سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
 نشست "بررسی فقهی حقوقی سند الگوی پایه پیشرفت"

حوزه/ دانشیار دانشگاه تهران گفت: کمرنگ بودن اخلاق، فرهنگ، معنویت و عدالت خواهی و انسان حیوان پنداری برخی جوامع رقیب که به نظر می رسد نقطه های آسیب پذیر آن الگوها باشد، در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، به صورت برجسته و شایسته ای مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، شهریار نیازی در دهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با ارائه مقاله ای به ارزیابی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از منظر موضوعات مهم مورد توجه نظریات و جوامع رقیب پرداخت.

وی که مقاله خود را در سالن شماره یک کنفرانس ارائه کرد، گفت: بر اساس ارزیابی های انجام شده مشخص شد سند الگو از میان موضوعات مورد توجه الگوها و نظریات غربی کمتر مواردی را مورد غفلت قرار داده است. همچنین نتیجه گرفته شد که الگو از منظر اسلامی- ایرانی نسبت به مسائل فرهنگی، معنوی، عدالت و اندیشه توجه بیشتری را مبذول داشته است و نیز در بسیاری از امور مربوطه به حکمرانی، توسعه پایدار، فضای مجازی، نوآوری و جهش با تفاوت در رویکرد به اغلب مسائل مورد توجه شاخصهای بین المللی پرداخته است.

این دانشیار دانشگاه تهران معتقد است: سند الگو در مسأله مربوط به جهانی شدن، حقوق بشر و حقوق زنان و نیز تقابل فرهنگها و تمدنها، دارای مواضع متفاوتی از الگوهای رایج غربی است.

نیازی خاطرنشان کرد: مقایسه سند الگو با دیگر اسناد و رویکردهای توسعه و همچنین نظریات جوامع رقیب در خصوص انسان، جامعه، حکمرانی و تمدنسازی از آن جهت ضروری بوده است، که از یکسو اشتراکات و تفاوتهای سند الگو درباره موضوعات مهم بررسی شود و از سوی دیگر در صورتی که مسائلی در الگوهای رقیب بوده است که در سند الگو بدان پرداخت نشده است و یا مورد غفلت قرار گرفته است، جستجو شده و در تکمیل و ارتقا الگو مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: با بررسی سرفصل های موضوعات مهم در امر پیشرفت و توسعه و مقایسه آن با سند الگو روشن شد که الگو تقریبا به اکثر مسائل مورد توجه غرب و نظریات غربی نظر داشته است، البته مواردی نیز وجود دارد الگو متعرض آنها به دلایل اخلاق محوری در رویکرد حاکم بر آن نشده است، مسائلی نظیر اقلیتهای جنسیتی و یا فرهنگ غربی و برخی آزادیهای مبتنی بر بدن انسان که همواره در ادبیات نظری غرب آورده می شود، در الگو مورد اهتمام نبوده است.

دانشیار دانشگاه تهران افزود: در بررسی تطبیقی موارد مربوط به حقوق بشر، حکمرانی، علم، عقلانیت، معنویت، عدالت و فرهنگ، اقتصاد و جامعه آشکار شد که سند الگو می تواند به عنوان یک سند مترقی و پیشتاز در ارائه راه حلها مقبولیت جهانی داشته باشد. در این بررسی با استخراج مهمترین موضوعات مورد توجه نظریات رقیب که در ۱۰ محور دسته بندی شده است، در ارکان سند الگو مبانی، آرمانها، رسالت، افق و تدابیر از طریق واکاوی مفاهیم و واژگان تلاش شده است که در وهله نخست مشخص شود آیا موضوعات، مفاهیم و واژگان کلیدی موردتوجه نظریات غربی در الگو وجود دارد؟ سپس با بررسی منابع، نوع نگاه الگو و نگاه غربی به آن مفاهیم بررسی و تلاش شد اشتراکات و اختلافات در نوع به کارگیری مفاهیم و واژگان و همچنین رویکرد سند الگو مورد مقایسه قرار گیرد. پس از مشخص شدن میزان اشتراک و تفاوت دیدگاه ها ارزیابی تحلیلی صورت می گیرد.

نیازی با اشاره به جایگاه حقوق بشر در سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت گفت: سند الگو درباره حقوق بشر در مبانی، آرمان‌ها، افق و تدابیر موارد متعددی را مطرح کرده است. انسان مورد توجه مبانی الگو ترکیبی از ابعاد فطری و طبیعی و ساحات جسمانی و روحانی است. در مبانی انسان‌شناختی، همچنین آمده است انسان دارای حقوقی از جمله حق حیات معقول، آگاهی، زیست معنوی و اخلاقی، دینداری، آزادی توأم با مسئولیت، تعیین سرنوشت و برخورداری از دادرسی عادلانه است.

وی اظهار کرد: حقوق تقریباً اکثر موارد مربوط به آزادی‌ها و حقوق فردی و اجتماعی را شامل می‌شود. دسته دوم حقوق مربوط است به خانواده، سرزمین و مالکیت که در الگو خانواده از جایگاه بی‌بدیلی برخوردار بوده و بنیادی ترین واحد تشکیل دهنده جامعه محسوب می شود. تراک لفظی وجود دارد مثلا مفهوم عدالت و یا مفاهیم مربوط به فرهنگ اشتراک در لفظ و اختلاف در معنا مورد توجه بوده است. در برخی واژگان و مفاهیم نیز نظیر نوآوری، جهش و یا فضای مجازی اشتراک لفظ و معنا پررنگ بوده است. در هر حال پس از مقایسه میزان اختلاف و اشتراک، تلاش شده است ارزیابی تحلیلی صورت گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha