دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام محمود ترابی امام جمعه شهر گنبدکاووس

حوزه/امام جمعه گنبد گفت: شرایط خواهرخواندگی برخی از شهرهای مذهبی در ایران و ترکمنستان فراهم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام محمود ترابی امام جمعه شهر گنبدکاووس در دیدار اعضای کنگره بین المللی بزرگداشت امامزاده یحیی بن زید(ع) با مراجع عظام تقلید و اساتید برجسته حوزه علمیه قم اظهارکرد: باتوجه به مدفون بودن یکی از برادران امامزاده یحیی بن زید(ع) در کشورترکمنستان و احترام وافر ترکمن‌های ساکن ایران و ترکمنستان برای این امامزاده، می‌توان با تفاهم نامه ای خواهرخواندگی شهرهایی در ایران و ترکمنستان را اعلام کرد.

وی افزود:بقعه متبرکه این امامزاده واجب التکریم در شهر گنبد کاووس، محل مورد احترامی برای شیعیان و اهل سنت است و کرامات فراوانی هم از ایشان به ثبت رسیده است.

امام جمعه گنبد کاووس افزود: یکی از برادران امامزاده یحیی بن زید(ع) در کشور ترکمنستان مدفون هستند و با توجه به احترامی که ترکمن‌های ساکن ایران برای ایشان قائل هستند و همچنین سکونت ترکمن‌های شیعه در عراق، می‌توان از طرق مختلف از جمله تفاهم‌نامه برای خواهرخواندگی شهرهایی در ایران و ترکمنستان و همچنین تعاملات منطقه‌ای بین سه کشور ایران، عراق و ترکمنستان، زمینه اقدامات فرهنگی و تبلیغی بیشتری را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه امامزاده یحیی بن زید(ع) یکی از مجاهدان بزرگ راه حقیقت بودند و در همین مسیر به شهادت رسیدند گفت: تبیین جایگاه ایشان و اقداماتی که انجام دادند امری ضروری بود به همین دلیل کنگره بزرگداشت این امامزاده واجب التعظیم ایده‌پردازی و اجرایی شد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهر گنبد ادامه داد: از جمله اقدامات موثر و تاریخی حضرت یحیی بن زید(ع) می‌توان به حفظ و نگهداری صحیفه سجادیه و سپردن آن به افراد معتمد برای رسیدن به نسل‌های بعد اشاره کرد.

حجت الاسلام ترابی عنوان کرد: یحیی متن صحیفه سجادیه را به متوکل بن هارون بلخی، از راویان حضرت صادق سپرد و باعث آشکار شدن و روایت آن شد.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha