سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کد خبر: 903266
۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
قطبی

حوزه/ اصولگرایی یک منطق تفکر است، یک روش اصولی برای بنیادگرایی، یک نگرش عمیق به دین و دینداری در جامعه، یک سیستم برای استقرار حکومت دینی، اصولگرایی یعنی پاسخگویی به نیازها و مسائل جامعه برپایه استنباط دینی و نه استشهاد انسانی.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان،  حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی در یادداشتی به تبیین مفهوم اصولگرایی در جریان سیاسی کشور پرداخت، وی در این باره آورده است :

اصولگرایی یعنی فهم عمیق برای دستیابی به منطق بنیادین اسلام و تلاش برای استقرار آن در جامعه، اصولگرایی یعنی در مواجهه با مشکلات به جای رفتن به سمت غرب و تفکرات چپ و سوسیال و... به سراغ آموزه‌های دینی برویم و راه‌حل دینی پیدا کنیم، اصولگرایی یک منطق تفکر است، یک روش اصولی برای بنیادگرایی، یک نگرش عمیق به دین و دینداری در جامعه، یک سیستم برای استقرار حکومت دینی، اصولگرایی یعنی پاسخگویی به نیازها و مسائل جامعه برپایه استنباط دینی و نه استشهاد انسانی.

با این وصف هرکجا به راه‌حل‌هایی دست دراز کنیم که با منطق و تفکر بنیادین اسلام مغایرت دارد در واقع از اصولگرایی فاصله گرفته‌ایم حتی اگر این خواسته از زبان اصولگرایان بیان شود. یکی از قطعه هایی که اوراق شده‌ی تفکر لیبرال دموکراسی است و گاهاً از زبان خودی‌ها مطالبه می‌شود، شفافیت آرای نمایندگان مجلس است.

این در حالی است که در منطق اسلام وقتی به کسی وکالت می‌دهیم در واقع به او اعتماد کرده‌ایم و به تصمیم او التزام داریم و اعتماد در منظومه فکری اسلام جایگاه رفیع و بلندی دارد در حالی که در منطق لیبرال دموکراسی و نگرش‌های چپ گرایانه، اعتماد به معنای التزام نیست. حال اگر به تصمیم کسی که به او اعتماد کرده و وکالت داده ایم التزام نداشته باشیم و در فهم او تردید کنیم این مغایر معنای وکالت در اسلام است.

در منطق جمهوری اسلامی ایران رای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبتنی بر قاعده وکالت است و از نظر فقهی وکیل از سوی موکل ماذون به انجام اموری است که به او وکالت داده شده و از آنجا که موکل در دوره وکالت یعنی چهار سال حق عزل وکیل را از خود سلب کرده و به او وکالت تام و بدون بازگشت داده است صرفاً می تواند از نتایج عملکرد او کسب اطلاع کند و نه از فرایند تصمیم گیری او، به اضافه اینکه وکالت در مجلس شورای اسلامی نوعی وکالت مشاع و اشتراکی است و وکیل مستقلاً استطاعت انجام موضوع وکالت را ندارد و در نتیجه نتایج حاصل از عملکرد وکلا هم مشاع و مشترک است.

بر این اساس مطالبه شفافیت در آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی از یک سو مُستَظهر به احکام قطعی نیست و از سوی دیگر بازی در میدان تفکر لیبرال دموکراسی و نگرش‌های چپ گرایانه است و در مجموع با منطق اصولگرایی قابل جمع نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha