یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
میلاد حضرت زینب(س)

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) گفت: تکلیف مداری حول محور عبودیت از مهمترین ویژگی حضرت زینب(س) بود، ایشان همیشه منتظر بودند تا ببیند تکلیفشان چیست و بر اساس آن عمل کند.

زهرا عبدالهی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در سالروز میلاد حضرت زینب(س) اظهار داشت: روحیه بخشی، عشق ورزی،‌ حفظ ارزش ها، صبر، استقامت، پرستاری، پیام رسانی، حفظ عزت، تحریک عواطف و ولایت مداری از دیگر ویژگی های این بانو بود.

وی افزود: ‌همه این ویژگی ها را همراه با ضمیمه عقل و درایت داشتند.

استاد جامعة الزهرا(س)با اشاره به نامگذاری حضرت زینب(س) بیان داشت: زینب(س) دختر امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است ‌هنگامی که متولد شد در یک روز جمعه ای که پیامبر از سفر بازگشتند، حضرت زهرا(س) دخترش را برای نامگذاری به رسول اکرم(ص) دادند در این زمان جبریل نازل شد و فرمود که اسم او را زینب یعنی زینت پدر بگذارید.

وی ادامه داد: همچنان جبریل بعد از اینکه اسمش را زینب گذاشتند گفتند که ایشان شریک امام حسین(ع) است و به حاضران بگویید که سفارش او را به غایبان کنند.

عبدالهی با اشاره به صفت عقیله بنی هاشم گفت: در تمام این مدت زندگی اش، تلاش کرد تا ویژگی های زنانه اش را همراه با عقل و درایت حفظ کند.در بین زنان قریش و بنی هاشم به خاطر درایت و تدبیر و حلم و بردباریش ملقب به عاقله و عقیله و عقیلة النساء شده بود.

وی بیان داشت: این بانو خطبه‌ای غراء و آتشین در کاخ یزید و عبیدالله و در بین مردم کوفه و شام ایراد کرد همه را به تعجب و تحسین و تأثر واداشت.

این استاد حوزه باولایت مداری حضرت زینب(س) اشاره کرد و گفت: شرط ضمن عقد این بانو همراهی با برادرش امام حسین(ع) بود و در تمام صحنه ها در کنار ایشان بود و در واقعه کربلا نیز نقش آفرینی کرد و پیام عاشورا را به جهانیان صادر کرد.

وی ابراز داشت: این بانو نشان دادند که یک زن می تواند با این عواطف و احساسات ارزش ها را حفط کند و به نقش خود در عرصه سیاسی و اجتماعی نیز عمل کند ایشان از مادرش حضرت زهرا(س) که از نابینای نامحرم حجابش را رعایت می کرد و در عرصه سیاست خطبه های غرا می خواند درس گرفته بود.

استاد جامعة الزهرا(س) با تاکید بر اینکه در جریان اسارت هتک حرمت، بزرگترین مصیب حضرت زینب(س) بود گفت: ایشان در تمام صحنه های واقعه کربلا سعی کرد تا حجاب و عفتشان خدشه دار نشود و به توصیه های برادرش در خصوص جایگاه مقام زن و رعایت حجاب گوش جان سپردند.

وی گفت: امام حسین(ع) به خواهرش و زنان در خیمه توصیه کرد که هر گاه کشته شدم، به خاطر عزای من گریبانتان را چاک نزنید و صورت خود را نخراشید و گفتار بیهوده به زبان نیاورید و در جریان اسارت چیزی نگویید که از مقام شما کم شود. همچنین یکی دیگر از توصیه های این امام همام، حفظ حجاب و عفاف بود.

این استاد، با اشاره به اینکه حضرت زینب در طول سفر کربلا تکلیف مداری اش ترک نمی شود گفت: نافله حضرت به عنوان امر مستحب هرگز ترک نمی شود لذا توصیه امام حسین(ع) این است که در نمازشبت برادت حسین(ع) را فراموش نکن.

وی افزود: اگر مصیب های امام حسین(ع) جانسوز است به خاطر شدت رابطه عاشقانه اش با خواهرش حضرت زینب(س) است.

استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: امروز عشق در بین جوانان ازجایگاه خود نزول پیدا کرده است در حالی که عشق یعنی استفاده از احساسات و عواطف با ضمیمه عقل در مسیر تکلیف مداری است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha