یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
تصاویر/ دیدار رئیس مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه‌های علمیه با آیت الله اعرافی

حوزه/مدیرحوزه های علمیه گفت: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات باید به پیشواز شبهات بروند، دقیق آن را ببیند و با پیشقدمی به مصاف با آن برود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیرحوزه های علمیه در دیدار رئیس و معاونین مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم اظهارکرد: حقیقتا از فعالیت های اثربخش و تأثیرگذار مرکز مطالعات و پاسخ به شبهات تقدیر و تشکر را دارم. در دوره اخیر شاهد تطور، تحول و پیشرفت چشمگیر در این مرکز بوده ایم. البته در ادوار گذشته دوستان فعالیت ها و تلاش های ارزشمندی داشته اند و جا دارد از آنان نیز تشکر داشته باشم. همچنین جا دارد قدردان استادان، فضلا و پژوهشگرانی که نقش کلیدی در تولید محتوا و ارتقای مرکز دارند، باشیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه حجت الاسلام پورامینی(رئیس مرکز) فردی پرتلاش، خوش فکر، متواضع و بردبار است، افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند، در عرصه پاسخ به شبهات اگر بخواهیم فعال باشیم باید کارها هر چه عمیق تر، بنیانی تر و پیش‌بینانه تر باشد. این مرکز باید به صورت عمیق به پیشواز شبهات بروند و در برابر آنان پیشقدم باشد.

آیت الله اعرافی با ارائه ۱۲ توصیه راهبردی به مجموعه مدیریت و همکاران مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم ادامه داد:پیشتازی در شبهه زدایی، بهره گیری از فناوری های نوین به ویژه هوش مصنوعی در تسریع پاسخ به شبهات نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: در پاسخ به شبهات و هر کاری که انجام می دهید باید به حجت رسیده باشید و آن پاسخ باید از اعتبار روایی و اجتهادی بهره مند باشد. استحکام مبانی در پاسخ ها و اتقان روش های دقیق از مهمترین اصولی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

مدیر حوزه های علمیه گفت: ضرورت تئوری پردازی و نظریه پردازی در مواجه با شبهات همچنین نگاه درست منظومه ای و نظام‌وار بر اساس تئوری جامع بسیار مهم است. بهترین الگو را می توان علامه طباطبایی و شهید مطهری یا در دهه اخیر آثار آیت الله مصباح یزدی نام برد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: رصد و ارزیابی دو نکته مهم است که اگر به درستی و عمیق انجام شود، مسیر و راهبرد را نشان خواهد داد در این میان راه اندازی یک شبکه تعاملی و ارتباطی منسجم در شهرها و استان ها، همچنین برقرار و مشارکت عمیق بین صف و ستاد، همچنین معاونین ستادی حوزه و سایر مراکز حوزوی که به نوعی می توانند یاری رسان شما باشد، بسیار ارزشمند و پرفایده است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: ترجمه تولیدات به زبان های دیگر با توجه به ظرفیت عظیمی که امروز در شهر مقدس قم به جهت حضور صدها طلاب غیرایرانی وجود دارد، این فرصت را ایجاد کرده تا به روز ترین پاسخ به شبهات را به زبان های مختلف ترجمه در اختیار جهانیان قرار دهید، ترجمه مکتوبات مربوط به شبهات همچنین مشارکت بیش از پیش با امر تبلیغ و طرح های تبلیغی امین، هجرت و ... که در حوزه علمیه وجود دارد، می تواند این ظرفیت و توانایی بیش از پیش به اقدام و عمل نزدیک کند.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: برقرار ارتباط مؤثر و شبکه سازی با مخاطب جامعه اعم از دانش آموزان، دانشجویان، کارگران، صنعت گران، می تواند این ظرفیت را پرثمرتر کند.

امام جمعه قم تصریح کرد: ایجاد ارتباط و تعامل با بخش های مختلف مدیریت حوزه و شناسایی حلقه های اتصال می تواند کمک شایانی به سرعت بخشیدن فعالیت ها و طرح های مرکز می دهد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین پورامینی، رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم گزارشی از فعالیت های این مرکز ارائه کرد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha