همراهی نکردند، ولی به هرحال آنها عوامل مزدوری داشتند که تعدادشان هم روز به روز کمتر و کمتر می شد و همین طور ادامه دادند تا ۸ ماه کشور درگیر بحران بود.

به تعبیر قرآن «و ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ» یعنی این ایام الله ها باید یاد آوردی شود تا دشمن دیگر طمعی به این کشور و نظام و مردم نداشته باشد. ان‌شاءالله قطعا اینطور خواهد بود و مردم هیچ وقت صحنه را ترک نخواهند کرد.
 

مهم‌ترین دلیل و مؤلفه‌ای که باعث شکل‌گیری حماسه ۹ دی شد چه بود؟

باتوجه به اینکه انقلاب اسلامی ما برکات خیلی زیادی هم برای ملت ایران و  هم برای مردم سراسر عالم مخصوصا مستضعفان داشته؛ نگاه آزادی خواهان عالم به جمهوری اسلامی به اصطلاح معطوف شده است و آن چیزی که دشمن را به وحشت انداخته مخصوصا نظام سلطه خیلی نگران این مسئله است و برای اینکه به یک شکلی انتقام از ما بگیرند آمدند دست به این فتنه زدند.

بعضی از افراد دنیا طلب و ناآگاه هم زمینه را برای دشمن  فراهم کردند و این اتفاق افتاد و رهبر معظم انقلاب خیلی هوشیارانه عمل کردند و فتنه در نطفه خفه شد. اگر چه نظام باید با سران فتنه برخورد جدی تری می کرد که البته مطالبه مردمی است. بدنه جامعه اصرارشان بر این بود که باید نظام جمهوری اسلامی به جای اینکه رأفت نشان بدهد، تند تر و سخت تر با این ها برخورد می‌کرد. به هرحال واقعا این ها لطف نظام بود که خیلی با آنها تند برخورد نکرد، ولی متأسفانه می بینیم ک باز هر از گاهی حرف های نامربوطی می‌زنند که باید در جای خودش بررسی شود.
 

نقش مقام معظم رهبری را  در هدایت کشتی انقلاب و مدیریت انقلابی ایشان در ایجاد حماسه ۹ دی را بفرمایید.

نقش کاملا بی بدیلی بود. یعنی اگر آن بصیرت بخشی و بصیرت افزایی و آگاه سازی رهبر فرزانه انقلاب نبود و اون موضع گیری های بسیار دقیق و بجا ایشان اگر نبود مردم نمیتوانستند این حضور را داشته باشند و درست است که مردم به صحنه آمدند، ولی آن کسی که مردم را هدایت کرد و به صحنه کشاند شخص رهبر معظم انقلاب بود با توجه به پیچیدگی هایی ک موضوع فتنه داشت‌ مخصوصا در سال ۸۸ هشت ماه تمام کشور ملتهب بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی این انسان کامل و انسان وارسته خیلی هوشیارانه و خیلی هوشمندانه عمل کردند و آن هدایت ها و رهبری های ایشان، مدیریت بسیار زیبا و هنرمندانه ایشان باعث شد که مردم به عمق مسئله پی ببرند و پشت صحنه این آشوب ها را بفهمند و بشناسند و بدانند که گره ای بین فتنه گران و نظام سلطه خورده است و لذا این فهم دقیقی که مردم پیدا کردند با روشنگریی های رهبر معظم انقلاب به صحنه آمدند و آن حماسه را خلق کردند.

مردم در پاسداشت حماسه نهم دی چه وظیفه ای دارند؟

یکی از ایام الله انقلاب اسلامی همین ۹ دی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب یکی از قله های افتخارات ملت عزیز ما است و مردم حماسه های بزرگی را تاکنون یعنی بعد از ۴۰ سال از عمر انقلاب آفریدند، ولی می‌شود گفت که از برجسته ترین آنها حماسه ۹ دی بوده است.

شاید بعضی ها تعبیر کردند به انقلاب سوم که تعبیر خوب و  بجایی است، یعنی این حضور مردم، نظام را نجات داد، دشمنی ها را برملا کرد و دست دشمن را رو کرد و باطن نورانی ملت عزیز ما را نمایش داد، و لذا واقعا از ایام الله های مهم انقلاب اسلامی است و باید که این روز گرامی داشته شود و همه قدر آن را بدانند. البته امسال با توجه به شرایط کرونایی یک مقدار قضیه تغییر می کند ولی برنامه ها تعطیل نیست و برنامه خواهیم داشت البته نه یک روز، بلکه  ۱۱ روز.

از روز نهم تا ۱۹ دی ماه برنامه دهه بصیرت میثاق با ولایت را داریم و برنامه هایی هم تدارک دیدیم که از رسانه ها انتظار داریم ان‌شاءالله کمک کنند و زبان گویای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی باشند و ان‌شاءالله مردم را در جریان برنامه ها قرار بدهند.

مردم با حضور خودشان نشان می دهند که هم از دشمنی ها نمی هراسند و هم به نظام الهی واقعا با همه وجود و با جان و دل پایبند هستند و تا پای جانشان برای پاسداری از این نظام الهی ایستاده اند و راه شهدا را ان‌شاءالله دنبال خواهند کرد و گوش به فرمان‌ رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و سعی می‌کنند به وظایف خودشان عمل کنند.
 

سخن پایانی

 خواهشی که از رسانه ها داریم این است که زبان گویای شورای هماهنگی باشند و با توجه به شرایط کرونایی کشور اعتقادمان این است که برنامه های ایام الله ها تعطیل ناپذیر است، البته سلامت محور است و با رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی که مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب بوده و هست، پس برنامه تعطیل نمی‌شود، اما شیوه ها عوض می شود و با توجه به شرایطی که داریم برنامه ها اقتضایی هست و شاید نتوانیم مثل سال های گذشته مردم را دعوت کنیم تا تجمع داشته باشیم، ولی به صورت نمادین می‌توانیم آن برنامه ها را به اجرا بگذاریم. رسانه ها بیایند و با فیلم برداری و عکس برداری و مستند سازی این را ان‌شاءالله در فضای حقیقی و فضای مجازی منعکس کنند و مردم را در جریان برنامه ها قرار دهند

گفتگو: فاطمه رحیم زاده

عکس: کوثر غلامی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha