چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
وحیده محمدلو

حوزه/  استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی به ابعاد سیاسی و اجتماعی حضرت زهرا (س) اشاره کرد و گفت: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پایه گذار اصلی جهاد تبیین بود که با خطبه خوانی غراء خود در مسجد مدینه و روشنگری در بین مردم، جهاد تبیین را معنا کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، وحیده محمدلو امروز در مراسمی که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، با بیان این که بزرگداشت مراسمات و ایام منتسب به اهل بیت تعظیم شعائر الهی است، اظهار داشت: تعظیم شعائر الهی نشان گر تقوای باطنی و از علامات ایمان است و منظور از تقوا این است که همه اعمال و کارهای انسان برای خداوند باشد.

وی، اظهار محبت به اهل بیت و حضرات معصومین را از دیگر نشانه های تقوای الهی و تعظیم شعائرالله دانست و گفت: عزاداری برای حضرت زهرا (س) به دلیل وجود محبتی است که در دل های ما قرار دارد و باید عزاداری ها و مراسمات ما به سمت کسب آبرو برای اهل بیت(ع) باشد و از مراسماتی که بی حرمتی به اهل بیت باشد دوری شود.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی افزود: در مورد شهادت حضرت زهرا (س) دو روایت وجود دارد که در برخی احادیث ۷۵ روز و در مواردی دیگر ۹۵ روز بعد از رحلت نبی مکرم اسلام ذکر شده است و به همین دلیل نیز محبین اهل بیت(ع) این ۲۰ روز را به عنوان ایام فاطمیه عزاداری می کنند.

وی تصریح کرد: برای شیعیان فرقی نمی کند که تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) ۷۵ روز بعد از ارتحال نبی مکرم اسلام باشد یا ۹۵ روز، مهم این است که مردم بیشتر به یاد حضرت زهرا (س) باشند و بیشتر برای ایشان عزاداری و بیان فضایل شان را بکنند.

محمدلو با بیان این که حضرت زهرا (س) الگویی برای همه انسان هاست، تاکید کرد: حضرت زهرا (س) هم از لحاظ عبودیت و بندگی خدا در قلّه معنویت قرار دارند و این مطلب را اثبات میکنند که زن و مرد در رسیدن به کمالات معنوی هیچ فرقی باهم ندارند.

وی با بیان این که القاب حضرت زهرا سلام الله علیها به وضوح نشانگر کمالات معنوی ایشان است، گفت: حضرت زهرا سلام الله در جایگاه دختر دارای احترام فوق العاده از سوی پدر هستند و حضرت از شدت این رابطه عاطفی به ایشان لقب "ام ابیها" میدهند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با بیان این که نتیجه صبوری و بردباری حضرت زهرا (س) در قضیه شعب ابی طالب تربیت فرزندانی است که مانند حضرت مقاوم در برابر مشکلات زندگی باشند و به کم ها قناعت کنند، گفت: فاطمه زهرا سلام الله علیها وقتی در جایگاه همسری قرار میگیرند از همه جهات مادی و معنوی یار و همراه همسرشان علی مرتضی هستند تا جایی که امام علی علیه السلام درباره عظمت روحی ایشان می فرمایند: نِعْمَ الْعَوْنُ عَلی طاعَةِ اللّهِ ؛ فاطمه بهترین یار در انجام طاعات الهی است.

وی تصریح کرد: در مسایل مادی هم حضرت زهرا (س) آنچنان شوهرشان را درک میکنند که مولا علی علیه السلام درباره اش میفرمایند: فاطمه از من چیزی نخواست که توان خریدن آن را نداشته باشم و شخصیت حضرت آنچنان آرامش بخش بودند که مولا علی (ع) هرگاه به چهره فاطمه نگاه می‌کرد غم و اندوه از چهره اش زدوده می شد.

محمدلو بیان داشت: در قضیه اعطای تسبیحات حضرت زهرا از سوی پیامبر هم تقسیم کار در خانواده حضرت را شاهد هستیم که پیامبر کارهای بیرون از خانه را به مولا علی (ع) و کارهای داخل خانه را هم به حضرت زهرا (س) سپردند و در نیکی و احسان هم این خانواده سرآمد هستند.

وی با بیان این که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نقش مادری را با محور قرار دادن عدالت در تربیت فرزندان به جای آوردند، گفت: حضرت زهرا (س) در رفتارهای خود اهمیت عبادت، توحید، دفاع از نبوت و ولایت در جریان مباهله، روشنگری و دفاع از ولایت در ۴۰ شبانه روز رفتن به در خانه مهاجر و انصار و سخنرانی در جمع زنان مدینه به مردم نشان دادند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی به ابعاد سیاسی و اجتماعی حضرت زهرا (س) اشاره کرد و افزود: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پایه گذار اصلی جهاد تبیین بود که با خطبه خوانی غراء خود در مسجد مدینه و روشنگری در بین مردم، جهاد تبیین را را معنا کردند.

وی در پایان گفت: وصیت حضرت زهرا (س) مبنی بر غسل، کفن و دفن شبانه خود و مخفی بودن مزارشان مهم ترین دلیل بر حقانیت شیعه است و حضرت با فدا کردن خود در راه دفاع از امامت و ولایت حق و باطل را از هم جدا کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha