سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
حضرت فاطمه

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان گفت: خطبه فدکیه، سند محکمی بر مقام علمی حضرت زهرا(س) است و میراث دینی و علمی ارزشمندی از ایشان به حساب می آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم طاهره سادات ضیاءحسینی در ویژه مراسم شهادت حضرت زهرا(س) که از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان بصورت مجازی برگزار شد، بیان کرد: تمام مقاماتی که برای امامان معصوم(علیهم السلام) متصور است، برای حضرت فاطمه زهرا(س) نیز تصور می شود که این مهم از همتایی و هم کفوی حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) در امر ازدواج بدست می آید. 

وی افزود: چنانچه مقام عصمت، حجت الهی بودن، داشتن علم الهی، مقام ولایت، راسخین در علم، هادی الی الله، شاهد بر اعمال مردم بودن و غیره در حضرت فاطمه(س) نیز وجود دارد که دلایل متعددی همچون آیه تطهیر، آیه مباهله و غیره بر این امور دلالت دارد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، با تاکید بر محدثه بودن حضرت زهرا(س) ادامه داد: حضرت فاطمه(س) مقاماتی فراتر از ائمه(علیهم السلام) داشتند که از جمله آنها، محدَّثه بودن ایشان است، محدَّث به کسی گفته می شود که هم سخن و هم صحبت ملائکه می شود و ملائک با او سخن می گویند، چنانچه در کتاب الخصائص الفاطمیه آمده"این مقام، تالی تلو مقام رسالت و نبوت یا درجه ای از درجات نبوت و رسالت است".

ضیاءحسینی با اشاره به مسئله فرودآمدن جبرئیل گفت: امام خمینی(ره) این فضیلت را برای حضرت فاطمه(س) از فضائل بی نظیر دانسته‌ و در این زمینه  فرموده اند:"مسئله فرودآمدن جبرئیل، یک مسئله ساده نیست، خیال نشودکه جبرئیل برای هرکس امکان دارد بیاید، یک تناسب کامل بین روح آن کسی که جبرئیل براو وارد می شود ومقام جبرئیل که روح اعظم است، لازم است".

وی، در بحث از مقام علمی حضرت زهرا(س) عنوان کرد: از جمله دلایل اثبات علم حضرت، هم کفو و هم طراز بودن ایشان با امام علی(ع) است، یعنی از نظر علمی همانند ائمه(علیهم السلام)، علم بماکان، ما یکون، ماهو کائن و عالم به حال، گذشته و آینده هستند و این علم فقط در رابطه با اموردنیایی نیست بلکه به ماوراء عالم ماده و عالم غیب آگاه هستند، لذا همانطور که علی(ع) باب علم النبی بودند، آن حضرت هم چنین جایگاهی دارند.

استاد حوزه خواهران خاطرنشان کرد: فاطمه(س) در اکتساب علوم الهی و معارف دینی از پیامبر(ص)، شریک همسرش علی(ع) نیز بوده است، روایاتی از پیامبر اکرم(ص) و امیرمومنان(ع) براین مطلب دلالت دارد چنانچه ازپیامبرگرامی اسلام (ص) نقل شده که فرموده" خداوند، علی، همسر و فرزندان او  را حجت های خویش برمردم قرارداد، آنان درهای دانش وآگاهی در میان امت من هستند، هرکس به آنان تمسک جوید، به راه راست هدایت شده است".

ضیاءحسینی، از دیگر دلایل اثبات علم حضرت زهرا(س) را مصحف فاطمه دانست و اضافه کرد: در همان روایت که نزول ملک بر فاطمه(س) را بعد از وفات پیامبر(ص) بیان می کند، وارد است که آن ملک پیوسته بر او نازل می شد و او را تسلی می داد و از مقام و جایگاه پدرش آگاه ساخته و از حوادثی  که بعد از او در نسل و فرزند آن حضرت وارد می شود خبر می داد.

وی، سخنان و کلام حضرت زهرا(س) را از دلایل اثبات علم ایشان برشمرد و مطرح کرد: کلام ایشان، سند محکمی بر مقام علمی آن حضرت است، چنانچه براساس روایت" شخصیت انسان زیر زبانش نهفته است"، لذا سخنان انسان معیار خوبی برای تبیین شخصیت و بُعد علمی انسان است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان تصریح کرد: به دلیل ظلم آشکاری که پس از پیامبر(ص) به اهل بیت(علیهم السلام) شد، سخنان زیادی از حضرت زهرا(س)،  در دست ما نیست، اما در عین حال امامان معصوم(علیهم السلام) تا حدودی توانستند مانع این کار شوند، چنانچه مطالب فراوانی از زبان حضرت فاطمه(س) به وسیله امامان به ما رسیده که مرحوم دشتی، این روایات را در کتاب فرهنگ سخنان حضرت فاطمه جمع آوری کرده که مشتمل بر احکام، اخلاق، مناجات، عقاید و آداب و سنن است.

ضیاحسینی در بخش دیگری از سخنان خود، یکی از معروف ترین سخنان حضرت زهرا(س) را خطبه فدکیه برشمرد که سند محکمی بر مقام علمی آن حضرت است که حاوی  معارف و نکته های ژرف و آموزه های فراوان بوده و میراث دینی و علمی ارزشمندی از ایشان به حساب می آید.

 وی در تبیین و شرح خطبه فدکیه اظهار کرد: بخش اول این خطبه، تحلیل فشرده و عمیقی پیرامون مسئله توحید و صفات پروردگار و اسماء حسنای الهی و هدف آفرینش و در بخش دوم آن، مقام والای پیامبر(ص) و مسئولیت ها و ویژگی ها و اهداف نبوت ایشان مورد بحث قرار گرفته است.

استاد راهنمای مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان توضیح داد: در بخش سوم خطبه فدکیه، اهمیت قرآن مجید و عمق تعلیمات اسلام، فلسفه و اسرار احکام و پند و اندرزهایی در این رابطه سخن به میان آمده است.

ضیاءحسینی ادامه داد: در بخش چهارم، حضرت زهرا(س) ضمن معرفی خویش، خدمات پدرش رسول الله(ص) را به این امت بازگو می کند، در بخش پنجم حوادث و رویدادهای بعد از رحلت پیامبر(ص) و حرکت و تلاش حزب منافقین برای محو اسلام را بازگو شده است.

وی افزود: بخش ششم خطبه فدکیه از غصب فدک، بهانه های واهی که در این زمینه داشتند و پاسخ به این بهانه ها سخن می گوید و در خاتمه، به عنوان یک اتمام حجت از گروه انصار و اصحاب راستین پیامبر(ص)  استمداد کرده و گفتار خود را با تهدید به عذاب الهی پایان می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha