سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
سیدحسین مومنی

حوزه/ سخنران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با بیان اینکه هر چیزی را باید با دلیل اثبات و یا رد کنیم، گفت: ما در اصول دین حق تقلید نداریم و هر کدام از ما به اندازه توان، درک و فهم خود باید برای اصول دین دلیل اقامه کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی طی سخنانی در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) اظهار کرد: هرچه شریعت ما می‌گوید منطبق با عقل است و اگر چیزی را می‌پذیریم باید با عقل بپذیریم و اگر رد می‌کنیم باید با عقل رد کنیم.

وی با بیان اینکه تمام دستورالعمل‌هایی که در قرآن و کلمات معصومین(ع) بیان شده منطبق با عقل است، گفت: پیامبر اسلام(ص) در مواعظی به اباذر می‌گویند قبل از اینکه از دنیا بروی قدر زندگی و حیات در دنیا را بدان، قبل از اینکه فقیر بشوی قدر ثروت خود را بدان، قبل از اینکه گرفتار شوی قدر فراقت بال خود را بدان، قبل از اینکه مریض شوی قدر سلامتی و صحت بدن خود را بدان و قبل از اینکه پیر شوی قدر جوانی خود را بدان که تک تک این موارد مطابق با عقل است.

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه ما در اصول دین حق تقلید نداریم و در فروع دین باید تقلید کنیم، افزود: هر کدام از ما به اندازه توان، درک و فهم خود باید برای اصول دین دلیل اقامه کنیم، که چرا این عالم خدا می‌خواهد و چرا خدا باید یکی باشد، نبوت برای چیست و دلیل بر وجود امام چیست، معاد برای چیست و چرا ما بعد از مرگ باید زنده شویم بنابراین هر کسی باید برای اصول دین خود دلیل داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما ادعا داریم جز امیرالمؤمنین(ع) فردی لایق جایگاه امامت و ولایت نیست، تصریح کرد: دست ما از ادله دفاع از عقاید شیعه پر است زیرا پیامبر(ص) قطعا فردی را به عنوان جانشین خود تعیین کرده‌اند و اینکه برخی می‌گویند پیامبر(ص) جانشین تعیین نکرده‌اند مطابق با عقل و سیره عقلاء نیست.

مؤمنی ادامه داد: در سیره پیامبر(ص) این بوده که اگر برای نماز جماعت به مسجد نمی‌رفتند فردی را به عنوان جایگزین انتخاب می کردند، اگر از مدینه خارج می‌شدند مردم را به حال خودشان رها نمی‌کردند و خودشان جانشین تعیین می‌کردند بنابراین وقتی به سیره پیامبر(ص) به عنوان رئیس العقلاء نگاه می‌کنیم عقل نمی‌پذیرد پیامبر(ص) بمیرند و احدی را جانشین خود قرار نداده باشند.

وی با بیان این که قرآن، روایات و عقل می گویند هیچ فردی جز امیرالمؤمنین لایق جانشینی پیامبر(ص) نبوده است، اضافه کرد: ابن ابی الحدید می‌گوید چهل آیه از قرآن به علی‌بن ابیطالب علیه‌السلام تأویل شده، از جمله آیه ۶۷ سوره مائده(آیه ابلاغ ولایت) که بالای ۱۰ منبع از منابع معتبر اهل سنت گفته‌اند که این آیه مربوط به جریان غدیر است و آیه ۳ سوره مائده (آیه اکمال دین) که باز هم منابع اهل سنت می‌گویند دینی کامل است که ولایت علی علیه‌السلام را داشته باشد.

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به روایاتی در رابطه با جانشینی امیرالمؤمنین(ع) اظهار داشت: پیامبر(ص) در خطبه غدیر فرمودند ای مردم کسی که از امیرالمؤمنین(ع)  تبعیت کند مورد رحمت الهی قرار می گیرد؛ ملاک ایمان علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام است؛ به علی علیه‌السلام برتری دهید چراکه خدا به او برتری داده؛ که این کلمات را راجع به هیچ فرد دیگری نداریم.

وی بیان کرد: در شب معراج خداوند به پیامبر(ص) فرمود ما علی علیه‌السلام را برای تو برگزیدیم و عنوان امیرالمؤمنین فقط مخصوص علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام است و پیامبر(ص) در خطبه غدیر فرمودند که حرام است این عنوان جز برای علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام استفاده شود.

مؤمنی با اشاره به دلیل عقل بر ولایت امیرالمؤمنین(ع) گفت: عقل می‌گوید جانشین پیامبر(ص) باید شجاع‌ترین مردم باشد و فردی که در لیلةالمبیت شجاعانه در جای پیامبر(ص) خوابید و جان ایشان را نجات داد، فردی که در جنگ احزاب عمر بن عبدود را بر زمین زد و فردی که هرگز به دشمن پشت نکرد تنها علی‌بن ابی‌طالب علیه‌السلام است.

وی خاطرنشان کرد: در عبادت هم بعد از پیامبر(ص) علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام اولین فردی بود که ایمان آورد و پیامبر(ص) در مورد ایشان فرمودند «علی علیه السلام یرید الله فی کل حال» یعنی امیرالمؤمنین(ع) در هر حالی رضای خدا را اراده می‌کند و فرمودند بعد از من برترین شما علی‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha