شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
موسوی حسب

حوزه/ کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: بی شک رشد کمالات انسانی و ترقی جامعه، مرهون مجاهدت معلمان و اساتید است.

حجت الاسلام سیدمحمود موسوی حسب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت فرارسیدن دوازدهم اردیبهشت ماه، سالروز شهادت آیت الله مرتضی مطهری و روز معلم ابراز داشت: مقام معلم و استاد در آموزه های دینی ما از چنان جایگاه و مرتبت والایی برخوردار است که امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند: هر کس به من یک حرف بیاموزد، مرا بنده ی خویش گردانده است و از سوی دیگر امام صادق(ع) در خصوص اهمیت احترام به معلم از سوی شاگردان تأکید می کنند که "نسبت به کسی که از او علم می آموزید، فروتن باشید"

وی افزود: از این حیث باید گفت که ۱۲ اردیبهشت، روز بزرگداشت و تکریم افرادی است که در مسیر تعلیم و تعلم جامعه از همه وجود خویش مایه می گذارند و مخلصانه در خدمت فرهنگ و علم هستند و لذا تجلیل از مقام آن ها کوچکترین وظیفه همه ماست.

وی همچنین گفت: در اسلام جایگاه والایی برای معلم و استاد ترسیم شده به نحوی که معلمی شغل انبیاء معرفی شده است و احترام به معلم در عرض احترام به والدین مورد تأکید دین و مکتب ماست.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: در اهمیت و عظمت این جایگاه همین بس که معلم با تعلیم و نشر علم، آدمیان را به سوی کمال و پیشرفت سوق می دهد و عشق و ایمان را بر لوح جان و ضمیر پاک انسان ها ثبت می کند و از این رو باید گفت که حقیقت تمام ترقیات و کمالات انسان مدیون معلم و استاد است.

وی افزود: بی جهت نیست که امیرمؤمنان علی(ع) می فرمایند: "به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی". همچنین امام صادق(ع) در حدیث گهرباری می فرمایند: "هر کس برای خدا دانش بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران آموزش دهد، در ملکوت آسمان ها به بزرگی یاد شود و گویند: برای خدا آموخت و برای خدا عمل کرد و برای خدا آموزش داد. "

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید توجه داشت که استاد و معلم، به عنوان مهم ترین عامل نظام تعلیم و تربیت، از نقش و جایگاه بسزایی برخوردار هستند، چه آن که آن ها علاوه بر نقش هدایت، حمایت و تقویت، در رشد و پرورش ابعاد وجودی دانش آموزان و دانشجویان نقش بی بدیلی ایفا می کنند.

حجت الاسلام موسوی حسب بیان داشت: اساساً رفتار و کردار و گفتار یک معلم درتغییر و تحول روحی و فکری دانش آموزانش تأثیر شگرفی برجای می گذارد، چه آن که همه فعالیت های او، از نحوه ی پوشش، گفتار و کردار تا افکار و اندیشه هایش در فرآیند رشد نسل جدید به شکل مستقیم یا غیرمستقیم مؤثر است و لذا رشد و کمالات هر جامعه ای متأثر از نقش آفرینی معلمان و اساتید آن می باشد.

وی گفت: بر این اساس باید تأکید کرد که پیش از هر چیز، معلم باغبان فطرت آدمی است؛ فطرتی که با فطرت الهی سرشته است و رسالت اش بیداری انسان ها و دمیدن روح معرفت به جان های ناآگاه و نیز افشاندن بذر معرفت بر مزرعه جان ها و تبدیل نهال وجود آدمی به شجره ی طوبی است تا ان شاءالله در نهایت زندگی او به حیات طیبه منجر شود.

این پژوهشگر حوزوی افزود: رهبر فرزانه انقلاب در خصوص نقش کلیدی معلم در رشد و بالندگی فرهنگی جامعه تصریح می کنند:"دست توانای معلم است که چشم انداز آینده ی ما را ترسیم می کند. معلم هم باید علم بدهد، هم باید روش تفکر را بیاموزد"

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: همه ما به جایگاه معلم و استاد به دیده تکریم و تجلیل واقعی بنگریم و زمینه ای فراهم کنیم که همه معلمان و اساتید، رهروی راه بزرگانی چون شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید مفتح باشند و بتوانند اهداف متعالی اسلام و انقلاب را در جامعه به خوبی با تربیت نسلی متعهد و صالح، دنبال کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha