سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
حجت الاسلام وحید پور

حوزه/ دین با علم سر ستیز ندارد؛ هر دو باهم قابل جمع هستند و ان شاءالله مجالس ما امسال به نحوی خواهد بود که هم اطعام دارد؛ هم سینه زنی دارد؛ هم پرشور بوده و هم رعایت موازین بهداشتی را خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور از کارشناسان احکام به بیان «احکام عزاداری» برای محرم ۱۴۰۰ پرداخته است که همه روزه در این ایام، تقدیم نگاه شما خوبان خواهد شد.

     

بسم الله الرحمن الرحیم

سؤال برخی از افراد در این ایام درباره شرکت در مجالس عزاداری است؛ در هر صورت، تجمعی اگر در جایی اتفاق بیفتد، این احتمال که ویروس کرونا به دیگران منتقل شود، وجود دارد و نمی توان منکر شد؛ البته در هر تجمعی همچون مهمانی، تاکسی، فرودگاه، مترو و... و این موضوع وجود دارد؛ اما سؤال اینجاست حالا با وجود این احتمال آیا از نظر شرعی مجاز به شرکت در هیئات و مجالس عزاداری هستیم یا خیر؟

پاسخ به این سوال این است که از نظر شرعی مجاز هستیم.

بله، یک وقت است که انسان یقین دارد که اگر در تجمعی شرکت کرد، ویروس را به دیگران منتقل خواهد کرد که در این صورت این شخص نباید شرکت کند؛ برعکس یک وقت است که شخص یقین دارد اگر در یک جمعی شرکت کرد، ویروس از آنها به او سرایت خواهد کرد که در صورت داشتن یقین، نمی تواند شرکت کند؛ اما با وجود این احتمال که در این جمع اگر حاضر شدیم، مریض شویم یا ناقل باشیم و همچنین احتمال هم می توان داد که سالم می مانیم و ناقل ویروس نخواهیم بود، (با این احتمالات) شرکت در اینگونه مجالس هیچ منعی از نظر شرعی ندارد؛ بلکه تأکید می کنیم که شرکت در عزاداری سیدالشهدا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی که همگان رعایت خواهند کرد، مشکلی به بار نخواهد آورد و عمل به همان مستحب مؤکد است که سفارش ائمه اطهار (ع) و مراجع تقلید بوده است که فرمودند: روضه سیدالشهدا و عزاداری از افضل قربات است؛ یعنی یکی از راه های تقرب به خداست و وسیله ارتباط ماست؛ بنابراین با وجود احتمال هم شرکت می کنیم و رعایت های بهداشتی خود را خواهیم داشت.

همچنین این نکته را تأکید می کنم گروهی افراطی و گروهی تفریطی در عزاداری سیدالشهدا ممکن است نظر بدهند؛ گروهی تفریط می کنند و می گویند به هیچ وجه افراد در مجلس امام حسین (ع) شرکت نکنند؛ این کوتاهی است و قطعا این افراد مؤاخذه خواهند شد.

گروهی هم افراطی هستند و می گویند ما مجلس امام حسین (ع) را برگزار می کنیم و چون مجلس سیدالشهدا (ع) محل شفاست و ما متوسل به امام حسین (ع) می شویم، هیچ اتفاقی نمی افتد؛ این حرف، سخن صحیحی نیست و دین ما را ملزم کرده به رعایت موازین بهداشتی؛ همان دینی که به ما می گوید اگر مریض شدی به پزشک مراجعه کنی، همان دین می گوید باید به نظر متخصصینی که به شما توصیه کرده اند، عمل کنید؛ همانطوری که رهبر معظم انقلاب به صراحت فرمودند من هم مقید هستم به دستورالعمل های بهداشتی عمل کنم.

جمع بین این دو مسئله این می شود که حتما مجالس امام حسین (ع) با شکوه برگزار شده؛ اما باید موازین بهداشتی را هم رعایت کنیم.

دین با علم سر ستیز ندارد؛ هر دو باهم قابل جمع هستند و ان شاءالله مجالس ما امسال به نحوی خواهد بود که هم اطعام دارد؛ هم سینه زنی دارد؛ هم پرشور بوده و هم رعایت موازین بهداشتی را خواهد داشت تا ان شاءالله کسی از این مجالس مبتلا به بیماری نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha