یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
آیت‌الله سعیدی
حجت‌الاسلام اسحاق سعیدی

سرپرست جدید حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری، برنامه کاری خود را ارائه داد و گفت: پیاده سازی این اقدامات، نیازمند فعال کردن انجمن خیّرین مدرسه‌ساز با همت و تلاش شبانه روزی و اراده‌ای مستحکم و نیروی انسانی قوی و همدل و همراه با روحیه جهادی و انقلابی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شهرکرد، حجت‌الاسلام اسحاق سعیدی امروز در آیین تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری، با تقدیر از تلاش های مدیر سابق حوزه استان، اظهار داشت: حوزه قریب به ۱۳۰ ساله استان با پیروزی انقلاب و استقرار جمهوری اسلامی تحت حاکمیت و هدایت ولایت فقیه و حمایت مراجع معظم تقلید مانند دیگر حوزه‌های علمیه سراسر کشور رشد قابل توجهی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی پیدا کرد.

وی تصریح کرد: چهل سال پیش ما در سطح استان حدود ۱۰۰ طلبه داشتیم، اما امروز این آمار با مجموعه طلاب مقیم قم به ۱۸ برابر افزایش پیدا کرده است. از نظر فضاهای آموزشی نیز بحمدالله رشد داشتیم.

 سرپرست جدید حوزه علمیه استان ادامه داد:  استان چهارمحال و بختیاری با نزدیک یک میلیون نفر جمعیت، دارای ۱۰ شهرستان، ۴۲ شهر، ۱۹ بخش، ۳۹ دهستان و بیش از ۸۰۰ روستای دارای سکنه است.  از لحاظ جمعیتی پس از استان بوشهر و زنجان، چهارمحال و بختیاری در جایگاه بیست و پنجم قرار دارد و استان های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویر احمد، سمنان و ایلام پس از چهارمحال وبختیاری در جایگاه ۲۶ تا ۳۱ قرار دارند.

وی بیان کرد: بیش از ۱۰۷ مکان زیارتی و امام زاده در این استان وجود دارد. مطابق بعضی از آمارها تعداد مسافرین ورودی به استان حدود ۱۱ میلیون نفر در سال برآورد می‌گردد.

سعیدی تصریح کرد:  بر آنیم تا با توجه به وضعیت جغرافیایی استان، اهدف آموزشی و پژوهشی و تهذیبی، تبلیغی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی برای حوزه استان تعریف کنیم و با این مبنا مبتنی بر سیاست‌ها و مصوبات شورای عالی حوزه های علمیه، ضوابط و مقررات مرکز مدیریت حوزه های علمیه، و نظریه شورای حوزه استان، مشورت با مدیران مدارس و کادر مجرب و اساتید فرهیخته حوزه استان و بهره مندی از اساتید برجسته و متخصص قم در رشته های گوناگون حوزوی در مسیر اهداف مقدس سلف صالح اعلی الله مقامهم فراهم کنیم.

وی ادامه داد: گسترش و تعمیق فرهنگ غنی اسلام ناب محمدی، بالندگی معنوی، علمی و بصیرتی طلاب علوم دینی مطابق با حکم ابلاغی آیت الله اعرافی از دیگر برنامه‌هاست.

سرپرست جدید حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری بر اساس موقعیت و ظرفیت‌های استان برنامه هایی را اعلام کرد.

 آموزشی:

۱- ایجاد و گسترش مدارس قرآنی با رویکرد حفظ قرآن، 

۲- ایجاد و گسترش و تقویت مدارس سفیران هدایت هم در مرکز استان و هم در سطح شهرستان‌های دارای پتانسیل و ظرفیت آموزشی با پذیرش بالای جذب طلبه، ( تا امروز طبق یک آمار، ۱۴۰۰ مسجد و حسینیه در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است که این ظرفیت، ضرورت تاسیس و تقویت و گسترش هر چه بیشتر مدارس سفیران هدایت را دو چندان می کند).

۳- تاسیس و گسترش رشته های تخصصی و دوره های تخصصی در سطح طلاب و اساتید.

۴- ایجاد مدرسه زبان و مرکز زبان با رویکرد مکالمه زبان عربی و انگلیسی با مشارکت و بهره‌مندی از اساتید محترم حوزه و دانشگاه.

۵- ایجاد زمینه ‌هایی برای تحصیل تا سطح اجتهاد مانند دروس خارج متمرکز و قوی با سیاست تمرکز زدایی از مراکز مهمی چون قم و دعوت از اساتید برجسته خارج فقه و اصول، تفسیر و رجال و حدیث.

۶- برگزاری دوره‌های ویژه تدبر در قرآن با حضور اساتید مبرز کشوری و استانی

۷- برگزاری دوره عمومی آموزش مشاوره در سطح اساتید و طلاب

۸- برگزاری نشست‌های علمی و پژوهشی و کرسی‌های آزاد اندیشی

۹- برگزاری همایش‌هایی چون همایش حوزه انقلابی جهت آشنایی با منظومه فکری امامین انقلاب

۱۰- برگزاری طرح ولایت ویژه طلاب و آشنایی با نظام جامع فکری اسلام با استفاده از ظرفیت فصل تابستان 

۱۱- برگزاری المپیادهای علمی در موضوعات گوناگون فقهی، اصولی، ادبیات، رجال، حدیث، 

۱۲- برگزاری کارگاه‌های مهارت افزایی پژوهشی و آموزشی اساتید و طلاب و مبلغین و کادر مدارس علمیه

۱۳- در عرصه آموزشی در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری: ایجاد سالن های بزرگ برای تحصیل و مطالعه

۱۴- تجهیز کلاس‌های درس از نظر امکانات آموزشی مطابق با نیازهای آموزشی مانند تخته هوشمند و وسائل کمک آموزشی

۱۵-تکمیل واحدهای آموزشی به عنوان مثال؛ واحدهای بروجن و لردگان و نیز تکمیل واحدهای مسکونی طلاب مانند واحدهای ۱۶ گانه با متراژ ۹۰ لردگان و دیگر شهرستان‌های استان که می‌طلبد در این جهت کار، سرعت بیشتری به خود بگیرد که لازمه‌اش حمایت مالی مسئولین عالی حوزوی در سطح قم است، البته ما از حمایت نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد حجت‌الاسلام نکونام عزیز برخورداریم لکن وسعت کار و وجود ابنیه ساختمانی گسترده در شهرستان‌ها، حمایت موثر شورای محترم عالی حوزه‌های علمیه در قم و نگاه ویژه حضرات عالی را در این خصوص می‌طلبد.

۱۶- تجهیز کتابخانه‌های حوزه‌ها و تجهیز اتاق سایت حوزه‌ها برای استفاده علمی و پژوهشی از ضروریات و بدیهیات یک مجموعه آموزشی است که غفلت و سهل انگاری در این زمینه برابر است با رکود سطح پژوهش و تحقیق.

۱۷- تجهیز مجموعه مدارس و حوزه های علمیه به رایانه‌های با سخت‌افزار به‌روز، برای مطابقت با نرم افزارهای جدید و تسهیل کار در اتوماسیون اداری.                       

پژوهشی:

۱- راه‌اندازی مجلات علمی پژوهشی  برای شکوفایی انگیزه‌های پژوهشی در حوزه‌های استان و نیز درج‌یافته‌ها و مقالات  پژوهشی، چرا طلبه حوزه علمیه برای ثبت مقالات علمی و پژوهشی باید در به در دنبال مجلات پژوهشی وابسته به مراکز غیر حوزوی باشد؟ 

 با توجه به غنای علمی و پژوهشی حوزه های علمیه می طلبد در سطح کشوری این مهم به دغدغه جدی مبدل و در اسرع وقت عملیاتی گردد و از ظرفیت عظیم حوزه‌های علمیه در این خصوص استفاده شود.

تبلیغی:

۱- ایجاد مرکز استانی پاسخگویی به سؤالات و شبهات با بهره‌گیری از اساتید متخصص مربوطه.

۲- ایجاد واحد سمعی و بصری در مرکز مدیریت جهت تولید محتواهای فرهنگی و علمی و دینی تاثیرگذار با مساعدت اندیشمندان و علمای عرصه‌های گوناگون علمی  با همکاری دانشگاه‌های استان و آموزش و پرورش و جبهه فرهنگی انقلاب

۳- ایجاد و گسترش و تقویت مدارس سفیران هدایت هم در مرکز استان و هم در سطح شهرستان‌های دارای پتانسیل و ظرفیت آموزشی با پذیرش بالای جذب طلبه، ( تا امروز طبق یک آمار، ۱۴۰۰ مسجد و حسینیه در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است که این ظرفیت، ضرورت تاسیس و تقویت و گسترش هر چه بیشتر مدارس سفیران هدایت را دو چندان می کند).

تهذیبی:

۱-تأسیس کانون قرآن و عترت‌(علیهم السلام) در تمام مدارس علمیه استان 

۲- برگزاری دروس اخلاق با دعوت از اساتید اخلاق سراسر کشور به صورت مستمر

 اجرایی و مالی:

۱- ایجاد سالن‌های بزرگ برای تحصیل و مطالعه

۲- ساخت سالن همایش در شأن حوزه علمیه استان

۳- راه‌اندازی اردوگاه طلاب (البته این از آرزوهای ماست)

۴- فراهم کردن و ایجاد منبع یا منابعی پایدار برای پشتیبانی مالی از مجموعه حوزه استان با مساعدت شورای محترم عالی و مدیریت محترم حوزه‌های علمیه سراسر کشور و نماینده محترم ولی فقیه در استان و نیز بهره‌گیری از منابع خفته و موقوفات معطل و رها شده در سطح استان.

۵- احیای موقوفات و اراضی واگذار شده به حوزه علمیه و فراهم کردن بستری برای بهره‌برداری بهینه و سودآور جهت تامین احتیاجات حوزه‌های استان

حجت‌الاسلام سعیدی در ادامه بیان کرد: امروز برخی از حوزه‌های شهرستان‌ها، منابع خوبی دارند، اما به خاطر نبود بودجه و هزینه اولیه یا راکد هستند و یا نیمه راکد و هزینه بر، که دخل و خرج با هم تناسب ندارد که اگر بودجه اولیه فراهم گردد قطعا با نگاه کارشناسی، درآمدهای میلیاردی عائد حوزه علمیه می گردد و چه بسا برای همیشه حوزه علمیه استان را مستغنی کند.

وی تصریح کرد: انجام آنچه ذکر گردید نیازمند فعال کردن انجمن خیرین مدرسه‌ساز با همت و تلاش شبانه روزی و اراده‌ای مستحکم و نیروی انسانی قوی و همدل و همراه، پیگیر، با نشاط، با روحیه جهادی و انقلابی است، که ان‌شاءالله با روحیه ای که بنده از مجموعه حوزه علمیه استان سراغ دارم قطعا و به فضل الهی عملیاتی خواهد شد. 

سرپرست جدید حوزه علمیه استان گفت: با نظارت و پیگیری مجدانه و مستمر به حول و قوه الهی این اقدامات را انجام خواهیم داد. تمام استعدادها و ظرفیت‌های موجود را به کار خواهم گرفت، از تجربه و مشورت و مساعدت نخبگان، علما و روحانیت معظم استان و افاضل و اساتید محترم حوزه و دانشگاه و مراکز علمی و فرهنگی در قالب هیات اندیشه ورز در زمینه های مرتبط با حوزه علمیه مدد خواهیم گرفت.

سعیدی ادامه داد: با ادارات و نهادهای گوناگون و سازمان‌ها و مراکز انقلابی و جهادی و فرهنگی تعامل موثر و ارتباط مستمر خواهیم داشت. همچنین کارگروه استانی همکاری علمی و پژوهشی با دانشگاه های استان از مسائل مهمی است که در تعامل با دانشگاه لازم است انجام بگیرد.

وی بیان کرد: در عرصه تبلیغ و فرهنگ، قطعا با اداره تبلیغات اسلامی و نهادهای فرهنگی دیگر همکاری جدی و ارتباط مطلوب خواهیم داشت و در عرصه های گوناگونی که در مظان ظرفیت تاثیرگذاری و مطابق با رسالت حوزه علمیه باشد ورود پیدا خواهیم کرد.

سرپرست جدید حوزه علمیه استان افزود: برای تعظیم و تکریم روحانیت، کادر حوزه های علمیه، اساتید، طلاب در زمینه های مرتبط، با نهاد ها و ارگان ها همکاری های لازم را خواهیم داشت و بر همکاری های  موجود، تاکید و استقبال می‌کنیم.

 سعیدی خاطرنشان کرد: خود را خادم حوزه و حوزویان می‌دانم و قطعا نیازمند دعای شما عزیزان و مساعدت فکری و مشورتی علمای اعلام و نخبگان حوزه می دانم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha