یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
وفات حضرت زینب کبری (س)

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله ایروانی قم گفت: امام شناسی حضرت زینب(س) مورد مدح تاریخ است، چرا که ایشان حتی لحظه‌ای در این مسیر دچار تردید نشد و همواره در فراز و نشیب حوادث مختلف زندگی در کنار امام خود پیش می‌رفت و همین استوار بودن ایشان را به عرش رساند.

کبری محمدی در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، با اشاره به تأثیر شخصیت حضرت زینب(س) در نشر فرهنگ عاشورا بیان کرد: مهم‌ترین شاخصه رفتاری حضرت زینب(س) بصیرت ایشان است که سبب شد نگاه صحیح به واقعه عاشورا داشته باشد و در مسیر نشر آن سنجیده و مطلوب قدم بردارد.

وی بصیرت را دارای چهار محور امام شناسی، دشمن شناسی، تکلیف شناسی و زمان شناسی  دانست و گفت: امام شناسی حضرت زینب(س) مورد مدح تاریخ است چرا که ایشان حتی لحظه‌ای در این مسیر دچار تردید نشد و همواره در فراز و نشیب حوادث مختلف زندگی در کنار امام خود پیش می‌رفت و همین استوار بودن ایشان را به عرش رساند.

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله ایروانی قم ادامه داد: حضرت زینب(س) در هنگام ازدواج با همسر خود شرط کرد همیشه در کنار امام خود بماند و در تمام مدت همراهی قدمی از امام پیشی نگرفت یا از وی عقب نماند بلکه همواره همچو سربازی گوش به فرمان امام خود بود.

محمدی افزود: حضرت زینب(س) در مسئله دشمن شناسی نیز نگاه عمیق داشت و می‌دانست اگر دشمنان بر سر مسائل فرعی با امام مخالفت می‌کنند ریشه در مخالفت با اساس ولایت دارد.

وی تشریح کرد: مدارا نکردن با دشمن و اجتناب از کارهایی که دشمن را شاد می‌کند از دیگر مسائلی است که حضرت زینب(س) در بعد دشمن شناسی به آن توجه داشت.

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله ایروانی قم بیان کرد: در تکلیف شناسی حضرت زینب(س) همین بس که بر خلاف تمام اصرارهایی که به ایشان می‌کردند که امام حسین(ع) را در سفر کربلا همراهی نکند هرگز تردیدی در دل این بانوی بزرگ اسلام ایجاد نشد.

محمدی اذعان کرد: حضرت زینب(س) ضمن شناخت دقیق تکلیف خود با امام حسین(ع) همسفر شد و رسالت پیام کربلا را خالصانه به انجام رساند؛ بی‌شک کربلا در کربلا می‌ماند اگر حضرت زینب(س) نبود.

وی با بیان اینکه حضرت زینب(س) زمان شناسی دقیق و جامعه‌شناسی آگاه بود افزود: محتوای سخنرانی حضرت در کوفه با محتوای سخنرانی ایشان در شام به کلی متفاوت است که این نشان می‎دهد ایشان آگاه به زمان و شرایط هر جامعه بوده‌ است.

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله ایروانی قم تصریح کرد: حضرت زینب(س) نه تنها در به کارگیری کلمات و الفاظ در زمان‌ و مکان‌های مختلف شرایط ویژه آن را در نظر می‌گرفت، بلکه در ابراز حالات شخصی مانند عاطفه، شجاعت، نگرانی، جدیت و ... یکسان عمل نمی‌کرد و برای تأثیرگذاری در هر زمان و جامعه رفتار خاصی بروز می‌داد که بر این اساس کاملاً به جا است که ایشان را اسوه بصیرت دانست.

انتهای پیام/۶۳/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha