شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر / گردهمایی معاونین تهذیب حوزه‌های علمیه سراسر کشور در همدان

حوزه / معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه گفت: حضرت امام(ره) از روز اول یک حرف بیشتر نداشتند و فرمودند "شاه باید برود" و البته در این مسیر موفق هم شدند، چرا که در راهبری اجتماعی تمام اراده را بر روی یک موضوع اصلی متمرکز کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم‌زاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه، روز گذشته در بیست و سومین نشست هم‌اندیشی معاونین تهذیب حوزه‌های علمیه کشور که در همدان برگزار شد، با بیان اینکه موضع اصلی در این جلسه، رسالت اجتماعی است، اظهار داشت: امروز لازم است تا با ساحت‌های تربیتی آشنا شویم و با علم کامل نسبت به آن برای موفقیت در این عرصه و خصوصا تربیت طلاب برنامه ریزی انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه معاونت تهذیب باید پاسدار تربیت جامع و متوازن طلبه باشد، گفت: هر یک از معاونت‌های حوزه شاید تنها در یک بُعد دارای ماموریت هستند، اما هر آنچه که در رابطه با طلاب بر روی زمین باقی می‌ماند، بر عهده معاونت تهذیب است.

حجت الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری با اشاره به اینکه خروجی این نظام تربیتی حوزه باید یک طلبه جامع در تمام ساحت‌ها باشد، مطرح کرد: معاونت تهذیب همانند قسمت کنترل کیفیت، وظیفه چک‌ لیست نهایی را برعهده دارد.

وی با طرح این سوال که چه طور باید این صفات حسنه را در وجود طلبه ترویج داد، اظهار داشت: مدل‌های مختلفی وجود دارد تا تأمین کننده و تضمین کننده جامعیت تهذیب در طلبه باشیم، اما به دلیل آنکه عرصه کلان تربیت، دارای اهداف بسیار، متنوع و گسترده‌ای است، بنابراین با عناوین فراوانی روبرو هستیم و لذا کار هم سخت‌تر است.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه افزود: قرار دادن یک صفت نیک در وجود هر انسانی، با تک اقدام محقق نمی‌شود، به طور مثال با صحبت انگیزشی و یا یک جلسه درس و بحث طلبه نماز شب خوان نخواهد شد، بلکه ماه‌ها باید کار تربیتی انجام داد تا در این عرصه موفق شویم و این صفت نیک در جان طلبه بنشیند.

وی با بیان اینکه ایجاد هر صفت خوب و فضیلتی در طلبه نیاز به چندین سال فعالیت دارد، گفت: باید سعی کنیم تا در درون طلاب فضایل و خوبی را رشد دهیم اما نهایت فعالیت و ارتباط ما با طلاب ۶ سال است، که در این مدت هم ارتباط به صورت کامل نیست، بنابراین راه حل آن، پیدا کردن سر کلاف تربیت و سر شاخه‌های اصلی است و به بیان دیگر از بین هزار صفت خوب، صفاتی که مولد هستند را باید پیدا کنیم و در جان طلبه پدید بیاوریم.

حجت الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری با تاکید بر اینکه پس از آشنایی با این ساحت‌های مولد، نیازمند یک نظریه پشتیان هستیم تا شلوغی صحنه را مدیریت کند، مطرح کرد: نظریه‌ای به عنوان نظریه دومینو در اینجا مطرح است که هدف از آن، شناسایی حادثه تأثیر گذارتر و تلاش برای تحقق آن است، تا همانند یک دومینو انرژی خود را خرج یک نکته کنیم و سپس سایر عوامل اجتماعی تحت مدیریت آن قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه یک سیاستمدار موفق نسبت به همه چیز اظهار نظر نمی‌کند و برای خود نقطه تمرکز قرار می‌دهد، خاطر نشان کرد: حضرت امام(ره) از روز اول یک حرف بیشتر نداشتند و فرمودند "شاه باید برود" و البته در این مسیر موفق هم شدند، چرا که در راهبری اجتماعی تمام اراده را بر روی یک موضوع اصلی متمرکز کردند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در صفحه شلوغ تربیت انسان نیز باید بر یک موضوع تمرکز کنیم، گفت: معاونت تهذیب در مدارس، دارای بازوهای اجرایی و کمکی است و باید بتوانید به خوبی از آن بهره ببرید.

وی تصریح کرد: مدیر مدرسه سرسلسله این همیاران معاونت است، به نحوی که مدیر باید دغدغه‌مند امر تربیت باشد و لذا نیازمند همراهی و هماهنگی بین معاون تهذیب و مدیر مدرسه هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری عنصر دیگر در سازه تربیتی مدرسه را اساتید عنوان کرد و یادآور شد: اساتید به صورت مباشر، ساعت‌ها با طلاب صحبت می‌کنند و ارتباط دارند، در حالی که این ارتباط بین مدیر و طلبه به این اندازه وجود ندارد، بنابراین ظرفیت خوبی است که باید از آن به نحو احسن استفاده کرد.

وی با بیان اینکه ارتباط بین استاد و طلبه یک ارتباط تضمین شده و منظم است، اظهار داشت: شورای تهذیب عنصر بعدی است که از آن به عنوان کانونی می‌توان یاد کرد که می‌تواند تمام این اجزا را جمع و هماهنگ کند و برای آنها دستور العمل صادر کند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه معاونت تهذیب برای موفقیت در انجام وظایف خود دستش خالی نیست، گفت: استاد اخلاق، استاد راهنما و یا مسول پایه، مشاور و گروه‌های طلبگی همه این‌ها همیاران تربیت و یاران ما در جبهه تهذیب محسوب می‌شوند که باید از این ظرفیت برای پیشبرد اهداف معاونت تهذیب به درستی استفاده کرد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha