جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 1090320
۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
جشن دهه کرامت در مدرسه علمیه الزهرا (س) شوش

امام جمعه شوش گفت: خودشناسی و شناخت دقیق خود ارتباط مستقیمی با خدا دارد و کسی که خود را نشناسد نمی تواند نسخه شفا بخشی برای خود داشته باشد لذا مسیر سعادت در گرو شناخت خود است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اهواز، حجت الاسلام مهدی علیزاده امروز در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه الزهرا (س) شوش با اشاره به روایتی از اهل بیت(ع) مبنی براینکه «مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّه» گفت: خودشناسی یکی از نکاتی که نه تنها در قرآن و روایات بیان شده، بلکه متفکرینی مثل سقراط که ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح زندگی می کردند، بحث خودشناسی را مطرح کرده اند.

وی ادامه داد: در اصول کافی جلد ۲ آمده است که امام صادق (ع) خطاب به عبدالله بن جندب می فرمایند: «إنَّکَ قَدْ جُعِلْتَ طَبیبَ نَفْسِکَ وَبُیِّنَ لَکَ الدّاءُ وَعُرِّفْتَ آیَةَ الصِّحَةِ وَ دُلِلْتَ عَلَی الدَّواءِ، فـَانـْظُرْ کَیْفَ قِیامـُکَ عَلی نَفْسِک؛ به یقین تو را طبیب خودت قرار داده اند، درد و مرض را بر تو بیان کرده اند و نشانه های سلامتی را هم به تو آموخته اند و داروی درد را هم به تو راهنمایی کرده اند، پس بنگر که چگونه به سعادت خود می پردازی و به خودت می رسی». براساس این حدیث، تمام آنچه را که می خواهی باید در خود جستجو کنی.

امام جمعه شوش ادامه داد: گاندی می گوید، من کتاب های هندوها را که به نام اوپاندیشا هست را خوانده ام که سه مطلب را از آنها یاد گرفته ام. یک، در جهان یک شناسایی بیشتر وجود ندارد و آن خود است. دوم، هر کس آنچه را که باید واقعا بشناسد می تواند به خدا شناخت پیدا کند و سوم، یک نیک و یک خیر بیشتر نداریم. خیر تسلط به خویشتن و نیکی هم دوست داشتن به خود است.

وی خاطرنشان کرد: در تمام عالم هستی متفکرین اسلام و قبل از اسلام همه نسبت به شناخت خود بسیار تمرکز کرده اند.

حجت الاسلام علیزاده دو اتفاق را نتیجه خودشناسی معرفی کرد و گفت: شناخت خدا در گرو شناخت خود است و دوم اینکه، همان چیزی که امام صادق (ع) فرمودند که ما وقتی خودمان را بشناسیم می توانیم بدانیم چه کاری را باید انجام دهیم و چه کاری را نباید انجام دهیم.

امام جمعه شوش خاطرنشان کرد: متفکرین فیزیکالیسم پدیده شناخت خود را به ماده نسبت می دهند و از این امر فرار می کنند که به خدا نسبت دهند و این در حالی است که قصه تفکر و انفس در عالم هستی، انسان را به خدا می رساند.

وی بیان کرد: گرایش های معنوی با هیچ امری قابل اندازه گیری نیستند، مانند انسانی که جان خودش را فدای جامعه می کند. قیام امام حسین (ع) و جنگ هشت سال دفاع مقدس از جمله اهداف مقدس معنوی هستند که در آنها هیچ توجیه مادی که سود و منفعتی داشته باشند، پیدا نمی کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha