یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ نشست هم اندیشی معاونت پژوهش

حوزه/ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به ضرورت توجه به رویکردهای علمی،‌ راهبردی و کاربردی در مراکز علمی گفت: در راستای گفتمان سازی در مراکز و نهادهای علمی جهت توجه به مسأله محوری در انجام پژوهش و سیاست‌گذاری باید تلاش شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،ششمین جلسه هم‌اندیشی از سلسله نشست‌های دبیرخانه حمایت از طرح‌ها و اولویت‌های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با موضوع کلام در سالن آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در ابتدای این نشست گفت: حوزه نقش واسط در پاسخ به سؤالات و چالش‌های نظام را بر عهده دارد.

وی در ادامه افزود: در این راستا باید کارهایی همچون تصویب قانون انجام شود و با شبکه‌های اجتماعی، صداوسیما و آموزش‌وپرورش تعامل لازم صورت گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی خاطرنشان کرد: هدف ما از برگزاری این نشست‌ها اطلاع‌رسانی به مدیران گروه‌های علمی و آموزشی و نویسندگان است تا دبیرخانه در روابط علمی شناخته‌شده باشد و افراد مختلف به دبیرخانه مراجعه کنند.

وی تأکید کرد: موضوعات و محورهای کمیته، با نسخه جدید بروز شود و محورهای کمیته، آسیب‌شناسی و اصلاح شود تا گرهی از مشکلات جامعه باز شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به ضرورت توجه به رویکردهای علمی،‌ راهبردی و کاربردی در مراکز علمی گفت: در راستای گفتمان سازی در مراکز و نهادهای علمی جهت توجه به مسأله محوری در انجام پژوهش و سیاست‌گذاری باید تلاش شود.

در ادامه این نشست که با حضور مدیران و فرهیختگان گروه‌های پژوهشی، آموزشی و نشریات برگزار شد، اعضای حاضر به بیان مسائل، موضوعات و اولویت‌های پژوهشی پرداخته و نکاتی را مطرح کردند.

توجه به مسائل بین‌رشته‌ای، ضرورت امتداد مسائل کلامی در علوم انسانی، سنت‌های الهی و جامعه امروز، تأثیر عوالم فرا طبیعی در زندگی بشر و طبقه‌بندی و اولویت‌بندی شبهات روز با تمرکز بر فضای مجازی برخی از مباحث و اولویت‌هایی بود که در این نشست مطرح شد.

همچنین مباحث و اولویت‌هایی همچون توجه به شبهات علم پایه، بروزرسانی مبانی کلامی پاسخ به شبهات و روش‌شناسی مقابله با تبلیغات و پروپاگاندای ضد دینی مورد تأکید قرار گرفت.

اهمیت توجه به جایگاه دین و مذهب در عصر جدید، آسیب‌شناسی کارکرد جمهوری اسلامی در عدالت، علت فرار جوانان از دین، تأثیر تکنولوژی بر دین و چرایی عدم امنیت در کشورهای اسلامی از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

تبیین مباحث اگزیستانسیالیسم با رویکرد کلامی اسلامی مانند الهیات تاب‌آوری، ارائه مباحث کلامی برای مخاطبان کودک، نوجوان و جوان، تشکیل کمیته جهت رصد میدانی کارهای انجام شده در مراکز و مؤسسات پژوهشی کلامی و تشکیل کمیته جهت آینده‌پژوهی شبهات دینی جهت آماده‌سازی برای مقابله با آن مباحث و اولویت‌هایی بود که از سوی برخی از حاضران در این نشست مطرح شد.

شایان ذکر است: معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با هدف بررسی مسائل و اولویت‌های پژوهشی جامعه و نظام اسلامی» سلسله‌ نشست‌هایی با موضوع انقلاب اسلامی، تاریخ معاصر، ترجمه و ... را برگزار کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha