پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
اصول بنيادين حقوق زن در نگرش اسلامي نسبت به حقوق زن با تاکيد بر ديدگاه علامه مصباح

حوزه/ اصول بنیادین حقوق زن در نگرش اسلامی نسبت به حقوق زن با تاکید بر دیدگاه علامه مصباح یزدی (مسائل حقوق اسلامی) در نشستی علمی بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کرسی ترویجی اصول بنیادین حقوق زن در نگرش اسلامی نسبت به حقوق زن با تاکید بر دیدگاه علامه مصباح یزدی از سوی گروه حقوق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی با ارائه حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم حسینی و نقادی حجج اسلام  رضا محمدی و محسن هنرجو، شب گذشته به صورت مجازی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم حسینی به عنوان سخنران این نشست علمی گفت: زنان موهبتی الهی هستند و از همان گوهر خلقت مرد؛ در طرح نظام احسن آفرینش هستند.

وی با بیان این که ظلم به زنان در طول تاریخ و عدم مراعات حقوق و شأن انسانی آنها در میان ملل و ادیان مختلف روا شده است، اظهار داشت: بر اساس این دیدگاه، زن همانند شیء در اختیار مرد بود و مرد مجاز بود هرگونه رفتاری را با او انجام دهد.

وی افزود: در اروپا نه در بین عوام بلکه در مجامع علمی، در انسانیت زن تردید می‌شد چنان که در سال ۵۸۶ میلادی کنفرانسی در فرانسه برای بررسی این موضوع منعقد شد که آیا زن انسان است یا نه؟ «ویل دورانت» می گوید: در اروپا زنان تا حدود سال ۱۹۰۰ کم‌تر دارای حقی بودند که مرد ناگزیر باشد بر اساس قانون آن را مراعات کند.

* احیای کرامت انسانی زن با ظهور اسلام

وی با بیان این که در اسلام حرمت نهادن به زنان و ممنوع کردن زنده به گور کردن دختران رواج یافت، گفت: به عقیده قوم یهود، زن مایه مصیبت و بدبختی است و طبیعت آنجا که از آفریدن مرد، ناتوان است، زن را می‌آفریند. «یهوه» در آخرین بند از فرمان‌های دهگانه‌اش، زنان را در ردیف چارپایان و اموال غیر منقول ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: در دوران کنونی نیز اینگونه نظریاتی با ادبیات جدید وجود دارد، تا جایی که یکی از نویسندگان زن در مقاله‌ای، به مناسبت پنجاهمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر تحت عنوان "؟ Are Women Human "(آیا زنان انسان هستند؟) می‌نویسد که با این همه تبعیض‌ها و خشونت‌ها و استفاده‌های ابزاری از زنان، آیا باز هم می‌توان گفت: زن، انسان است و مشمول حقوق بشر؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha