شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دکتر فواد ایزدی

حوزه/ دکتر فؤاد ایزدی تصریح کرد: افول آمریکا در ابعاد و عرصه های مختلف همچون مباحث اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و...، غیرقابل انکار است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر فؤاد ایزدی، عصر پنج شنبه طی سخنانی در نشست"آینده جهان اسلام" که در خانه مصلحان قم و با مشارکت مؤسسه رسول السلام و مرکزعلوم نوین اسلامی(معنا) برگزار شد، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان چنین نشستی با حضور شخصیت های روحانی گفت: در منشور روحانیت حضرت امام (ره) با اشاره به مطالبه و انتظار نسل جوان از روحانیون بر این موضوع تأکید شده که روحانیت شیعه نه تنها باید توانمندی مدیریت جوامع اسلامی را داشته باشد بلکه باید توانمندی مدیریت جوامع غیراسلامی را نیز کسب کند و این موضوع میسر نمی شود مگر آن که پیش از هر چیز شناخت روحانیت و حوزویان ما از جوامع و اقتضائات مسایل بین الملل افزایش یابد.

وی افزود: آن چه مسلم است این که ضرورت حضور روحانیت در این عرصه ها بر کسی پوشیده نیست و لذا اگر فرد روحانی بخواهد نقش هدایت گری در عرصه بین الملل داشته باشد باید پیش از هر چیز مخاطب و محیط های بین المللی را به خوبی بشناسد و از این حیث بنده معتقدم که نیاز است در قم و در درون مجموعه های حوزوی بیشتر روی این موضوعات کار شود.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به این که بین افول و تجزیه و فروپاشی تفاوت های معناداری وجود دارد، گفت: هر چند که جریان های تجزیه طلب سال هاست که در آمریکا حضور و فعالیت دارند اما تأثیرگذاری به آن معنا ندارند، ضمن آن که باید توجه داشت این که ایالتی از آمریکا جدا شود، فعلاً شواهدی مبنی بر این قضیه وجود ندارد.

کارشناس و تحلیلگر مسایل بین الملل افزود: از سوی دیگر این که ایالات متحده آمریکا نیز مثل شوروی به سمت فروپاشی پیش برود، شواهد زیاد و قوی ای در این باره وجود ندارد اما در خصوص افول آمریکا اجماع وجود دارد و این کشور به سمت کاهش قدرت و هژمونی خود پیش می رود.

وی بیان داشت: برخی در داخل کشور ما که نمی خواهند درباره آمریکا از عبارت افول استفاده کنند می گویند آمریکا خودش را اصلاح و ترمیم می کند اما شواهد جدی مبنی بر افول آمریکا در ابعاد و عرصه های مختلف وجود دارد که غیرقابل انکار است.

ایزدی همچنین خاطرنشان کرد: برای این که بدانیم چرا آمریکا افول کرد لازم است که قبلش بدانیم که چرا این کشور قدرت بزرگی شد و ریشه ها و زمینه های آن چه بوده است. در این باره باید توجه داشت که ابتدا آمریکا از حیث قدرت نظامی مطرح شد و همین قدرت نظامی برایش قدرت اقتصادی آورد و بعد واجد قدرت سیاسی شد و دیگر بعد مهم قدرت در این زمینه قدرت نرم بوده است به نحوی که آمریکایی ها با استفاده از ابزار رسانه و جریان فرهنگی توانستند افکار عمومی را تا حدودی در جهان متمایل به خود سازند.

وی گفت: قدرت مهم دیگر ناظر به قدرت نهادسازی است به این معنا که ساختارهایی داشته باشد که قدرت خود را حفظ کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: ایالات متحده هنوز برای بحث نظامی بیشترین هزینه را می کند اما در خیلی از مواقع از جمله غرب آسیا نتیجه لازم را نگرفته است، کما این که در سوریه بیشترین هزینه را کردند اما سفر آقای رئیسی به دمشق نشان داد که آن ها به اهدافشان نرسیده اند

وی افزود: امروزه بسیاری از متفکران و فرماندهان نظامی آمریکا به افول قدرت این کشور و از آن سو قدرت گیری ایران اسلامی معترف هستند.

ایزدی همچنین با بیان این که ما در زمینه برگزاری رفراندوم نسبت به آمریکا سه بر صفر جلو هستیم چرا که تجربه سه بار برگزاری آن را در داخل کشورمان داریم، گفت: جالب این است که در قانون اساسی آمریکا هیچ اشاره‌ای به رفراندوم نشده و دلیلش هم این نیست که افرادی که قانون اساسی آمریکا را نوشته‌اند فراموش کردند و به این مسئله توجه نداشتند، دلیلش این است که افرادی که قانون آمریکا را نوشتند و در راس حکومت قرار گرفتند متعلق به یک درصدی های جامعه آمریکا بودند و این ترس را داشتند که اگر عموم مردم ابزارهایی برای ارائه نظرات خود داشته باشند، این ابزار ها ممکن است در مقابل آن اقلیت که همان یک درصد است، مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ما در آمریکا هیچ رفراندومی در سطح ملی مشاهده نمی کنیم البته در برخی ایالت‌ها برای مباحث محلی ممکن است از جمعیت یک رای گیری‌ای شود که آن هم اسمش رفراندوم نیست ولی این هم باید به گونه ای باشد که قوانین دولت مرکزی را نقض نکند، به عنوان مثال هیچ ایالتی نمی‌تواند بگوید می‌خواهد بحث تحریم های آمریکا علیه ایران، چین و روسیه را نقض کند چون در قانون فدرال این اجازه وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha