دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/مصاحبه وبازدید -حجت الاسلام والمسلمین وحید پور مدیر موسسه احکام

حوزه/ شیرینی در قدیم الایام در ایام شادی استفاده می شد؛ اما امروزه در طول سال استفاده می شود و امروز شیرینی حکم بیسکوئیت را دارد و خوردن آن نشانه خوشحالی و شادمانی نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور از کارشناسان احکام به بیان «احکام عزاداری» برای محرم ۱۴۰۰ پرداخته است که همه روزه در این ایام، تقدیم نگاه شما خوبان خواهد شد.

     

بسم الله الرحمن الرحیم

سوالات مختلفی درباره رفتارهای ما در ایام محرم پرسیده می شود؛ مثلا سوال می کنند که در این ایام نیاز به پیرایش داریم و یا برخی می خواهند آرایش کنند. آیا آرایش یا پیرایش اشکالی دارد؟ که در پاسخ می گوییم: بین آرایش و پیرایش تفاوت است؛ آرایش یعنی عملی اضافی که بر زیبایی فرد افزوده می شود؛ مثلا خانمی لاک می زند یا صورت خود را آرایش می کند؛ اما پیرایش یعنی آقایی مدتی موی سر خود را اصلاح نکرده است و می خواهد موی سر یا محاسن صورت را اصلاح کند

آیا اسلام با پیرایش مخالفتی دارد؟ که باید بگوییم اصلا مخالفتی ندارد؛ پیرایش در هر مناسبت و شرایطی مناسب است و اسلام با نظم موافق است و توصیه می کند؛ پس پیرایش مانعی ندارد؛ اگر خانمی هم خواست موهای زائد صورت را از بین ببرد، مشکلی ندارد؛ اما آرایش متفاوت است؛ اگر خانمی برای مجلس شادی و مهمانی می خواهد آرایش کند، طبیعی است که در ایام حزن و عزای اهل بیت پیامبر (ص) کار مناسبی نیست و این کار را انجام ندهد؛ اما اگر خواست موهای سر خود را رنگ کند، آرایش نیست و مشکلی برای انجام در ایام عزاداری ندارد.

به همین مناسبت عرض کنم که فرض کنیم دور هم نشسته اند و مطلبی می گویند که خنده دار است؛ آیا صرف خنده در ایام عزاداری جایز نیست؟ پاسخ این است که خنده حرام نیست؛ خنده ای که نشانه شادی باشد و اظهار شادمانی و خوشحالی در این ایام باشد، شیعه ندارد و انجام نمی دهد.

امام رضا علیه السلام نیز در این رابطه فرمودند: «هرگاه محرم شروع می شد، کسی خنده را بر لبان پدرم موسی ابن جعفر (ع) نمی دید» و این رویه شیعه است. اگر کسی مطلب خنده داری گفت و اطرافیان خندیدند، مشکلی ندارد؛ چون برای اظهار شادمانی در این ایام نیست.

سوال دیگر اینکه آیا شکستن تخمه در این ایام اشکالی دارد؟ که باید گفت شکستن تخمه نماد شادی و شادمانی نیست؛ برای برخی از افراد اسباب سرگرمی است.

آیا خوردن شیرینی در ایام عزا مانعی دارد؟ شیرینی در قدیم الایام در ایام شادی استفاده می شد؛ اما امروزه در طول سال استفاده می شود و امروز شیرینی حکم بیسکوئیت را دارد و خوردن آن نشانه خوشحالی و شادمانی نیست.

یک قاعده کلی را عرض کنیم و آن این است: آنچه که در رفتارهای انسان به عنوان نماد خوشحالی و شادمانی ابراز شود، در ایام عزاداری مخصوصا در این دهه شایسته و سزاوار محب اهل بیت (ع) نیست؛ اما آنچه که نماد شادی و خوشحالی نیست، اشکالی ندارد و می توانند آن رفتار را که به قصد خوشحالی نباشد، انجام دهند و یقین هم داریم که عقوبت و مؤاخذه ای به همراه نخواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اوشین قسمت ۷ IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    2 0
    ممنونم