دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
رضایی اصفهانی

حوزه/ مبانی، اهداف، اصول حاکم و شاخه های روان شناسی  چهار عرصه مهم دخالت قرآن در امر روان شناسی است، این معجزه الهی در مبانی هستی شناسی، انسان شناسی و... دخالت می کند، قرآن در عرصه مبانی و هستی شناسی حرف برای گفتن دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی رئیس مجتمع عالی قرآن و حدیث در نشست علمی "مرجعیت علمی قرآن در روانشناسی" که در غرفه مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه واقع در بخش حوزوی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد در سخنانی به تبیین چگونگی و عرصه های مختلف مرجعیت علمی قرآن به ویژه در ساحت روانشناسی پرداخت و گفت: بحث از مرجعیت علمی قرآن از مباحث نوظهور است که در دهه های اخیر اوج گرفته است و کتاب ها و مقالات متعددی راجع به این موضوع نوشته شده است.

وی اضافه کرد: حداقل ۱۵ معنا برای مرجعیت علمی قرآن بیان شده و گاهی به معنای منبع بودن است، یعنی یکی از منابع اربعه بوده و گاهی مرجعیت علمی قرآن مرجعیت امضایی است و در زمینه علوم حدیث زمانی که می‌گویند قرآن مرجع است، یعنی این که مرجع رد و قبول است.

رئیس مجتمع عالی قرآن و حدیث تاکید کرد: یکی از مهمترین پیامد مرجعیت قرآن، تحول در علوم است یعنی اگر بپذیریم یک مدل علوم تربیتی و اگر نپذیریم علوم تربیتی دیگری خواهیم داشت؛ همچنین مرجعیت باعث تولید علوم انسانی قرآن بنیان می‌شود، تولید تفاسیر جدید یعنی تخصصی میان رشته‌ای هم یکی دیگر از پیامدهای مرجعیت علمی قرآن است.

وی افزود: مرجع یعنی محل رجوع و علم هم مشخص است اما باید دید ترکیب این کلمات به چه معناست، مرجعیت علمی قرآن که گفته می شود گاهی مراد مرجعیت علمی در فقه یا مرجعیت علمی در حدیث یا مرجعیت در جهت دهی به علوم و یا گاهی مرجعیت معرفتی مراد است که همه این ساحت ها در جای خود بحث مفصلی دارد.

رییس مجتمع عالی قرآن و حدیث گفت: گاهی نیز گفته می شود قرآن مرجع است در پاسخ به سوالات زمانه، در این معانی آنچه مدنظر است جهت دهی به علوم انسانی است و در این نشست علمی در صدد تبیین چگونگی جهت دهی قرآن کریم به روان شناسی هستیم تا ببینیم کجاها قرآن می تواند در روان شناسی جهت دهی کند و چرا در این عرصه نیز قرآن مرجع علمی دارد؟

رئیس انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم ادامه داد: از قرآن، عقل و تاریخ می توانیم برای مرجعیت علمی قرآن دلیل و مدرک بیاوریم مثلا قرآن می فرماید "هدا للناس" ناس یعنی عموم مردم و هدی هم مطلق است در همه عرصه ها، پس قرآن هدایت است در همه عرصه ها مانند امور سیاسی یعنی سیاست را جهت می دهد، امور اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و....، اخلاق، مدیریت و سایر دانش ها نیز همین گونه است، دلیل دیگر برای مرجعیت علمی قرآن این است که قرآن فرقان است و فصل الخطاب است و کار را تمام می کند، دلایل عقلی دیگری هم هست همانند اینکه بگوییم قرآن کریم حجت الهی است و تحریف نشده است در احادیث هم به این حقیقت اشاره شده است.

وی افزود: قلمرو روان شناسی در قرآن بسیار مهم است چرا که قرآن در علوم دخالت دارد و برای آن حرف دارد، قرآن کریم حد میانه را رعایت کرده است و کلیات را بیان کرده اما جزییات را بیان نمی کند.

این محقق و کارشناس علوم قرآنی بحث مبانی و عرصه های مرجعیت قرآن در روان شناسی را در چهار عرصه تبیین کرد و گفت: مبانی، اهداف، اصول حاکم و شاخه های روان شناسی چهار عرصه مهم دخالت قرآن در امر روان شناسی است، این معجزه الهی در مبانی هستی شناسی، انسان شناسی و... دخالت می کند، قرآن در عرصه مبانی و هستی شناسی حرف برای گفتن دارد.
وی در پایان گفت: عرصه بعدی اهداف است، اینکه هدف دانش روان شناسی را چه بدانیم و چه باشد را قرآن دخالت می کند و جهت علم و روان شناس را تغییر می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha