یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
شادی

حوزه/ معاون فرهنگی تبلیغی مرکزمدیریت حوزه های علمیه خواهران گفت: با نگاهی به سیره امامان معصوم به ویژه در زندگی امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) می توانیم علاقه‌مندی و سادگی را به فراوانی مشاهده کنیم و این معنویت گرایی بود که باعث آرامش خانواده ها بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، معصومه ظهیری در سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی(ع) و زهرای مرضیه(ع) اظهار داشت: در شارع مقدس ازدواج مستحبی است که در ذیل فرایض قرار گرفته است و آنقدر مورد تاکید قرار گرفته که به واجب و فریضه نزدیک شده است و در دین اسلام بهترین ازدواج از لحاظ ارتباط اثربخشی در آیه ۲۱ سوره روم آمده است.

وی افزود: خداوند در این آیه از قرآن می فرماید: " و باز یکی از آیات (لطف) او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای مردم بافکر ادله‌ای (از علم و حکمت حق) آشکار است. "

این مقام حوزوی ادامه داد: همچنین خداوند در آیه ۱ سوره نسا به تساوی بین زن و مرد پرداخته و دراین آیه آمده است: " ای مردم، بترسید از پروردگار خود، آن خدایی که همه شما را از یک تن بیافرید و هم از آن، جفت او را خلق کرد و از آن دو تن خلقی بسیار در اطراف عالم از مرد و زن پراکند "

وی با بیان اینکه خداوند بین زن و مرد مودت و مهربانی قرار داده است گفت: پروردگار ابزار زوجیت را مودت و مهربانی قرار داد تا در نتیجه بین این دلدادگی به اسکان و آرامش در بندگی خداوند دست یابیم.

ظهیری گفت: اگر در هستی به دنبال حیات طیبه و زندگی نیکو می گردیم باید بگوییم خوشبختی مساوی آرامش ضربدر رضایت است همچنین رضایت برای انسان حاصل نمی شود مگر در یک ازدواجی که به هنگام، آگاهانه، آسان و پایدار باشد.

وی با اشاره به شکل های مختلف ازدواج در ادوار مختلف تاریخ گفت: مباحث زوجیت، تشکیل خانواده، تداوم، تحکیم و تعالی آن دستخوش چالش ها و فراز و نشیب خاص شده است در بعضی از موارد و در طول تاریخ قدرت انتخاب را گرفته اند به گونه ای که افراد با اکراه و یا اجبار و بدون انتخاب آگاهانه تن به ازدواج داده اند.

معاون فرهنگی تبلیغی مرکزمدیریت حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: در دوره ای نیز ازدواج به هنگام نبود و شاهد ازدواج های زود هنگام بودیم که در آن زوج ها به آن بلوغ، بالندگی، قدرت، تعامل اجتماعی، تفکر، اندیشیدن و انتخاب گری نرسیدند و این امر نارضایتی هایی را نیز به همراه داشت.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در دوره ای از تاریخ بعضی از ازدواج ها به صورت دلدادگی های ظاهری و با تفسیر نگاهم با نگاهت آشنا شد، رقم خورد که این نوع ازدواج ها نیز شامل معیار درست نبود و افرادی که همتا نبودند دستخوش عدم روحیه ارتباط گیری موثر در زندگی با همدیگر ازدواج کردند.

 ظهیری با بیان اینکه در دوره ای از تاریخ به بانوان قدرت انتخاب در زندگی مشترک ندادند گفت: خداوند حق انتخاب زوج را برای جنس زن و مرد مساوی اعطا کرده و در یک شرایط متعادل افراد این حق را دارند اما شاهد این گونه ازدواج ها نیز بودیم.

وی افزود: در دوره ای از تاریخ نیز دچار تجملات و حواشی تشکیل خانواده شدیم به گونه ای زوج ها دچار حاشیه ازدواج شدند که از اصل زندگی که بر مدار انس و سادگی و آرامش است غافل شدند ضمن اینکه اکنون کرونا تا حدودی شرایط سادگی ازدواج را به ارمغان آورده است.

این مقام حوزوی، با ابراز تاسف گفت: در مواردی حاشیه های ازدواج از جمله خریدها، سالن های عروسی، آرایشگاه و آتلیه ها به قدری زندگی افراد را تحت شعاع قرار داده است که در آن خانواده ها دچار بدهکاری و درگیری های زندگی و تحمیل مهریه های سنگین می شوند که در نتیجه به اضطراب و استرس منجر می شود و آنچه که قرار بود برای ما آرامش و امنیت و انس را به همراه بیاورد دلنگرانی را از باب بدهی ها برای خانواده های به بار می آورد.

وی با بیان اینکه امروزه تجمل گرایی منجر به فروپاشی و تزلزل در خانواده ها شده است گفت: بسیاری از این حاشیه ها به خاطر اعمال سلیقه های دیگران وچشم و هم چشمی است.

ظهیری اضافه کرد: با نگاهی به سیره امامان معصوم به ویژه در زندگی امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) می توانیم علاقه‌مندی و سادگی را به فراوانی مشاهده کنیم و این معنویت گرایی بود که باعث آرامش خانواده ها بود.

وی با تاکید بر اینکه باید شعار" ازدواج به هنگام،آگاهانه، آسان و پایدار" در جامعه نهادینه شود گفت: باید واکاوی دوباره به شرایط ازدواج و عوامل تاثیر گذار داشته باشیم و مهارت های زندگی و آموزش درست انتخاب کردن را به نسل جوان بیاموزیم.

معاون فرهنگی تبلیغی مرکزمدیریت حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: کتاب های درسی ما خالی از موضوعاتی در خصوص دانش انتخاب درست  است همچنین در دسترس نبودن کلینیک هایی که به ترویج سبک زندگی و توسعه یافته می پردازند آسیب دیگری است.

وی با انتقاد از روند برگزاری آموزش های قبل از ازدواج گفت: چند ساعت آموزش قبل از ازدواج بدون پشتوانه و فرمالیته  برگزار می شود که در آن نوعا به مسائل بهداشتی و امثال اینها می پردازند آن هم در شرایطی که زوجین با استرس برای مقدمات اول زندگی آماده می شوند.

این استاد حوزه، افزود: آموزش ها باید در مدت زمان عقد تا ازدواج و در دو سال اول زندگی به صورت مداوم از طریق معرفی مشاوره های مجرب، نرم افزارهای کاربردی، کتاب ها و سایر موارد صورت گیرد تا شاهد تحکیم بنیان های خانواده باشیم.

وی با اهتمام بر اینکه خانواده متعادل خانواده بی درد و بی مشکل نیست گفت: خانواده ای است که قدرت مواجه با مشکلات زندگی را دارد حضرت زهرا(س) در شرایط صدر اسلام با کمبود امکانات زندگی و مشکلات حضرت علی(ع) با روحیه بالا موانع را رفع و خود را با شرایط وفق دادند.

ظهیری تاکید کرد: حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در حدیثی می فرمایند: "سوگند به خدا که فاطمه علیها السلام هیچ گاه مرا خشمگین نکرد و در هیچ کاری از من سرپیچی ننمود . و من هرگاه به فاطمه علیها السلام نگاه می کردم، غم و اندوه از من زدوده می شود."

وی خاطر نشان کرد: روزی پیامبر خدا (ص)، پس از عروسی علی (ع) و فاطمه (س)، از امیرمؤمنان (ع) پرسید: فاطمه (س) را چگونه همسری یافتی؟علی (ع) گفت: «نِعْمَ الْعَوْنِ عَلی طَاعَةِ اللهِ»؛ «یاری کننده ای نیک، در راه اطاعت خداوند» پیامبر (ص) آنگاه رو به دخترش فاطمه (س) کرد و پرسید: شوهرت را چگونه یافتی؟ فاطمه (س) گفت: «خیر بعل»؛ «او را بهترین شوهر دیدم».

معاون فرهنگی تبلیغی مرکزمدیریت حوزه های علمیه خواهران با اشاره به الگو گیری از سبک زندگانی این دو معصوم گفت: باید بیاموزیم به زوجین جوان که در زندگی برای یکدیگر بال پرواز، همسفر و یار باشند نه اینکه برای یکدیگر بار باشند.

وی ابراز کرد: تحکیم بنیان های خانواده و همه این موارد تنها در سایه سار آموزش درست، پاسخ به سوالات زوجین، ایجاد انگیزه زندگی، دوری جستن از تکلفات و آسان گرفتن برای ازدواج رقم می خورد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha