یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
زینب روشنی

حوزه/مدیر مدرسه علمیه فاطمه بنت الرسول (س) جاسک گفت: هدف اساسی امام کاظم علیه السلام از رویارویی با مکاتب انحرافی، هدایت افراد فریب خورده بود تا با منطق و حجت قوی و با جدال احسن با آنان، عقاید و مکاتبشان را مردود سازد.

خانم زینب روشنی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در هرمزگان با تسلیت به مناسبت شهادت امام موسی کاظم علیه السلام اظهار داشت: امام هفتم علیه السلام با جمع آوری احادیث و احکام و احیای سنن پدر گرامی و تعلیم و ارشاد شیعیان، اسلام راستین را که با تعالیم و مجاهدات پدرش جعفر بن محمد علیه السلام نظم و استحکام یافته بود، حفظ و تقویت کرد و علی رغم موانع بسیار در راه انجام وظایف الهی جان خود را فدا ساخت.

وی بیان کرد: هدف اساسی امام کاظم علیه السلام از رویارویی با مکاتب انحرافی، هدایت افراد فریب خورده بود؛ با منطق و حجت قوی و دلائل روشن به جدال احسن با آنان می پرداخت و عقاید و مکاتبشان را مردود می ساخت.

مدیر مدرسه علمیه فاطمه بنت الرسول (س) جاسک تصریح کرد: نتیجه این نوع مبارزات و روشنگری های فکری در جامعه و بیداری افکار توده های مردم به مراتب بیشتر از آثار تلاش های دستگاه خلافت در این ارتباط بود، زیرا که تلاش های امام اثر سازندگی و روشنگری و هدایت داشت.

خانم روشنی با اشاره به تبیین بُعد علمی آن حضرت گفت: تاریخ نگاران و نخبگان از مذاهب مختلف، به سیطره آن امام بزرگوار در زمینه علوم اسلامی اعتراف کرده اند، طبرسی در زمینه دانش امام کاظم، ایشان را با عنوان «دانشمندترین مردم زمان و فقیه ترین آنان»، ابن ابی الحدید، آن حضرت را جامع میان فقه و دین، و ذهبی نیز ایشان را به عنوان حکیمی بزرگوار، ملقّب نموده اند.

وی با اشاره به تسلط امام کاظم علیه السلام بر دانش تفسیر قرآن بیان کرد: امام جعفر صادق علیه السلام به یکی از اصحاب خود در خصوص امام کاظم علیه السلام می فرماید «انّ ابنی هذا الذی رایت، لو سالته عمّا بین دفّتی المصحف، لاجابک فیه بعلم، یعنی این فرزند من که تو او را مشاهده نمودی، اگر از آنچه در کلّ قرآن مجید وجود دارد سئوال کنی، همه را با علم و دانش پاسخ خواهد داد».

مدیر مدرسه علمیه فاطمه بنت الرسول (س) جاسک، یکی از نشانه های دانش یک استاد، گستردگی دانش شاگردان و پرورش یافتگان مکتب علمی او بیان کرد و افزود: دانشمندان علم رجال مانند شیخ طوسی و نجاشی در کتب رجالی خود، بیش از سیصد نفر از مفاخر علمی جهان اسلام را نام برده اند که در مکتب پر فیض امام کاظم علیه السلام کسب دانش نموده اند و به مدارج عالیه علمی نائل شده اند.

خانم روشنی در پایان گفت: لازم است طلاب با همت مضاعف به پیروی از امام بزرگوار دانش خود را ارتقاء داده و تمام همت خود را در راه دستیابی به علم و دانش روز افزون به کار بگیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha