یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تجلی آیات قرآن در زندگی حضرت معصومه(س)

حوزه/ براساس تحقیق یکی از طلاب حوزه های علمیه خواهران، سیره حضرت معصومه(س) در ابعاد گوناگون می تواند الگوی خوبی برای جویندگان مسیر حق باشد. آن حضرت با توجه به شناخت محیط سیاسی و اجتماعی خود با درایت و تیزهوشی، با نقل احادیث نبوی از امامت و ولایت دفاع می کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم مریم ساروزه رستمی، طلبه مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد، در تحقیق پایانی سطح ۲ خود با عنوان «تجلی قرآن در سیره حضرت معصومه(س)» به بررسی راه و روش زندگی حضرت معصومه(س) براساس آموزه‌های آیات شریف کتاب الهی در ابعاد علمی، اعتقادی، اخلاقی و مقامات معنوی پرداخته است.

خانم رستمی در این تحقیق اذعان داشت: از آنجایی که رسیدن به تربیت صحیح از راه الگوپذیری از کسانی که به مقام قرب الهی نائل آمده‌اند میسر می‌شود، سیره حضرت فاطمه معصومه(س) بازتاب و تجلی آیات شریفه ی کتاب الهی است و می‌تواند الگوی خوبی برای جویندگان مسیر حق باشد. حضرت فاطمه معصومه(س) یکی از بانوان فقیه زمان خویش بودند و حضرت امام موسی کاظم(ع) فقاهت ایشان را تایید کرده اند.

وی، در فصل دوم این تحقیق، "تجلی قرآن در سیره علمی حضرت معصومه(س)"و در فصل سوم به بحث "تجلی قرآن در سیره اعتقادی حضرت معصومه(س)"پرداخت است. همچنین فصل چهارم، اختصاص به موضوع "تجلی قرآن در سیره اخلاقی حضرت معصومه(س)" دارد. در فصل پنجم نیز "تجلی قرآن در مقامات معنوی حضرت معصومه(س)" بحث و بررسی شده است.

براساس این تحقیق، سیره معصومین و برگزیدگان خواص آن ها، تجلی عملی ارزش‌های اسلامی است. حضرت معصومه(س) تحت تعلیم دو امام بزرگوار بودند و زندگی و سیره ایشان در ابعاد گوناگون می تواند الگوی خوبی محسوب شود. با تتبع در سیره علمی حضرت معصومه(س) می توان عالم بودن حضرت را در واقع جلوه گاه آیات شریفه قرآن کریم در باب فقاهت و علم آموزی به اثبات رساند. ولایتمداری و توحید از جمله سیره اعتقادی حضرت معصومه(س) است که جایگاه ویژه‌ای را در آیات قرآن کریم به خود اختصاص داده است.

خانم رستمی، به محدثه بودن حضرت معصومه(س) اشاره و تصریح کرد: در میان راویان حدیث، حضرت معصومه(س) نیز با توجه به شناخت محیط سیاسی و اجتماعی خود با درایت و تیزهوشی ذاتی در جهت حفظ سرچشمه زلال نبوی در مسیر امامت گام برمیداشت. آن حضرت هنگامی که امام رضا(ع) در مدینه به سر می‌بردند، چون پروانه گرد شمع امامت می گردید و شیدایی را می ماند که به دور کلبه عشق الهی در حریم امن امامت به طواف می پردازد و در همراهی با امام رضا(ع) نه تنها کوتاهی نکرد، بلکه در گسترش احادیث نبوی که استمرار ولایت و امامت محسوب می‌شود، با نقل احادیث معتبر، از امامت و ولایت دفاع نمود مانند حدیث غدیر و حدیث منزلت.

از این رو حضرت معصومه(س) به علت بیان حدیث نبوی به محدثه معروف می شود و دارای چنان مقام رفیع و عظیمی می‌گردد که عالمه و محدثه می شود. عالمه ای که امام صادق(ع) با تجلیل از او پیش از تولدش، زیارت همراه با معرفت او را پاداش بهشت نوید داده و شفاعتش را شامل حال تمام شیعیان دانسته است.

وی افزود: در میان فرزندان امام موسی کاظم(ع)، حضرت معصومه(س) به همراه دیگر زنان به رغم تهدیدهای حکام، سخت می‌کوشیدند تا روایاتی را که بیانگر فضائل حضرت علی(ع) بود برای مردم بیان کنند. شاید به علت فعالیت زیاد آنها، حلقه علمی و جلسات بانوان از رونق بیشتری برخوردار بوده است. از این رو در تاریخ نقل شده است که زنان راوی عصر امام موسی کاظم(ع)، پنج نفر بودند و سه تن از آنان از دختران ایشان و دو تن از اصحاب امام صادق(ع) و ائمه پیش از ایشان بودند.

چکیده تحقیق:

منشاء اصلی جاذبه های اخلاقی و شخصیتی اولیا و بزرگان دین مبین اسلام آیات قرآن کریم بوده است و این آیات در مرتبه بسیار متعالی در اخلاق و رفتار ایشان تجلی یافته و منشاء کرامت ها، قدرت ها و بزرگواری های آنان شده است موضوع پژوهش حاضر "تجلی قرآن در سیره حضرت معصومه(س)" می باشد.

در عصر حاضر مشکلات اخلاقی و رفتاری چه در بعد فردی و اجتماعی نشانگر نهادینه شدن الگوها و رفتارهای نامناسب در زندگی افراد می باشد. از آنجایی که رسیدن به تربیت صحیح از راه الگوپذیری از کسانی که به مقام قرب الهی نائل آمده‌اند میسر می‌شود، سیره حضرت فاطمه معصومه(س) بازتاب و تجلی آیات شریفه ی کتاب الهی است و می‌تواند الگوی خوب برای جویندگان مسیر حق باشد.

سیره حضرت معصومه(س) شامل ابعاد گوناگونی چون سیره علمی، اعتقادی، اخلاقی و ... می باشد که بازتاب و تجلی قرآن کریم است. حضرت معصومه(س) یکی از بانوان فقیه زمان خویش بوده‌اند و وجود مبارک امام موسی کاظم(ع) فقاهتی ایشان را مورد تایید قرار داده‌اند و از جنبه‌های دیگر سیره علمی حضرت، محدث بودن ایشان است که با نقل احادیث متفاوت و صحیح توسط ایشان و تصریح علمای آن زمان به اثبات می رسد.

بحث توحید و ولایت مداری در سیره اعتقادی حضرت معصومه(س) بهترین نشانه تجلی آیات قرآن کریم در زندگی ایشان است.

از آنجایی که بعد اخلاقی از جنبه های مهم زندگی هر فرد است، حضرت فاطمه معصومه(س) یکی از برترین الگوها برای بانوان می باشند. صبر، صداقت، محبت و ... از جمله سجایای اخلاقی این بانوی کریمه است و رعایت این اصول اخلاقی در قرآن مجید مورد تاکید قرار گرفته است.

از جمله مقامات و فضائل معنوی کریمه اهل بیت(ع) می توان به مقام عصمت، شفاعت، کرامت و شهادت اشاره کرد که در قرآن به این موارد پرداخته شده است.

آموزه‌های آیات شریف کتاب الهی در سیره علمی، اعتقادی، اخلاقی و مقامات معنوی در سیره حضرت معصومه(س) به بهترین وجه تجلی داشته است.

روش تحقیق بر اساس نگرش، از جمله تحقیقات توسعه می باشد و بر مبنای راهبردها، در گروه تحقیقات توصیفی قرار می‌گیرد و از نظر روش جمع آوری مطالب، از سنخ تحقیقات کتابخانه‌ای است. علاوه بر این گاهی در مواردی برحسب نیاز از منابع اینترنتی و نرم‌افزاری نیز استفاده شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha