یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
نشست هم‌اندیشی با اساتید

حوزه/ نشست هم‌اندیشی حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان و اساتید مدارس علمیه شهر یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، نشست هم‌اندیشی حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان و اساتید مدارس علمیه شهر یزد در محل مدیریت حوزه علمیه برگزار شد.

این نشست هم‌اندیشی با موضوع دوره‌های تابستانی و با محوریت بیان راهکارها و چگونگی برگزاری دوره ها و ایجاد انگیزه طلاب جهت شرکت در این دوره ها تشکیل شد.
حجت الاسلام و المسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد با بیان این مطلب که طلبه‌ها همچون فرزندان ما هستند و نباید رها شوند از اساتید حاضر در جلسه درخواست کرد تا نظرات و راهکارهای خود را در این زمینه بیان نمایند.
مدیر حوزه علمیه یزد با اشاره به شهادت حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهید جمهوری اسلامی ایران، عنوان کرد: معمولاً انسان‌ها تا زمانی که زنده هستند کسی آنها را نمی‌شناسد و زمان یکی از حجاب‌ها می‌باشد و وقتی که می‌روند تازه شناخته می‌شوند.
وی ادامه داد: یکی از مواردی که باعث شد که امروز رئیس جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران شهید حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی شناخته شود و به این شناختن نیز افزوده شود بحث توسل و زیارت‌هایی است که در رابطه با امام رضا علیه السلام داشته‌اند.
حجت الاسلام والمسلمین شمس با بیان این مساله که لقب (رضا) را خداوند تبارک و تعالی به وجود نازنین امام رضا علیه السلام داده اند، تشریح کرد: بنا بر روایتی که در کتاب عیون اخبار الرضا نقل شده است خداوند امام هشتم شیعیان را به رضا ملقب کرده است که در این روایت آمده است که احمد بن ابی‌نصر بَزَنْطی‌ از امام جواد(ع) سؤال کرد: گروهی از مخالفان شما معتقدند که مأمون، لقب رضا را به پدر شما داد، چون به ولایت‌عهدی او رضایت داد، امام جواد(ع) در پاسخ فرمود: به خدا دروغ گفته‌اند و کار نابجایی مرتکب شده‌اند، بلکه خداوند، علی بن موسی(ع) را رضا نامید؛ چون او مورد رضایت خدا در آسمان و مورد رضایت پیامبر اکرم(ص) و دیگر امامان در زمین بود و در ادامه روایت آمده است که بزنطی از امام پرسید مگر همه پدرانت (امامان) مورد رضایت خداوند، پیامبر(ص) و ائمه(ع) نبودند؟ پس چگونه پدرت از بین آنها «رضا» نامیده شد؟ امام فرمود: برای اینکه دشمنان و مخالفان او همانند دوستان و موافقانش از وی راضی بودند و هیچ‌یک از پدرانش این‌چنین نبودند؛ از این‌رو پدرم از میان آنها ملقب به رضا گردید.
استاد حوزه علمیه استان یزد گفت: در صلواتی که امام حسن عسکری علیه السلام به یاد یکی از یارانشان دادند در مورد امام رضا علیه السلام نکته‌ای دارد که بیان می شود: خدایا هرکس بخواهد تو راضی بشوی واسطه اش امام رضا علیه السلام است.و آن دعا این است: اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الَّذِی ارْتَضَیْتَهُ وَ رَضَّیْتَ بِهِ مَنْ شِئْتَ مِنْ خَلْقِکَ‌ - پروردگارا درود فرست بر علی بن موسی آنکه او را محبوب و پسندیده خود قرار دادی و از هر کس از خلقت خواستی او را بمقام رضا و خشنودی خود مخصوص گردانیدی - اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَی خَلْقِکَ وَ قَائِماً بِأَمْرِکَ وَ نَاصِراً لِدِینِکَ وَ شَاهِداً عَلَی عِبَادِکَ‌ - پروردگارا و چنانکه آن حضرت را حجت خود بر خلق و نگهدار و ناصر و یاور دین و شرع خود قرار دادی و گواه و مثل اعلا بر بندگانت گردانیدی
- وَ کَمَا نَصَحَ لَهُمْ فِی السِّرِّ وَ الْعَلاَنِیَةِ وَ دَعَا إِلَی سَبِیلِکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ - و چنانکه ای خدا او بندگانت را پنهان و آشکار نصیحت و اندرز کرد و خلق را با حکمت و موعظه و اندرز به راه تو دعوت کرد - فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ وَ خِیَرَتِکَ مِنْ خَلْقِکَ إِنَّکَ جَوَادٌ کَرِیمٌ‌ - پس درود فرست بر او بهترین درودی که بر احدی از اولیاء و خاصان و برگزیدگان از خلقت فرستادی که تو خدای با وجود و کرم و احسانی.
حجت الاسلام والمسلمین شمس عنوان کرد: آیت الله جوادی آملی می‌فرماید: واسطه فیض رضوان الهی امام رضا علیه السلام است.
وی ادامه داد: بعد از دعای توسل معروف در مفاتیح الجنان یک دعای توسل دیگر است که در آن برای هر امام یک لقب و یک درخواست خاصی است، اگرچه همه ائمه واسطه تمام فیوضات الهی هستند اما در این دعای توسل هر امامی را برای درخواست خاصی واسطه قرار می‌دهیم. لذا آیت الله جوادی آملی از این دعا استفاده کرده است و به این رسیده که امام رضا علیه السلام واسطه فیض رضوان الهی هستند.
حجت الاسلام والمسلمین شمس عنوان کرد: بنده از نزدیک شاهد آن بودم که شهید رئیسی چنان اشک و توسلات داشتند که با همین اشک و توسلات این رضوان الهی را گرفتند، یعنی امام رضا علیه السلام را واسطه قرار دادند و به این رضوان الهی یعنی مقام شهادت رسیدند.
حجت الاسلام والمسلمین شمس با اشاره به رساله حقوق امام سجاد علیه السلام و بیان حق شاگرد نسبت به استاد، عنوان کرد: امام زین العابدین علیه السلام می‌فرمایند: واما حق رعیتک بالعلم؛ فان تعلم ان الله قـد جعلک لهم فیما آتاک مـن العلم؛ و ولاک من خزانه الحکمـه؛ فإن احسنت فیما ولاک الله من ذلک و قمت بـه لهم مقام الخازن الشفیق؛ الناصح لمولاه فی عبیده؛ الصابر المحتسب الذی إذا رای ذا حاجه اخرج له من الاموال التی فی یدیه کنت راشدا؛ و کنت لذلک آملا معتقدا وإلا کنت له خائنا و لخلقه ظالما و لسلبه و عزه متعرضا - اما حق جاهل برعالم یا متعلم برمعلم آنست که بداند خداوند متعال اورا امام و راهنما قرار داده است به جهت علمی که به او عطا نموده است وکلید خزانه حکمت را به دست او داده است؛ پس اگر با آنها که نمی دانند احسان و نیکی نمود و از علمی که خداوند به او عطا نموده با مهربانی به آنها آموخت و در نصیحت و راهنمائی آنان بـا صبر و حوصلـه قدم برداشت؛ و برای نجات جامعه از جهـل و نادانی؛ از خزانه ی علمی که خدا در اختیار او گذاشته است انفاق کرد؛ ایـن عالم و معلم هدایت شده و هدایت گر است و از روی اعتقاد و ایمان؛ خدمتکار جامعه انسانی است. اما اگر از آنچه می داند انفاق نکند و علم خود را از دیگران دریغ بدارد؛ خیانتکار بوده و نسبت به خلق خداوند ظالم محسوب می گردد.
وی ادامه داد: چند نکته در این مطلب وجود دارد و آن این است که حقوق طلبه‌ها و شاگردان نسبت به شما اساتید اولاً این است که بدانیم علمی که داریم خدا به ما داده است که اگر علم را از جانب خدا بداند دیگر بخل نمی‌ورزد و حواسش به زیردستان و شاگردانش بوده و خداوند خزائن علم را در این صورت برای او باز می‌گرداند و وقتی انسان به خزائن علم برسد دیگر این خزائن پایانی ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین شمس اضافه کرد: دوم این است که بدانیم خداوند ما را قیمی برای آنها قرار داده است و قیم تمام هم و غمش این است که اموال آن بچه‌ها را حفظ کند و در اینجا آن اموال همان علم، دانش، تقوا و معنویت است که ما موظفیم آن را حفظ کنیم و مواظب آنها باشیم.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha