جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ اختتامیه دوره تربیت مربی کودک و نوجوان در حوزه علمیه خراسان شمالی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: اگر حوزه‌های علمیه امروز دوره‌های مختلف تربیت مربی ویژه را برگزار و کادرسازی می‌کند این همان سنت رسول‌الله و سیره پاک نبوی است، چراکه پیامبر درعین‌حال که هدایت عام را انجام می‌دادند هدایت خاص را هم به عهده داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در آیین اختتامیه طرح تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه استان، با ابراز خرسندی از برگزاری این طرح، افزود: با توجه به فرموده امام صادق (ع) به نقل از پیامبر گرامی اسلام (ص) که می‌فرمایند: «إنّ اللّه َ عزّ و جلّ أدّبَ نبیه فأحسنَ أدبَهُ، فلَمّا أکمَلَ لَهُ الأدبَ قالَ: و إنّک لَعلَی خُلُقٍ عظیمٍ ثمّ فَوّضَ إلیهِ أمرَ الدِّینِ و الاُمّة لِیسُوسَ عِبادَهُ»، خداوند عزّ و جلّ پیامبر خود را تربیت کرد و نیکو تربیت کرد و چون ادب را در او به کمال رساند فرمود: «به راستی که تو دارای خویی بزرگ هستی». آنگاه کار دین و امت را به او سپرد تا بندگانش را اداره کند.

وی تصریح کرد: مسئله کادرسازی و نیروسازی در اسلام بسیار مورد اهتمام واقع شده، به‌گونه‌ای که پیامبر گرامی اسلام (ص) خود را دست‌پرورده پروردگار متعال می‌داند و خدا را مربی و پرورش‌دهنده خود معرفی می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: اگر حوزه‌های علمیه امروز چنین دوره‌هایی را برگزار و خروجی ایجاد کرده و کادرسازی می‌کند، این همان سنت رسول‌الله و سیره پاک نبوی است، چراکه پیامبر درعین‌حال که هدایت عام را انجام می‌دادند هدایت خاص را هم به عهده داشت.

وی اضافه کرد: یکی از شاگردان بزرگ مکتب پیامبر گرامی اسلام که فخر عالم هستی است حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) است که دراین‌باره می‌فرمایند: «انا ادیب الله و علی ادیبی»؛ یعنی تربیت من دست خداست و علی خروجی مکتب من است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه اظهار کرد: یک مربی که می‌خواهد در امر مقدس تربیت گام بردارد باید این هفت‌سین را جلوی روی خود متصور شود؛ اولین سین سلامت نفس است، یعنی خود را ندیدن؛ دومین سین داشتن سواد کافی است، زیرا آن مربی می‌تواند موفق باشد که از سواد کافی برخوردار باشد.

وی ادامه داد: سین سوم سلیقه و ذوق است، این‌که مربی باید خوش سلیقه باشد یکی از راه‌های دوام و ثبات و مربی و علم‌آموزی او است؛ چهارمین سین این است که مربی باید سعه‌صدر داشته باشد و در مسیر علم‌آموزی دریادل بوده و آستانه تحمل بالایی داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: از دیگر موارد هفت‌سین تربیت، سدید القول بودن سوز و عطش داشتن در علم‌آموزی و سرمایه را به بهره‌وری رساندن است و اگر یک مربی این هفت‌سین را در خود ایجاد کند می‌تواند راه تکامل و رشد شاگردان خود را به نحو احسن بپیماید.

گفتنی است، در اختتامیه طرح کودک و نوجوان که به همت معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان شمالی برگزار شد، ضمن تقدیر از ممتازان این دوره به تمامی شرکت‌کنندگان که در آزمون‌های تئوری و عملی موفق شده بودند، گواهی‌نامه پایان دوره اهدا شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha