پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
12

حوزه/ آیت الله محمدامین رضوی با آغاز قیام امام خمینی (ره) به فعالیت پرداخت و بارها دستگیر و تبعید شد تا اینکه در ۱۳۴۹شمسی برای همیشه از ارومیه تبعید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، آیت الله محمد امین رضوی، در ۲ شعبان ۱۳۴۴ ه.ق (۲۵ بهمن ۱۳۰۴) در روستای راهدانه شهرستان نقده آذربایجان غربی در خانواده‌ای که دودمان و مهد فقاهت، نجوم، کیهان شناسی و ریاضی محسوب می ‌شد به دنیا آمد.

 پدرش مرحوم آیت الله حاج شیخ عباسقلی رضوی و پدر بزرگش مرحوم شیخ رضا قلی رضوی از فقهای برجسته زمان خود بودند.

پدر بزرگ آیت الله رضوی در شهرهای ارومیه، تبریز و نجف اشرف تحصیل کرده بود و علاوه بر فقه، در کیهان شناسی و هنر معماری نیز تبحر داشت و  در پی درگیری و مقابله باحاکم و سردار ارومیه، ناگزیر منطقه سولدوز- نقده-  را برای اقامت برگزیده بود.

 جد بزرگتر آیت الله رضوی، حاج شیخ محمد علی کاظمینی از شهر کاظمین به ارومیه مهاجرت کرده بود و از علمای بزرگ آن دیار به شمار می ‌رفت و خانه اش میعادگاه علما و باغ سرای حاج شیخ که در اصطلاح محلی به باغ اوطاقی معروف بود، در واقع کانون تربیت و آموزش‌های مقدماتی طلبه‌های دینی منطقه و مرکز اعزام آن‌ها به حوزه علمیه قم به شمار می ‌رفت.

او در سال ۱۳۱۸ ش تحصیلات دوره ابتدایی را به پایان برد و با گذراندن دوره ادبیات عرب، معانی بیان، عروض و مقدمات اصول فقه در نزد پدر خود، در خرداد ۱۳۲۰ شمسی برای کسب مدارج علمی بالاتر راهی شهر قم شد و سال‌ها از محضر استادان برجسته آن زمان، آیات عظام، حجت کوه کمره‌ای، بروجردی و دیگر بزرگان دین و دانش در حوزه علمیه دانش اندوخت.

از هم دوره‌های او که از قضا تا پایان عمر دوستی صمیمانه و پایداری نیز میان آن‌ها برقرار بود، می توان از بزرگانی چون آیت الله علی مشکینی، آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله احمدی میانجی، مرحوم آیت الله سید مهدی روحانی، مرحوم آیت الله حقی و آیت الله میر محمدی نام برد.

آیت الله رضوی در صفحه ۱۹۸ جلد پنجم کتاب گنجینه دانشمندان، در مورد زندگی نامه خود چنین می نویسد:  از امهات اربعه؛ عرب و کرد و افشار و قره پاپاق متولد شده‌ام، و نسب پدران ما هم به عرب می‌رسد و شاید که از ایران به عراق رفته بوده‌اند. حقیر در ۱۱ محرم‌الحرام سنه‌ی ۱۳۵۹ ه.ق (۳۰ بهمن ۱۳۱۸) در نزد پدرم به خواندن صرف میر شروع کرده‌ام و در ۱۲ خرداد ۱۳۱۲ برای تحصیل از سولدوز خارج و بعد از ۱۱ روز سفر پر مشقت به قم رسیدم و تا رجب ۱۳۶۴ ه.ق (تیرماه ۱۳۲۴) در قسمت فوقانی ناحیه‌ی غربی نیمه‌ی شمالی مدرسه‌ی فیضیه سکونت گزیدم و بعد تا ۱۲ شوال ۱۳۷۱ (۱۷ اردیبهشت ۱۳۳۱) در خارج از فیضیه منزل داشتم. شرح منظومه‌ی سبزواری و اسفار ملا صدرا را در درس آقای حاجی سید محمد حسین طباطبائی مؤلف المیزان فی تفسیر القرآن بالقرآن استماع کردم و از بدو ورود آیت‌الله حاجی آقا حسین بروجردی به شهر قم، به هر دو درس ایشان می ‌رفتم. و در قم در حین تحصیل از صرف میر گرفته تا کفایه و مکاسب و رسائل را درس گفته‌ام.

 در ۱۵ صفرالخیر ۱۳۷۲ ه.ق (۱۳ آبان ۱۳۳۱) در ارومیه سکونت گزیدم و الحمدللّه در آن شهر به تبلیغات عالی و پر ثمر موفق شدم و به مطالعه‌ در آیات کریمه و احادیث شریفه پرداختم و همه‌ کتاب‌های علمی ام را در آنجا به رشته‌ی تحریر کشیدم و یا یادداشت کردم و از ۱۵ شعبان ۱۳۹۰ ه.ق برابر ۲۵ شهریور ۱۳۴۹ در تهران رحل اقامت افکنده‌ام تا خدا چه خواهد.

او پس از بازگشت به ارومیه به خصوص با آغاز نهضت انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) به فعالیت در آن راستا پرداخت و به این خاطر بارها دستگیر و تبعید شد تا اینکه در ۱۳۴۹شمسی برای همیشه از ارومیه تبعید گردید و در تهران مقیم شد.

آیت الله رضوی پس از ۲۰ سال اقامت در تهران و تألیف آثار مهم دیگر در این شهر، سال ۱۳۶۹ به شهر مقدس قم نقل مکان کرد و پس از شش سال اقامت در این شهر، دوباره به موطن اصلی خود یعنی آذربایجان غربی بازگشت و در شهر ارومیه رحل اقامت افکند و پس از پنج سال اقامت مجدد در موطن خود، هفدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۰ و در سن ۷۵ سالگی در ارومیه به لقای حق شتافت و در شهر قم و در جوار بارگاه حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

محمد تقی افتخاری کتابی تحت عنوان زندگی و اندیشه‌های آیت‌الله محمدامین رضوی در یک نگاه‌ در سال ۸۱ به رشته تحریر در آورده است.

در ۲۸ بهمن سال ۹۸ که همایش استانی آئین بزرگداشت شخصیت علمی و آیت الله رضوی در شهرستان نقده برگزار شد، حجت الاسلام محمد حیدری زاد امام جمعه وقت نقده پیام آیت الله سبحانی به این همایش را قرائت کرد.

کتاب تجسم عمل یا تبدیل نیرو به ماده، که در تبریز در ۱۳۸۵ ه ق و بعد در تهران ۱۳۵۰ ش چاپ شده است، آغاز و انجام جهان،  ساختمان آینده‌ی انسان، کتابی در حل شبهه‌ی آکل و مأکول،  پیدایش انسان،  احادیث منتخبه از روضه‌ی کافی، بالاترین نظام زندگی در اسلام، گره خوردگان و  ظاهر قرآن در سه جلد از جمله تالیفات آیت الله محمدامین رضوی می باشد.

عالمی که به جرم حمایت از امام خمینی (ره) از ارومیه تبعید شد

عالمی که به جرم حمایت از امام خمینی (ره) از ارومیه تبعید شد

عالمی که به جرم حمایت از امام خمینی (ره) از ارومیه تبعید شد


انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha