چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کتاب های درسی باید طلاب را برای پاسخگویی به نیازهای جامعه مهیا کند

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران هرمزگان در کارگاه اصول تدوین کتب درسی حوزه‌های علمیه خواهران، تحول را از نیازهای اساسی کتاب های درسی حوزه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در هرمزگان، خانم آسیه گلستانی در کارگاه اصول تدوین کتب درسی حوزه‌های علمیه خواهران که به صورت آنلاین و با حضور خواهران طلبه هرمزگانی برگزار شد، بیان کرد: یکی از آثار و فواید تحول متون, نشاطی است که به علت فراگیری دروس و ملاحظاتی که در بحث تدوین لحاظ می‌شوند به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: اهمیت تحول در تدوین کتاب‌های حوزه‌های علمیه باید به گونه‌ای باشد که نشاط را برای طلاب به دنبال داشته باشد و او را برای تبلیغ و پاسخگو بودن به سوالات و شبهات روز جامعه که هر روز در حال به روز شدن است آماده کند.

استاد حوزه علمیه خواهران هرمزگان، بسترسازی را یکی دیگر از مباحث تحول کتاب‌های درسی حوزه‌های علمیه دانست و بیان کرد: بسترسازی برای تخصصی شدن متون اصلی حوزه، از دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری (حفظه الله) است که در دیدارهای متعدد با فضلا این موضوع را بیان کردند.

گلستانی در ادامه به اهداف بومی سازی رشته‌های علوم انسانی اشاره کرده و افزودند: اولین هدف در بحث بومی سازی رشته‌های علوم انسانی این است که مسئولان آموزشی بتوانند تفکر اسلامی را در ذهن دانشجویان تثبیت کنند تا چنانکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید دارد به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی جهت ظهور امام عصر (عج) حرکت ایجاد شود.

وی ضمن تاکید بر ایجاد توانایی اندیشیدن طبق فرهنگ اسلامی برای دانش پژوهان، اظهار داشت: یکی دیگر از اهداف بومی سازی رشته‌های علوم انسانی این است که توانایی اندیشیدن طبق فرهنگ اسلامی را برای دانشجویان و دانش پژوهان فراهم کند تا طبق آن فکر و اندیشه اسلامی، فرهنگ بومی اسلامی را در جامعه ایجاد کنند.

استاد حوزه علمیه خواهران هرمزگان اذعان داشت: اگر رشته‌های علوم انسانی در حوزه‌ها طبق فرهنگ و اندیشه اسلامی بومی سازی شود محتوای بینش و نگرش طلاب، اسلامی شده که نتیجه آن شکل‌گیری جامعه‌ای با مکتب اهل بیت، امیرالمومنین و حضرت زهرا (سلام الله علیهم) است.

وی در ادامه به تحقق امر «تحول» به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری در زمینه تدوین کتب درسی حوزه‌های علمیه پرداخت و بیان داشت: مدیریت تحول در تدوین کتب درسی در جهت صحیح، مؤثرترین وظیفه در حوزه مدیران، فضلا و صاحب نظران حوزه است و ایشان باید همت شأن بر این باشد که این تحول را در مسیر صحیح هدایت کنند.

گلستانی، پژوهش و تحقیق در نظام‌های آموزشی دنیا را حکم اساسی و مایه بقای جوامع دانست و افزود: شاخص رشد یا عقب ماندگی در مجموعه آموزشی و تحقیقی به چگونگی جایگاه پژوهشی آن برمی‌گردد و برای اینکه تحقیق و پژوهش در حوزه‌ها اتفاق بیفتد باید نظام پژوهشی به این مقوله‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وی یادآور شد: نظام آموزشی و پژوهشی مطلوب علاوه بر نیازمندی‌های داخلی، معضلات فکری، اجتماعی، دینی و حکومتی و هر آنچه که نظام و مردم به آن نیاز دارند و باید پاسخگو باشند را تأمین می‌کند.

گلستانی در پایان بیان کرد: وقتی یک طلبه با یک مقاله علمی پژوهشی که کاربردی باشد، یک معضلی را از جهت اعتقادی یا اجتماعی یا حکومتی در قالب مقاله با یک نظریه ارائه بدهد به جرأت می‌توان گفت نظام پژوهشی مطلوبی در جامعه و در حوزه‌های علمیه ایجاد شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha