چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
شهادت حضرت فاطمه

حوزه/ معاون فرهنگی مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان گفت: نسل جوان اسلامی سیره زندگی حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و حضرت علی(علیه السلام) را معیار قرار داده و با تأسی از آن بزرگواران، با مودت و محبت با همسر خویش رفتار کرده تا در زندگی آنان صلح، صفا، صمیمیت و زیبایی موج زند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم زهرا رجبلو در نشستی که با محوریت «شاخصه‌های الگویی حضرت فاطمه(سلام الله علیها)» در سامانه سیما برگزار شد، با تسلیت ایام سوگواری بانوی دو عالم حضرت فاطمه(سلام الله علیها) بیان کرد: سخن گفتن درباره گوهر وجودی و شخصیت والای حضرت زهرا(سلام الله علیها) دشوار است مگر این که ایشان را از قول آیات قرآن کریم و کلام ائمه اطهار(علیهم السلام) توصیف کنیم.

وی قرآن کریم را اولین منبع توصیف شخصیت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) معرفی کرد و گفت: سوره قدر و کوثر در شأن حضرت زهرا(سلام الله علیها) نازل شده و بطن آیاتی مانند مباهله و تطهیر، این بانوی بزرگوار و خانواده ایشان را معرفی می کنند.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان، پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت(علیهم السلام) را دومین منبع معرفی شخصیت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) عنوان کرد و با اشاره به روایت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) «و لو کان الحُسن هیئه [شخصا] لکانت فاطمه، بل هی اعظم، ان فاطمه ابنتی خیر اهل الأرض عنصرا، شرفا، و کرما»، تشریح کرد: اگر تمام خوبی‌ها و زیبایی‌ها در شخصی جلوه کند، آن وجود حضرت فاطمه(سلام الله علیها) است، زیرا ایشان زیبایی آفرین و حسن آفرین است.

رجبلو با استناد به حدیث قدسی «یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمة لما خلقتکما»، حضرت علی(علیه السلام) را ادامه دهنده راه نبوت معرفی کرد و افزود: وجود مقدس حضرت فاطمه(سلام الله علیها) زمینه ساز حفظ نبوت و امامت است، زیرا آن چیزی که ساختمان دین را محکم و استوار می کند، گوهر وجودی این بانوی بزرگ اسلام است.

وی با اشاره به روایت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) «ان لی فی ابنه رسول الله اسوه حسنه»، اضافه کرد: سخنان ائمه اطهار(علیهم السلام) نشان‌دهنده جایگاه، شان و منزلت والای حضرت فاطمه(سلام الله علیها) است، زیرا آنان شخصیت ایشان را بهتر از انسان‌های دیگر شناخته و این گونه آن حضرت را برای ما توصیف می کنند.

استاد حوزه با بیان اینکه انسان‌ها در مسیر حیات خویش به الگو و اسوه نیاز دارند تا خط و مشی زندگی را بر اساس آن ترسیم کنند، خاطرنشان کرد: روش و منش حضرت فاطمه(سلام الله علیها) جلوه ای از سیره رسول مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) است، لذا تمام ابعاد زندگی ایشان بهترین الگو برای بانوان و دختران نسل جوان اسلامی است.

رجبلو، تمام ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه(سلام الله علیها) را قابل الگوبرداری برای بانوان دانست و افزود: بعد عبادی، تقوا، ولایتمداری و بینش توحیدی حضرت زهرا(سلام الله علیها) بهترین دلیل بر الگو بودن ایشان است.

وی، همسرداری و ارتباط کلامی زیبا را از شاخصه‌های الگویی حضرت فاطمه(سلام الله علیها) معرفی کرد و توضیح داد: ایشان دین حضرت علی(علیه السلام) را ملاک ازدواج قرار داد، اما در جامعه امروزی، مال، ثروت، موقعیت‌های اجتماعی و پست و مقام مبنا قرار می‌گیرد، لذا نسل جوان اسلامی سیره زندگی حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و حضرت علی(علیه السلام) را معیار قرار داده و با تاسی از آن بزرگواران، با مودت و محبت با همسر خویش رفتار کرده تا در زندگی آنان صلح، صفا، صمیمیت و زیبایی موج زند.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان، مدارا و قناعت در زندگی را از دیگر شاخصه‌های الگویی حضرت زهرا(سلام الله علیها) برشمرد و افزود: حضرت فاطمه(سلام الله علیها) با تحمل سختی‌ها چیزی را که در توان حضرت علی(علیه السلام) نبود، در خواست نکردند، زیرا ایشان در دامان مادری همچون حضرت خدیجه(سلام الله علیها) پرورش یافته که تمام دارایی خویش را در راه خدا برای ترویج و تبلیغ دین اسلام هزینه کرد؛ از این رو، ما باید از سبک و سیره زندگانی حضرت زهرا(سلام الله علیها) درس گرفته و با وجود مشکلات و سختی ها در زندگی مدارا کرده و قناعت طبع داشته باشیم.

رجبلو گفت: بانوان و دختران جامعه اسلامی نسبت به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) معرفت کسب کرده و از نور پر فیض ایشان بهره ببرند، زیرا اگر نور این بانوی بزرگوار را به آفتاب تشبیه کنیم و خود را به این منبع بزرگ متصل کرده و شمع وجودی خویش را روشن نگه داریم، می‌توانیم به اطرافیان و سایر افراد جامعه نورافشانی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha