یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ مصاحبه با معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران خانم ظهیری

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: زهرای مرضیه(س) الگوی تام و کامل خُلق نبوی و خط مشی علوی در جامعه است که باید حُسن خُلق فاطمی در جامعه تبیین شود.

معصومه ظهیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در ایام سوگواری دهه فاطمیه اظهار داشت: امام راحل در مورد جایگاه والای فاطمه زهرا(س) و توانمندی و اشراف ایشان نسبت به هستی بیان داشتند که اگر فاطمه(س) مرد بود حتما نبی می شدند.
وی افزود: این بانو در جایگاه والایی قرار دارد به گونه ای که محور حدیث کسا قرار می گیرد، محور هستی و خیر کثیری که قرآن از او یاد می کند و حضرت زهرا(س) به عنوان یک بانوی برگزیده است.
کارشناس امور زنان و خانواده با بیان اینکه امروز جامعه به بازخوانی زندگی حضرت زهرا(س) نیاز دارد گفت: جامعه به این بانو به عنوان مهارت های زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و تبیین سبک زندگی اسلامی اخلاق محوری و دین مداری نیاز دارد چرا که ایشان هرگز محور حرکتش بر پایه سلایق و علایقش نبود بلکه تمام ایثار و فداکاری ایشان برای دفاع از دین و تراث باقی مانده از پیامبر اسلام و قرآن کریم بود.
وی اضافه کرد: فهم ناقص از دین، تهدید کننده جامعه اسلامی است چراکه بعضی دین را در بخشی از ابعاد می پذیرند و یا در بخش دیگر کافر هستند و یا کسانی هستند که از دین دم می زنند اما به آن عمل نمی کنند این خلأ را بعد از رحلت جانسوز پیامبر، حضرت زهرا(س) درک کردند و قیام برای مقابله با بدعت ها و شکاف ها را آغاز کردند.
ظهیری تاکید کرد: لازم است که جامعه اسلامی نسبت به این موضوع اهتمام داشته و برنامه ریزی کند، دین را باید با تمام ابعاد فردی و اجتماعی به مردم معرفی کرد، دین ما کامل ترین دین و پیامبر ما و اهل بیت به عنوان بهترین الگوی عملی برای برنامه های راهبردی و کاربردی تا قیامت هستند در همین راستا جامعه باید به اندازه توان، خود را به الگوها نزدیک و با آن تطبیق دهد.
وی با تاکید بر اخلاق مداری در جامعه گفت: برای خیر و مصلحت و اصلاح جامعه به زیور خلق نیازمند هستیم بنابراین اخلاق مداری در جامعه ما اقتضای این را دارد که عزت نفس ،اقتدار و شخصیت یک انسان مسلمان را در آیینه وجود اهل بیت نگاه کنیم و خود را با آن تطبیق دهیم.
وی گفت:یکی از مهمترین مشکلاتی که جامعه با آن مواجه است اخلاق است، حضرت زهرا(س) در ابعاد مختلف به ما یاد دادند که با حسن خلق و مدارا با مردم ارتباط برقرار کنیم این بانو به سوالات مردم پاسخ می دادند و جهاد تبیین که امروز رهبری از آن یاد می کنند از روش های حضرت زهرا(س) است که برای ما به یادگار گذاشته است.
استاد اخلاق، خاطر نشان کرد: این بانو در سبک زندگی و سیره اش مشخص می کند که باید کسانی که آگاه و معلم جامعه هستند نسبت به آحاد جامعه پاسخگو و دفع شبهه کنند ایشان خیرخواه جامعه بودند و از هیچ کمکی به جامعه کوتاهی نمی کردند به گونه ای که فدک را برای پر کردن شکاف های اقتصادی جامعه قرار دادند.
وی بیان داشت: حسن خلق عملی ایشان، پر کردن شکاف ها و پاسخگو بودن نسبت به نیازمندان و ارتقای جامعه اسلامی از لحاظ اقتصادی و بخشیدن عزت نفس به مردم مثالزدنی است. این بانو انسان امیدواری بودند که روحیه امید را به جامعه تزریق می کردند همچنین بعد از رحلت رسول خدا(ص) که روحیه ناامیدی به جامعه بازگشت، حضرت زهرا(س) در کار فرهنگی، ایجاد روحیه همبستگی و عملکرد بر اساس آموزه هایی دین اسلام تلاش کردند.
کارشناس امور زنان و خانواده گفت: نشان دادن امامان حسن و حسین (ع) به عنوان خط سیر نبوت، اذان گفتن بلال، ایجاد وحدت روحیه گرد آموزه های دین و تراث باقی مانده از پیامبر، روحیه به خود آمدن و تحرک و تحول در جامعه نسبت بر فهم معارف اسلام را تداعی کردند ایشان از لحاظ اخلاقی نیز در مقابله با انحرافات و روحیه اصلاحات، علمدار و پیشگام بودند.
وی با تاکید بر الگو گیری از سیره حضرت زهرا(س) گفت: امروز جامعه ما نیاز دارد از اعمال سلیقه ها و تعصب های شخصی و برداشت های تک بعدی برحذر باشیم چرا که این موارد مانند سم مهلک به جامعه است و فهم کامل ما را از دین به عنوان یک مسیر راهبردی با عاقبت نیکو دور نگه می دارد.
به گفته وی، این عقب ماندگی فرهنگی که امروز ما به آن دچار شده ایم و ولنگاری ها فرهنگی و زاویه دار که با دین ایجاد شده است بخاطر این است که نتوانستیم جامعیت و فراگیر بودن دین را مورد توجه قرار دهیم.
ظهیری تصریح کرد: متاسفانه امروز مرجع ما سیره اهل بیت و سبک آنان به تنهایی نیست بلکه به نام قرآن، دین و اهل بیت خودمان روش هایی را ابداع و به جامعه تزریق می کنیم.
وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) الگوی جامع در کنشگری اجتماعی و فعالیت سیاسی و اقتصادی است گفت: ایشان الگوی بانوی عالمه و فاضله است هر قدر برای ارتقای دانش و تخصص حضور زنان برای خدمت به جامعه تلاش کنیم توانسته ایم در عمل این بانو را معرفی کنیم.
استاد حوزه، ابراز داشت: ایشان در زمانی که حضرت علی(ع) موانعی در مسیر راه داشتند برای مقابله مستقیم با بدعت ها پیشگام شدند رهبری زمانه را بر دست گرفتند زنان می توانند در مسیر رشد و کمال حرکت کنند امروز سلامت جامعه به زنان تعلق می گیرد حول محور مادران خانواده سلامتش را تامین می کند و به تبع جامعه ای سلامت خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) کوثری بود که خیر کثیر و بقای دین و امامت به سلاله ایشان بستگی دارد گفت: در سایه سار ابعاد وجودی ایشان
نسل او ادامه دارد و جهان با قیام اخرین نسل او مهدی موعود(عج) به عدالت می رسد.
وی گفت: با دعا و واسطه فیض قراردادن این بانو، باید معرفتمان را بیشتر کرده و زمینه ساز ظهور باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha