سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ نمایشگاه منشورات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، حجت السلام رئیسی

حوزه/ معاون پژوهشی بخش کلام مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: در چند سال اخیر حدود ۴۸ نشست علمی پیرامون نقد و شناخت سلفیت و تکفیری ها در این مرکز برگزار شد و کتاب‌هایی هم که چاپ شد در همین حوزه بود.

حجت الاسلام اسدالله رئیسی، معاون پژوهشی بخش کلام مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام قم، صبح امروز در حاشیه برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی این مرکز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، گفت: در حال حاضر در مرکز تخصصی کلام ائمه اطهار علیهم السلام که در واقع با عنوان بخش کلام مرکز فقهی مشهور هست حدود ۸۰ عنوان کتاب علمی در آن چاپ شده است و در واقع ما در پنج رشته فعالیت می‌کنیم؛ هم رشته مذاهب اسلامی هم رشته کلام تطبیقی بین المذاهب، رشته تفسیر، رشته تاریخ و سیره پیامبر اعظم که در حد سطح ۴ هست.

وی عنوان داشت: در این مرکز که یکی از مراکز علمی برجسته حوزوی هست با توجه به پژوهش محور بودن آن از قدیم الایام و شاید از همان اوایل تاسیس فعالیت‌های پژوهشی داشته که زبانزد عام و خاص حوزویان بوده و در حال حاضر با توجه به شرایط کرونایی باز هم از تب و تاب فعالیت‌های پژوهشی نیفتاده است.

حجت الاسلام اسدالله رئیسی اظهار داشت: بخش‌های مختلفی که در مرکز فقهی ائمه اطهار مشغول فعالیت هستند با توجه به همین ویژگی پژوهش محور بودنشان فعالیت هایشان مثمر ثمر بوده و در حوزه‌های مختلف شامل مباحث فقهی و اصولی و مباحث مذاهب اسلامی، کلام و همه مباحث مرتبط با مذاهب اسلامی و مباحث تفسیری بوده اند.

وی گفت: هر بخشی در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام متکفل وظایف تخصصی خود است؛ در بخش فقه و اصول، روی موضوعات روزی که مورد نیاز جامعه اسلامی هست پژوهش انجام می شودو در بخش کلام و مذاهب اسلامی، مباحثی مثل تکفیر و داعش که در واقع از مباحث مورد نیاز روز بوده اند در سال‌های اخیر نسبت به آن ها به فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شد.

حجت الاسلام رئیسی اظهار داشت: نشست‌های متعددی در حدود ۴۸ نشست علمی پیرامون نقد و شناخت سلفیت و تکفیری ها برگزار شد و کتاب‌هایی هم که چاپ شد در همین حوزه بود.

معاون پژوهشی بخش کلام مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام  بیان داشت: به تناسب رشته هایی که داریم ۵ گروه پژوهشی فعال هستند؛ گروه پژوهشی کلام مقارن، گروه پژوهشی فقه مقارن، گروه پژوهشی حدیث مقارن و گروه پژوهشی تاریخ مقارن عناوین این گروه ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشگران این مرکز که نوعاً فارغ التحصیل خود مرکز هستند؛ از سال ۸۳  که این مرکز به دستور مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی تشکیل شد تا الآن فارغ التحصیلان نخبه در همین مرکز پذیرش شدند و در این گروه ها مشغول فعالیت هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha