چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
آیت الله مهدوی

حوزه/ آیت‌الله مهدوی با بیان اینکه برای اطاعت سه‌راه مطرح است ، یک راه، راه تشویق، دوم راه تنبیهی و سوم محبت به خداوند است، گفت:این محبت زمانی که رشد کند موجب حرکت انسان برای رسیدن به کمال و اطاعت از خداوند می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی، صبح امروز در جمع طلاب و روحانیون اصفهان پیرامون بحث محبت و آثار آن ضمن اشاره به آیه ۳۱ سوره آل عمران، اظهار کرد: محبت یکی از سه طریقی است که انسان به‌واسطه آن، خداوند را عبادت می‌کند.

وی با بیان اینکه البته فقط بحث عبادت خداوند مطرح نیست، بلکه در هر اطاعتی این محبت مطرح است، اذعان کرد: برای اطاعت سه‌راه مطرح بوده، یک راه، راه تشویق بوده مثلاً پدر، فرزند را برای اطاعت از خود، امور تشویق قرار می‌دهد، راه دوم، راه تهدید به تنبیه هست و راه سوم، راه محبت است، فرزند وقتی علاقه وافری به والدین پیدا کرد، بدون مشوق و تنبیه با شوق از پدر و مادر اطاعت می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در تبیین تمایز این سه راه گفت: راه اول و دوم عامل برونی باعث اطاعت شده و راه سوم عامل درونی باعث این اطاعت می‌شود، اما عامل بیرونی سلب اختیار از شخص می‌کند ولی عامل درونی به‌واسطه اختیار انجام می‌شود.

وی ابراز کرد: خداوند متعال هر سه طریق را برای ما قرارداده است تا مسیر بندگی را طی کنیم و به کمال برسیم، بهشت را آفریده است که برای ما تشویق باشد و جهنم را خلق کرده که تنبیهی برای ما باشد.

امام‌جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: خداوند حسنات زیادی برای ما قرارداده است، ولی مقصود خداوند دادن حسنه به ما نیست، بلکه مقصود اصلی بندگی، عبادت و اطاعت از خداوند است.

وی توضیح داد: روش سومی هم وجود دارد و محبت به خداوند است که اگر این روش در درون ما ایجاد شود دیگر نیاز به عوامل برونی تشویقی و تنبیهی نیست؛ این محبت زمانی که رشد کند موجب حرکت انسان برای رسیدن به کمال و اطاعت از خداوند می‌شود.

آیت‌الله مهدوی با بیان اینکه از دو روش اول تشویقی و تنبیهی در حقیقت به‌عنوان روش‌های غیر عقلایی هم‌نام می‌برند، تصریح کرد: اگر انسانی حقیقت خداوند را درک کند، محبت خداوند را کسب می‌کند، همه شهدایی که جان خود را در راه خداوند نثار می‌کنند، از روش محبت، اطاعت خداوند را کرده‌اند.

وی به یاران اباعبدالله الحسین (ع) در روز عاشورا اشاره کرد و گفت: علت ماندن یاران امام حسین (ع) در روز کربلا به‌واسطه عاشق بودن و محبت داشتن وافر به خداوند بود.

استاد حوزه عنوان کرد: کسانی که عشق و محبت امام زمان (عج) در درونشان شعله‌ور شود، این موتور محرک غوغا می‌کند و چه زیبا که این شعلهٔ عشق در دوران جوانی در دل بنشیند.

امام‌جمعه موقت اصفهان با بیان این که  تنها راه‌حل دوری از این گناهان، عشق و محبت به خداوند است، خاطرنشان کرد: هنر امام راحل در پیروزی انقلاب اسلامی این بود که از جوانانی که زمینه انجام گناه را در دوران طاغوت داشتند، به رزمندگان ناب اسلام در جنگ تحمیلی و شهدای انقلاب اسلامی تبدیل کرد.

وی تاکید کرد: شهدای مدافع حرم حقیقتاً عاشق خداوند بودند، چرا که شوق پروردگار باعث شد رزمندگان پشت به خانواده رو به‌سوی خداوند حرکت کنند، تنها انسان بامحبت به خداوند نه به عشق به بهشت، به این درجه می‌رسد.

آیت‌الله مهدوی ابراز کرد: انقطاع از ما سوی الله و اتصال به الله متأثر از محبت به خداوند است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha