شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به ضرورت توجه به نهاد خانواده، گفت: قلمرو نیاز به حضور زنان در جامعه دینی اگر بیشتر از مردان نباشد، کمتر نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدمصباح عاملی، به مناسبت آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی در جمع طلاب مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد، گفت: یکی از ارکان انقلاب اسلامی و به‌طورکلی حرکت مستمر اسلام و تشیع در طول تاریخ، نقش بایسته و شایسته زنان بوده است.

وی بابیان اینکه در دنیا سه نگاه و جریان " تجددگرا"، " تحجر آمیز" و "عقلانیت دینی"، نسبت به شخصیت زن مطرح است، تشریح کرد: جریان تجددگرا در خارج از ایران، مبتنی بر تفکرات خاص خود است و معتقدند که شخصیت زن باید برون خانواده تعریف شود و نگاهی ابزاری و در خدمت قدرت‌های بزرگ و سیاستمداران دنیا و بازیچه دست این هوس رانان باشد. البته برخی در داخل ایران نیز با تقلید کورکورانه به آن سمت حرکت می‌کنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به جریان مذهبی تحجر آمیز نسبت به زن، ادامه داد: تحجرگراها، نگاهی محدود به فعالیت زن داشته و دارند که بر خواسته از تفسیر اشتباه از دین است و از دیدگاه آنان، دین مجموعه‌ای از آداب‌ورسوم و عبادات فردی است که زن در این دیدگاه بسیار محدود می‌شود.

وی بابیان اینکه جریان سوم، برخاسته از اسلام ناب است که بر عقلانیت دینی تاکید دارد، افزود: بر خلاف ادعایی که در دیدگاه نخست وجود دارد و شخصیت آزاد در عین محدودیت ابزاری برای زن تعریف می‌شود و در دیدگاه دوم نیز زنان به‌عنوان ضعیفه، کارگر و خدمتکار محسوب می شوند و هیچ مسئولیت کوچکی حتی در درون خانواده ندارند، در نگاه عقلانیت دینی و مذهبی، زن آزاد است و در فعالیت‌های مختلف با تکیه‌بر اسلام ناب، فرصت بروز و ظهور دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به اینکه مثبت‌ترین نگاه به شخصیت زن، نگاه عقلانیت دینی است که مرز نمی‌شناسد و در هرکجا و هر عرصه می‌تواند نقش‌آفرینی کند و محدودیتی برای آن ندارد، اضافه کرد: در این دیدگاه بحث توانمندی زن مدنظر قرار می گیرد و دو سؤال مطرح می‌شود که اولاً "باوجود برادران چه نیازی به حضور بانوان است؟" و دوم اینکه " آیا زن توانایی دارد تا در عرصه‌هایی که مدنظر است نقش‌آفرینی کند؟

وی در جواب این نکات، با اشاره به آیه « مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَیٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ(نحل/97) ، گفت: خداوند استعداد رسیدن انسان به حیات طیبه را به زن و مرد داده است و نیز بحث شخصیت زن از نگاه قرآن در چهارعنصر "فطرت توحیدی"، " جوهره‌ی ذاتی"، " کرامت انسانی" و " استعدادتکاملی" تشکیل‌دهنده هویت انسان مطرح می‌شود که مشترک بین زن و مرد است لذا هیچ تفاوتی در آنها برای رسیدن به تکامل نیست.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی بیان کرد: قلمرو نیاز به حضور زنان در جامعه دینی اگر بیشتر از مردان نباشد، کمتر نیست، زیرا جامعه از خانواده‌های متعدد تشکیل می شود و زن به‌عنوان هسته‌ی اصلی در خانواده باید مورد توجه باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان مطرح کرد: اگر خانواده صالح باشد، جامعه سالم می‌شود و اگر اینگونه نشود، جامعه فاسد خواهد بود، لذا در صورتی که سنگ بنا در این نهاد مهم، درست نهاده نشود، به اصطلاح، «تا ثریا می‌رود دیوار کج».

زن، هسته‌ی اصلی تشکیل خانواده و جامعه است

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان اینکه مهمترین رشته‌های تخصصی مربوط به خانواده است که هسته‌ی اصلی و نقش‌آفرینی آن را بانوان تشکیل می‌دهند، ابراز کرد: زن بدون سواد و دانش نمی‌تواند مدیریت درستی در خانه و بین اعضای خانواده خود داشته باشد لذا ارتقای سطح دانشی، بینشی و بصیرتی بانوان، یکی از ضروریات در دیدگاه عقلانیت دینی است.

وی با اشاره به اینکه مسائل مرتبط به کودکان یک حرکت ضروری است که در حوزه علمیه خراسان با عنوان " معراج"  آغازشده است، گفت: با توجه به اینکه تربیت کودک سلیقه‌ای نیست و باید علمی، دینی و با استفاده از دانش روز باشد لذا اجرای این طرح ضرورت دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با تأکید بر اینکه بحث نیاز به حضور بانوان و خواهران در عرصه‌های مختلف بدیهی است، ابراز کرد: اگر علم جهت‌دار و هدفمند نباشد، زنان نمی‌توانند با توجه به گستردگی علم، نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند و از این‌ رو مدارس علمیه خواهران فعالیت دارند.

تأثیر نقش‌آفرینی زن در تاریخ اسلام

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در بخش بعدی سخنان خود بابیان اینکه عنصر تعیین‌کننده در حرکت‌های انقلابی، سیاسی، اجتماعی و ... زنان هستند، گفت: نقش‌آفرینی زن در تاریخ اسلام در سه حرکت « بعثت»، «ولایت‌پذیری و استمرار بعثت و رسالت» و حادثه افتخارآفرین «عاشورا» نقطه عطف بود، آنچنان که نمی‌توان آنها را از تاریخ جریان ساز اسلام جدا کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به اینکه مال و اموال حضرت خدیجه(س)، جزئی از کار ایشان در جریان بعثت محسوب می‌شود و پشتوانه علمی و حمایتی او از نبی مکرم اسلام(ص)، گفتمان بعثت را آغاز کرد، افزود: شروع حرکت اسلامی و بعثت نبوی با حمایت و نقش‌آفرینی یک زن، که بزرگ‌ترین حادثه تاریخی را ایجاد کرد، صورت گرفت و در ادامه‌ی جریان اسلام نیز، مسئله ولایت مطرح شد که بزرگترین سند زنده حقانیت امام علی(ع) حمایت تا سر حد شهادت فاطمه زهرا(س) به‌عنوان بانوی یگانه اسلام، بود.

حضرت زینب(س)؛ سردار مقاومت

وی با بیان اینکه در حادثه کربلا، پرچمداری سردار مقاومت حضرت زینب(س) جریان ساز شد، گفت: قیام امام حسین(ع) و حادثه کربلا دو بخش "خون "و "پیام" دارد؛ امام حسین (ع) و هفتادودو تن از یاران باوفایشان، خون خود را نثار حرکت جهانی و توحیدی کردند و حرکت دوم نیز، پیامی بود که حضرت زینب(س) به دنیا صادر کرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به نقش‌آفرینی زنان از بدو اسلام تا کنون، در پایان خاطرنشان کرد: زنان با حضور درصحنه‌های مختلف علمی، اجتماعی، دانشی و بصیرتی و همچنین مقاومت‌های داخلی و بین‌المللی امروز، بزرگترین نقش تاریخی خود را در این حماسه بزرگ ایفا می‌کنند که امیدواریم به ظهور حضرت حجت(عج) منتهی شود.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha