جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
المصطفی

حوزه/ نشست علمی «الحاد، علم و دین» به همت مجتمع آموزش عالی حکمت و مطالعات ادیان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست علمی با موضوع «الحاد، علم و دین» با حضور اساتید و پژوهشگرانی از کشور ترکیه برگزار شد که در آن، استاد پروفسور شعبان علی دوزگون، پروفسور مفید سلیم ساروهان، از استادان دانشکده الهیات آنکارا، استاد دکتر مهدی کریمی، مدیر گروه کلام مجتمع آموزش عالی حکمت و مطالعات ادیان و استاد دکتر رضانیا شیرازی به ایراد نظرات خود پرداختند.
در این جلسه، پروفسور شعبانعلی به پنج مبنای مهم دئیسم اشاره کرد و مشکل مهم دین گریزی در عصر حاضر، به ویژه در ترکیه را مربوط به نزاع عقل و ایمان متأثر از تاریخ مسیحیت در کشورهای غربی دانست.
استاد پروفسور مفید سلیم، در ادامه این جلسه به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: علوم جدید مانند فیزیک موجب ایجاد برخی از شبهات الهیاتی شده‌ است و از سوی دیگر، تناقضات عملکردی دین داران نیز افراد زیادی را دچار دین گریزی نموده است. ظاهراً راهکار مهم این است که ابتدا حاکمیت عقل و فطرت را در جامعه تثبیت کنیم و بر زبان دینی به صورتی جدید و روشمند تکیه نماییم.
همچنین در ادامه، دکتر رضانیا بر اهمیت گفت‌وگو در قرآن و سیره اهل‌بیت(علیهم‌السلام) تأکید نمود و چالش علم و دین را که در محتوای برخی از گزاره ها به وجود می آید، با تمسک به نظرات اندیشمندانی مانند علامه طباطبایی حل شدنی دانست.
پس از آن، دکتر کریمی نخست به چیستی الحاد مدرن و ویژگی های اساسی آن اشاره نمود و سپس رویکرد آن را دارای سه شاخصه سلبی، علمی و تهاجمی دانست و به همین جهت تأکید نمود که الحاد جدید کمتر به فلسفه و مناقشات عقلی تکیه می کند.
وی، در ادامه به مبانی مهم الحاد مدرن مانند انسان گرایی و تجربه گرایی اشاره کرد و راه کارهای مقابله با بعد نظری و عملی الحاد را در چند محور مهم تبیین و تأکید نمود که روش ها و راهکارهای این مقابله، با تمسک به کتاب و سنت قابل اصطیاد است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha